Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Så fint du har fått till det .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      tack =)

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Jättefint

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Och detta är ändå bara början om Lotusen trivs. Den har ungefär 25% av sin maximala storlek nu.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            Tack.... =)

            Bara 25 % .... hmmm borde dom inte sagt att den skulle bli så stoooooooor.... den skulle uppta ena kortsidan själv. Den är svårflyttade då den verkar ha ett stoooort rotsystem med... borde jag försöka flytta på den ?

            hmm enda platsen är där jag har de fina dyra stenarna, ta bort dom och sätta lotusen där, den skulle visserligen stå bra där då det behövs rotsystem där, för att hjälpa sanden luckra sig....
            Senast redigerad av tanteva; 14 March 2016, 16:01.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              jösses vilken dimma det skulle bli då... då borde man köra i andra pumpen med för att suga upp så mye som möjligt av dimman... då gråter gruamisarna...

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                Apistogramma vilken sort passar bäst i mitt akvarium..

                Sitter å ser efter vad det finns för någe på marknaden kontra artbeskrivningarna här på Zoopet. De flesta av dem jag kan tänka mig sedan överläggning på att det borde vara för ett sälskapsakvarium. Ja dom finns inte i handeln enligt sökande på fisklistan hos akvarielagret.

                Jag antar att då är det bara auktioner, eller privat det går att få tag på sådana, eller finns det någe fler sätt ?

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  Vilket fint kar du har
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    Tack =)

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      nu vart det livat nya plantor inför lilla skall igång inte klar än =P... å så vart det 5 st pansar pandor .. =D dom är så söta...

                      Dessutom har jag flyttat på min lotus... det gör jag aldrig om mer, jösses amalia vilket rotsystem Får se om dem ens överlever flytten=P det är trådar kvar än där den stod förut, vågar ju inte dra med i dom...Får hoppas pandorna bökar till där... som är lite som söta grisar där dom liksom går fram på fenorna å bökar å puttar på sanden =D
                      Så har jag sett världens sötaste elefant fiskar idag jösses amalia vilke skönheter ... så dage var bra.
                      Fram till katten skulle hoppa av akvariet där det lår 2 täckglas på varandra. Hon tog i så den ena sprätte iväg å rätt ner i akvariet... mosade plantor och mina fina lotus ytblad.. =/
                      Hoppas alla klarade sig.
                      Inte nog med det , hon förstörde för gurami pojkarna med, deras skumbon bara försvann i svallvågen av det stora täckglaset...

                      ja ja vad vore väl en bal på slottet ...

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        nu vart det livat nya plantor inför lilla skall igång inte klar än =P... å så vart det 5 st pansar pandor .. =D dom är så söta...

                        Dessutom har jag flyttat på min lotus... det gör jag aldrig om mer, jösses amalia vilket rotsystem Får se om dem ens överlever flytten=P det är trådar kvar än där den stod förut, vågar ju inte dra med i dom...Får hoppas pandorna bökar till där... som är lite som söta grisar där dom liksom går fram på fenorna å bökar å puttar på sanden =D
                        Så har jag sett världens sötaste elefant fiskar idag jösses amalia vilke skönheter ... så dage var bra.
                        Fram till katten skulle hoppa av akvariet där det lår 2 täckglas på varandra. Hon tog i så den ena sprätte iväg å rätt ner i akvariet... mosade plantor och mina fina lotus ytblad.. =/
                        Hoppas alla klarade sig.
                        Inte nog med det , hon förstörde för gurami pojkarna med, deras skumbon bara försvann i svallvågen av det stora täckglaset...

                        ja ja vad vore väl en bal på slottet ...
                        Oj!
                        Hur gick det med plantorna & guramisarna?!
                        Buggde dem ny skumbo?!
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          Dom har byggt nya bon... så stora att dom går ihop på mitten. Eller mer långsmala, det är ju ändå 80 cm långt
                          Så dom är glada igen.. Plantorna har inte visat tendenser på att vara allt för skadade, så jag hoppas än att försöket att få lotusen att blomma pågår än. Dessutom så fungerar ju dens blad ypperligt som ytskugga.
                          Men jag tror jag fick i något blad av andmat eller vad det heter .... morr.... det vill jag inte ha fy sjutton sånt jobb det är bli av med sådant...
                          Nya växterna verkar trivas härligt gröna är dom =D

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            Haha vad bra!
                            Kul att dina guramisar byggde skumbo igen! Vissa fiskar kan bli oerhört stressade av vissa händelser, så slutar dem göra sitt jobb på ett stort tag.

                            Hoppas att det skall inte vara några problem med dina växter
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              nä mina har börjat om säkter fler än 5 ggr var... dom är unga än så det ingår nog i deras lärdommar att börja om lite. Det är lite för hög fart i vattnet och lite för högt för dom egentligen. Men den manualen har dom inte läst =P

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av tanteva
                                Apistogramma vilken sort passar bäst i mitt akvarium..

                                Sitter å ser efter vad det finns för någe på marknaden kontra artbeskrivningarna här på Zoopet. De flesta av dem jag kan tänka mig sedan överläggning på att det borde vara för ett sälskapsakvarium. Ja dom finns inte i handeln enligt sökande på fisklistan hos akvarielagret.

                                Jag antar att då är det bara auktioner, eller privat det går att få tag på sådana, eller finns det någe fler sätt ?
                                Det odlas nog inte heller så många apisto i Sverige, men om man bara ger sig till tåls så brukar de flesta dyka upp förr eller senare

                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...