Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av tanteva
    Halloj mats jag kikar hos dig med . jag försöker få till lite ro igen efter bytet av sanden. Försöker återhämta mig lite efter ett litet misslyckande med fjärilar. Hon vart skadad så illa jag fick avliva. Nu verkar det dock som att hanen jag har inte verkar trivas med nya ljusa sanden. Har hävt i många boklöv. Men han är mest bakom rotepinnet där det är mörkare. Å han kommer inte fram å äter mask. Så jag har lite huvudbry

    Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
    Det finns mycket att skriva om Fjärilsciklider...
    Mitt tips till dig är att låta karet "vila" ett bra tag nu - precis som du är inne på.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      efter å ha setat ett tag framför karet å¨sett på dom när dom äter mask =D så ser jag att någon har grävt under roten som är halva under sanden... borde vara ancistrutsen som gjort det... han vill nog föröka sig med sin fru =D det syns på bilderna ovanför... om man vet vad man ser efter ...

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        nu knäcktes det med =P filmen är på g... och bilderna kanske jag kan flytta över hi
        med
        =P

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          Ursprungligen postat av tanteva
          Så här ser det ut nu, nu skall dom få mat så det blir nog en film smutt med

          Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
          så här prövar vi

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            film...

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              är det inte det ena så är det det andra , idag har vi inte haft något kallvatten. Naturligtsvis så hade jag tänkte byta vatten idag... å det är lite på håret att det måste ske.... frågan är om jag kan ta varmvattnet å hälla på balja å ta det när det svalnat. Ledningarna som syns här uppe är ju inte koppar, så det syns i vart fall.
              Frågan är ju hur det är längre ned. För jag har fått för mig att det är det som e grejen med direkt varmt vatten.

              frågan är ju hur länge det tar innan vi får vatten för övriga huset tycks ju ha kallvatten... vi får dock bara som sagt varmt, å det är ordentligt varmt med...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                ibland blir jag så trött på mig själv... å undrar om jag ens har någon hjärna....
                om man byter sand.. så gör man ju kaos på alla sk nitrifikations bakterier... det finns ju inga kvar då... å så fylla på med my å nytt vatten å tro att det bara skall funka ... när man släpper i alla fiskar igen.... jag borde veta bättre GRRRRR vad jag blir arg på mig.
                Inte undra på det ser bajsigt ut.... det finns ju inga bakterier att bryta ner det med gackkkk.... så jag har till sist skaffat en flaska easy något som dom heter ... å jadrans vad fiskarna vart glada på första dosen... dom har vart lite bleka... men nu fick dom ju färg igen.... då blir jag ännu mer arg på mig själv...

                men tack olov kan jag fixa till det med bara 2 fiskar döda änså länge... har väl tappat nån posthornssnäcka men inte så alarmerande många... armano räkorna lever å ser fina ut... resten ser bara piggare ut igen. Lättnaden är total... men jag är än besviken å arg på mig som verkligen borde veta bättre.

                men jag lär mig att se små förändringar och en större helhet av detta i vart fall så något gott med det med.

                sedan tror jag ancistrutasrna får för lite grönfoder... dom är på mina svärdplantor... så jag gissar med zuccini till dom... kanske skall prova broccoli med...

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  Det är lätt att göra misstag, skönt att du verkar kunna rätta till det!
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Jag ger squash och ärtor till mina algätare. Många av dom andra uppskattar ärtorna också.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      hejsan igen... jag har provat ärter men det vart mest skit i karet av det... squash har funkat bäst... dom äter allt på skivan utom skalet ha ha=D men det sägs ju man inte få ha den inne så länge .. skivan grönsak asså... men min får nog tusan vara i över natten i vart fall, men så kanske jag ger den runt 23 på kvällen...

                      å så idag har jag bytt vatten å förhoppningsvis haft i sista biten av easylife eller vad det nu hette ...redan första gången såg jag ju hur fiskarna vart gladare av det...Nu ser jag att det bryter ned bajset bättre även löven, i vart fall en aning. Betydligt mer än innan... så nu så kör vi på så får jag se... troligen blir det inga mer fjärilar... utan något som lokale fiskhandlarn rekomenderar... skall bli spännande.... å se vad det blir =D borde kanske skänka bort honorna jag har... får se hur det blir eller så får dom flytta in i 56an... å så köper jag en hane till dom =)

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Det spelar ingen roll vilken grönsak jag stoppar i så är den uppäten över natten

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          å vad jag önskar jag hade ett kar med rätt bräckvatten i....

                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            sedan det där filmades har jag fått tag på en mer diskret slang, så nu syns den mindre. Samt jag kunde leda in den bakom. Själva pumpen sitter inte fast längre, för jag var tvungen att rikta utsuget på pumpen uppåt så pumpen ligger. Det vart för skarp böj annars för ett bra flöde...

                            Jobbar lite ännu med kvaliteten på mitt vatten...men när saker å ting bryts ned sakta så antar jag det börjar hända grejer... =)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Akvariet ser trevligt ut, jag bortsett då från (ja du vet ) men den syns ju mindre nu så det låter riktigt bra.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                jag tror jag hade i för många boklöv dessutom... =P så mycket utav skräpet just nu är bitar av dessa.
                                Sedan tror jag att det faktiskt är så att jag borde göra mig av med ancistrusarna... dem blev lite för stora, och passar väl inte in så bra i min grupp i övrigt....
                                i går när jag gjorde vb så fiskade jag ur lite guppys... å sedan fick den sista psudosmigilen flytta dit... men jag tror jag förstår varför dem bör gå i art kar...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...