Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Jag tror att det är klart när det slutat lukta

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      usch då men det luktar ju länge.... frågan rä ju är det giftigt lukten... blir det i vattnet så det luktar silicon... så kan ju inte fiskarna ha det iaf...men oj vad det kliar i fingrarna och bara börja lite ...

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        jaha.. då har jag målat bakgrund för första gången då... acryl färg för den e lätt få bort å svart var färgen... om ca 4dagar ränar jag med det är planterat å färdigt och fisk i... vi får se... hur det går =D
        Torrinreder i huvet för glatta livet....

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag torrinredde i karet först och knäppte kort på de varianter jag tyckte om så sen var det ganska enkelt att få till det

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            jag måste ju vänta lite med det för att siliconet inte skall störas .. =P jag vill ha det på bra humör för att hålla länge... så jag jobbar för glatt silicon ha ha .. alla växter finns ju i andra karet redan en del som flyt växter , ja en hel del .. hmm alla.. oj .. hoppas dom lever ha ha... nu blir det nog inte så mye kolstenar i 54an, jag har fått tag på sån aquascaping sort grå svart lava sten.. jag har3 st sådana hyffsad strolek för en 54 samnt minst 2 rotkonstalationer.. sedan välja om jag skall ha tång och var lika med mossan...hur jag skall bygga minst 2 simma under skydd samt andra skrymslen och vrår för honorna...

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Nu står projekt 54 liter low tech i badrummet vatten fyllt efter å ha förseglat om det hela. ser stabilt och bra ut men får nog stå nån timme med vatten... Nu skall det fixas fram bänk och börja småtitta på hur rötter skall monteras ihop eller för sig , och vart anubis skall sitta och var mossa och tång skall sitta. Dessutom är det lite mer planering hur man sätter doppvärmaren i detta då det måste ligga ned.Men den finns sedan länge är så lång bara.Substrat finns med

              Växter-check
              Anubis nana , sötvattens tång, samt några jag inte vet namnet på än.
              Sten -check
              sådana aquascapetyp stenar , plus kanske nån kolsten med mossa och anubis på.
              Fiskar- check
              4 st hunungsgurami aka 2 par
              Substrat - check
              terrakota färgad rund korning liknande dom blom kulorna.

              skall köpas... blå räkor.... för att ha lite på botten levande i med =)

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                och inför köpet av några apistogramma troligen benchii sorten om jag nu stavat rätt... har inhandlats 2 kokos nöter a 12 kr st. Dessa ligger i frysen för jag fick höra det var så mycket lättare att få till dom då genom delning
                Detta är för 114 liters karet.
                Det skall även i 2 hexmalar röda där.

                det går frammåt sakta men säkert =D

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  Bilder på min 54 low tech på sidorna och hela ... Är inte riktigt klar än och det ända som bor där nu är några posthorn.. troligen kommer jag flytta om lite. Det det mer rörigt ut på bilderna än det är. Dock vart den svarta bakgrunden bra tycker jag själv =D det kommer bo honungsgruami samt blå räkor här... sedan är det fullbelagt.



                  Klicka på bilden för större version

Namn: 119.jpg
Visningar: 78
Storlek: 179,5 KB
ID: 2354291 Klicka på bilden för större version

Namn: 118.jpg
Visningar: 69
Storlek: 195,6 KB
ID: 2354293 Klicka på bilden för större version

Namn: 120.jpg
Visningar: 65
Storlek: 195,8 KB
ID: 2354292

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag tycker inte alls att det ser rörigt ut, tycker det är fint jag .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Håller helt med Inger. Fint och lite busigt. Men det är väl så du själv är Eva
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        Bilder på min 54 low tech på sidorna och hela ... Är inte riktigt klar än och det ända som bor där nu är några posthorn.. troligen kommer jag flytta om lite. Det det mer rörigt ut på bilderna än det är. Dock vart den svarta bakgrunden bra tycker jag själv =D det kommer bo honungsgruami samt blå räkor här... sedan är det fullbelagt.



                        [ATTACH=CONFIG]n2354291[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2354293[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2354292[/ATTACH]
                        Kul att det är igång!

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          Bluewing IngerH Music tack =D

                          Jag har kommit fram till vad som stör mig, den långa roten, men jag måste ha något som guramihonorna kommer kunna simma under, annars blir det krig i burken.jag får jobba med skiffret lite mer, samt kolstenarna.
                          Som jag har sett nu så är det bra att ha simyta fram , men även lite gömställen . Så jag kanske får tänka om lite med det hur allt är där bakom mitten. Kanske är det så den långa roten borde ligga från mitten och ut i hörnet....

                          glömde säga jag är väldigt nöjd med att sätta en reflektor på lysröret, nu kan jag ha fler korta växter tror jag =D

                          Men som sagt jag är inte 100 nöjd än , och vild å busigt ja det kommer det bli, men jag undviker mitten placeringen ;-) å mina siliconsträngar skänns jag inte för he he
                          Senast redigerad av tanteva; 16 April 2016, 19:38.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            medans det lilla nu är startat till sist , har dippen kommit i stora... döda snäckor bubblor från sand... jag gjorde ett 45% vattenbyte i går samt sög ur lite sand för den kommer att bytas ut. JAg fick inte igång nedbrytningen på botten som jag ville. För mitt sätt att hålla akvarie så behöver jag grövre sand.
                            Samt lära mig hur jag göder utan att få dipp i vattnet, tur jag aldrig fick ner gödbollar.
                            Jag gissar jag får göra ett liknande byte imorrn, tur jag har ett filter med baskilusker iaf... hoppas dom över levt dipparna... ja ja vad vore en bal på slottet ...

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              så här ser det ut nu, enda tekniken är en doppvärmare som skall bli där bakom växterna. Man ser att det förekommer en liten cirkulation, men den är väldigt väldigt stillsam =D

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20160417_025842.jpg
Visningar: 71
Storlek: 175,1 KB
ID: 2354367

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Det skall bli väldigt kul att följa gruamisarnas fram fart, hur dom gör och så. Troligen kommer det börja bubblas så snart dom kommit i. För dem har det lite jobbigt med flödet där dom är nu. Mest spänd är jag om det kommer bli för litet, jag vill ju dom skall trivas. Men jag har lagat till gömslen att vara under samt ganska buskiga anubis som bladen är bra att gömma sig under.Borde kanske haft något mer framtill då jag tror hanarna kommer bygga baktill.
                                Det skall även bli kul att se hur växterna trivs, dom får ingen näring förrn om tidigast 1,5 månad eller 2.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...