Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Dom kanske är för små, jag tycker dom verkar lagom jag =D men det verkar som jag kan få tag på A baenchii (stavning) då jag sett dessa i handeln. Än är det ingen brådska så det tar den tid det tar =)

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      jaha.. nu har jag nog konstaterat att så pass fin sand inte är optimalt i ett kar med pump på insidan. Det är väldigt mycket partiklar jämt, som yr runt samt att växterna ellemanåt ger intryck av att vara dammiga.Vid vattenbyten så yr både sand och annat omkring, vilket gör det svårt att få upp det man vill få upp. Kan iofs vara mitt sätta att göra det på. Jag har fått sätta på ett litet tygnät i minimask format(1*1mm) för att inte suga upp räkbarn och sådant jag vill ha kvar i karet som mossor och tång tex.Jag försöker damma av mossan genom att suga ovan den eller på den det samlas mycket i den. Inte bara sådant man inte vill ha utan även sand.

      Även så har vissa växter börjat visa sitt misstycke och göra massa mörka blad längst ned.Främst ozeloten, jag lyfte den lite ifall den satt för djupt idag får se om det hjälper, den sitter dock rejält i sanden. Valsisenerian den har faktiskt skickat ett skott vid sidan om det var trevligt =D då antar jag den trivs fast det blitt nått brunt blad på den. Dom mörknar ju med tiden de långa med.

      Det nya växterna jag köpte för en vecka sedan ja där håller bladen på att smälta bort, kanske var det helt galet att köpa den då jag inte ens vet vad det är eller hur den skall skötas =P

      skruvvalisinerian trivs inte alls.. och är snart ett minne blott. Jag borde vart mer på min vakt för den såg ledsen ut från början , men jag ville ju så gärna ha det.

      Tur jag inte har fixar 54an i hast för jag hade ju tejpat för snävt enligt vad jag fick fram skall det vara 1å en halv glasets tjocklek för att få till förseglingen bäst.jag hade typ 5-7 mm. bara det skall vara lite till =P

      jaha så ja antingen får jag byta sand eller så ser jag glad ut och tycker allt är bra ändå... påsk påsk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av tanteva
        skruvvalisinerian trivs inte alls.. och är snart ett minne blott. Jag borde vart mer på min vakt för den såg ledsen ut från början , men jag ville ju så gärna ha det.
        Vallisneria brukar ta sig även om man klipper ner bladen helt och planterar rötterna.

        Kan du inte rikta om utblåset så att inte sanden åker runt så mycket

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          utblåset är riktat så att den går in ca 1 3djedel av långsidan fram, för då vart det lugnast på ytan så inte grumaisarna blir så ledsna innan deras nya hem är klart, där skall det vara blåsfritt.

          Upplever det vart en anings värre när pansar pandorna kom. Å jag som vill ha 2 häxmalar med just för dom vill gräva ned sig i sanden.
          Det kommer bubblor ibland, men jag är osaäker om det är från min samling posthorn eller till å med guramisarna.

          Att jag vill ha det är ju för sanden är så fin o.2-0.5 ja ett misstag =P Men enligt reglerna skall ju det vara bra för pandorna iaf =D
          Men jag får se upp så att det inte blir gaser och annat.
          Kanske får jag göra mindre byten 2 ggr vecka för att det skall vara mindre partiklar, eller så får jag ha dom bara . Så länge fiskar och andra invånare mår bra så är det ju som det skall.

          räcker det med bara rötter kvar av den skruv vallisneria så är det bra, för tillå med den där lilla knölen där nere som skall vara ovan sanden försvinner. Men jag fick plantera om dom lite då såg jag att rötterna växte fint , alltid någe =D

          Jag måste ta reda på hur dessa pansar pandor leker, för vissa av dom har börjat liksom lägga sig på sidan och hastigt gnida sig emot botten. Mer som en liten uppvisning än att försöka få bort något som stör.

          Jag vet inte om en av dom har dött, jag hittar bara 4 nu. Jag är fortfarande arg att dom kunde skicka med andmat i påsen när jag köpte dom. något enstaka blad har ju råkat komma i och fasiken va dessa förökar sig... grrrrrrr... jag som skall flytta alla flytväxter härifrån sedan då lotusen sköter det så fint. Den klarade att flyttas på och jag är väldigt tacknämlig att den har sådant bastant rotsystem då min sand behöver det.


          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            jaha nu har tanten fixat med strilrör igen, och denna gången efter avsågning och lite extra hål så tror jag att det minsann vart mye bättre.
            Tänk vad lite utblås kan göra skillnad för man vill ha så bra som möjligt. Sedan fick jag reda på att jag hade köpt flytormbunke, inte så konstigt den inte trivdes nere i sanden då, så jag skall försöka rädda det som lever än av den plantan =)

            Å så tror jag att det står försegling på tapeten idag, ÄNTLIGEN...

            då är det åter igen dags att tänka på hur jag matar när de största fiskarna försvinner ur 114. Men jag är lite orolig om dom kommer trivas på så liten yta, jag har lärt mig lite om vilken typ av planter dem gillar . Honorna föredrar lite mer storbladiga plantor, så dom kan stå där och ha en liten simyta =) Tigerlotusen är en favorit har jag märkt så jag skall flytta över en sådan. Den blev ju 3 plantor sedan jag flyttade den.Hellst skulle jag vilja ha den mindre men man kan inte få allt ;-)

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              hade skönt snack i fiskeaffär´n i går när jag köpte på mig lite växter och reflektorer till lysrören...en ahde visst haft uppfödning på apistogramma så jag fick lite matnyttig info där =D

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                idag har jag tejpat om allt och tvättat med T-Röd, men jag får nog skölja det efter sedan när alla förseglingar är gjorda. Men jag antar att det dunstar bort mycket av det farliga, får ju köra test om det är tätt med så ... men växter och stenar och rötter finns nu.. nu är det bara det sista kvar som luktar mest illa...
                Men jag kom på jag kan ju ställa det i duschen när det är klart för där är ett bra utsug....

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  Man ser att det är mycket du gör nu i ditt kar :P
                  Hur går det med allt nu då
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    jodå det går framåt, jag har fått i lite av de sand dykande snäckorna nu. Det tog ca 1 min så hade nästan alla dykt ner i sanden när dom släpptes i.
                    Räkorna gör som räkor gör... ynglar av sig i rask takt. DEt dök upp en hel del räkbäbisar för att mumsa på den mat som sjönk till botten, men jag ser dom inte förrns dom är runt 1 månad gamla. Före dess är dom så små och så välgömda, men fler än jag trode kikade fram från 2 olika ställen =D

                    än ingen försegling, alltid är det något som kommer ivägen ... jag hoppas jag kanske får det gjort idag =P för jag har allt för det och det vore bra om guramisarna fick flytta, men det skall ju stå tomt med växter i minst 1 dag med vatten före flytt enligt en som kan =P

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      Vad är det för sandsnäckor?! Malaysiska?!
                      Det är roligt med räkor faktiskt

                      Hmm nu hänger jag inte direkt med det du skrev om guramisarna Vad har du för guramisar förresten?!
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        det är honungs guramis =D ja som äe ju långsmala dessa snäckor... liksom vridna å långsmala men jag tror jag fick nå annat liknande för dom dyker ner i sanden å försvinner så jag e nöjd =D

                        Kommentar

                        • Bisho
                          • September 2013
                          • 304

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          det är honungs guramis =D ja som äe ju långsmala dessa snäckor... liksom vridna å långsmala men jag tror jag fick nå annat liknande för dom dyker ner i sanden å försvinner så jag e nöjd =D
                          Haha vad bra att du gillade dem. Det är det som är viktigaste
                          Mitt tanganyika akvarium
                          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            ja nu fattas bara häxmalarna med , helst ett par hon å han... =d men jag kan få svårt få tag på det vad jag förstår... iaf när dom är små

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              silicon doft.. huffpppfff..... jaja nu är det gjort... hur lång tid skulle det torka nu... har hört allt från några timmar till minst en dag eller mer...

                              kanske har jag fått luft spalt...och får göra om det men det veta jag nog mer om i morrn då jag planerar ha vattentest...

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                4 dagar står det på silikonet att det behöver för att torka..... 4 dagar ?... måste man vänta så länge ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...