Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av tanteva
    jag testade lite finare flitermateriel... dvs nån finare vaddliknande.. hmm det vart ju stopp relativt fort. Det är en fluval 3plus som jag hade undre delen i filterkorgen med det vanliga som medföljer, grovporig skum. Sedan tog jag och köpte in nån finare lite vaddliknande, för jag hade så mycket partiklar tyckte jag. Men på bekostnad av tiden det tog innan byte så undrar jag om det var värt det hela.
    Blir nog till att byta tillbaka till det grova skummet.

    Guramisarna bubblar å kramas som tokar , stundtals går det ganska hett till, men dom ser ut att trivas.

    54an är inte färdig än, drar mig så för jag gillar som sagt inte lukten, men det börjar bli dags för guramisarna att flytta till sin low tech miljö.
    Jag har väl allt jag behöver utom mer plantor och bra rötter så jag kan göra mycket gömställen, börjar få hum om hur jag måste göra för att få det att funka.
    Har ju sett hur dom gör i större karet nu.

    dagens uppdatering ...
    Vad är det för lukt du inte gillar?

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      siliconet =P ättiksdoften.... buuuu... det är svårt att sörja för ventilation så här års =P

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        jag tror jag håller på att bli lite nördig...

        Jag har i flera dagar suttit och sett hur vattnet strömmar i akvariet, hur det grenar sig och hur olika det blir hur man riktar utblåset emot frontglaset..
        När det är riktat emot frontglaset så håller sig neonerna på den sidan mer = mer synliga.Dom uppskattar ju att stå mitt i strömmen och ja vara där. Lite kul att se på mina rasbora naevus stå och försöka det samma. Dom har ju inte samma simkraft, trots liknande fenor, honorna far förbi strömmen mer vertikalt än horisontalt. Men det ser ut som dom gillar det då dom simmar där ofta om dagen.
        De som har det värst är ju guramisarna, men även dom verkar uppskatta simma i själva strömfåran, dom tycker om att färdas med den, glida med en bit för att sedan leta vidare efter mer mat.
        Men det går dåligt att blåsa bubblor, trots idoga försök. Det är lite för mycket fart för det. trots det egentligen inte är så värst snabbt.

        Riktigt intressant faktiskt att se hur strömmarna går och vart böset kommer samlas nu eller hur ytväxterna kommer flyta.

        Blir nog bra det när guramisarna får eget utan pump och jag får i ett gäng pandor och nån dvärgciklid vilken det nu blir =D

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag är också i startgroparna med ett low-tech och funderar lite på nån liten gurami i det så småningom. Om jag får det att fungera Dina guramis är ju superfina t ex...

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            åå tack =D

            Jag fick ju problem när jag tog hem första paret, dom fick ju en lätt tuche av fenröta, en medicinering hjälpte dock sedan dess har dom vart friska.
            Jag tror det beror på att jag plockade lite löv på vägen hem, samt jag fick sitta vänta på en buss som aldrig kom. Slutade med taxi =P Kallt i påsen och lite guppig färd hem...
            Men de strapatserna på vägen hem var inte bra för dom. Kontenta när man handlar guramis åker man hem stoppar påsen i akvariet direkt, har en förhållandevis snabb inkoppning å så i med dom.. . Så gjorde jag med par nr 2, å dom klarade sig fint på det.

            Ja det skall bli spännande med low tech biten, tror inte ens jag behöver värmare, i det stora med pump så kan jag ta bort den helt, men den sitter i ifall pannan stannar och jag behöver värme akut.
            Jag har ju dessutom nära till en som är bra på lowtech, hela hans butik är ju utan pumpar och värmare. Bara sand växter och fiskar. Där är det ju inte tal om att det bara är 5 fiskar i en 70 liters, utan det ser ut som vilken akvarie affär som helst. Helt klart handlar det ju om att öka belastningen i takt med att förutsättningarna ökar, där finns även posthorn i alla kar.

            Posthornen är fantastiska , jag har inte behövt göra rent glaset sedan jag har haft i dom. I nuläget har jag en ganska stor armé av posthorn. Men det är ju min damnings patrull, så som man skulle ha dammat av hemma ... så ser jag på dom små älsklingarna =D

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              jag undrar om inte idag är dagen för att försegla guramisarna nya hem, lukt eller inte jag tror dom vill flytta =P
              Sedan jag bytte ut det väldigt fina filtret jag hade i översta delen, i filterkammaren. Så har det blitt full fräs, ja lite för mye fart för dom.
              Så dags för planering för 54an =D

              jag hoppas T-röd funkar bra att tvätta med, jag har massor hemma till mitt trangia kök =P

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Man ska inte gruva sej - bara gör't (sörj för god luftväxling)

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ja det är ju det stå i köket under fläkten eller hoppas på att kunna vädra lite... jag får nog inte ens plats under fläkten i köket... men nu har jag hållit på att försöka hitta mina tejprullar med mask tejp... ja ja det blir köpa nytt =P

                  men RÄKORNA .. jäkla kaniner dom är... det är inte 2 honor med rom det ÄR 4

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    jag börjar tro jag behöver ha lite malaisiska snäckor... då dom gräver i sanden... visst växer de som ogräs, men dom gör ju stor nytta nu när jag har så pass fin sand... samt några minst 2 till växter med stora rotsystem . Då har jag nog säkrat mig emot att få eventuella problem med svavel från botten tror jag...

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Jag var över till en tjej i föreningen (som råkar bo i huset bredvid ) och fick malayer som jag har satt i Lidot där jag har blästersand. Blev lite nojjig när alla började prata om sumpgas

                      Hur går det med limningen?

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        limningen går trögt... men jag har skickat efter tejp till sist så jag inte har det å skylle på så i veckan blir det försegla... tror jag skall försöka fixa 8kantiga med.. Där behöver jag limma utifrån i fogarna och försegla innifrån. Har ju en stor tub silikon, känns som om att det är bäst att göra allt , så det inte bara ligger å roekar efter det =P
                        Kommit fran till att jag får klippa smal tub då först och lite större hål efter det för förseglingen i 54an... =D ujuj det e mycket nu leker med det rötter jag har hemma med om hur jag skall lägga sätta ihop en komposition av det hela... och så har jag fått ljus problem... söker efter något jag kan lägga på akvariet och punktbelysa i 114 alltså... lite snurrigt så som jag är men man måste tänka på allt samtidigt... eller vänta nu.... fort . följer =P

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          limningen går trögt... men jag har skickat efter tejp till sist så jag inte har det å skylle på så i veckan blir det försegla... tror jag skall försöka fixa 8kantiga med.. Där behöver jag limma utifrån i fogarna och försegla innifrån. Har ju en stor tub silikon, känns som om att det är bäst att göra allt , så det inte bara ligger å roekar efter det =P
                          Kommit fran till att jag får klippa smal tub då först och lite större hål efter det för förseglingen i 54an... =D ujuj det e mycket nu leker med det rötter jag har hemma med om hur jag skall lägga sätta ihop en komposition av det hela... och så har jag fått ljus problem... söker efter något jag kan lägga på akvariet och punktbelysa i 114 alltså... lite snurrigt så som jag är men man måste tänka på allt samtidigt... eller vänta nu.... fort . följer =P
                          Leka med rötter är ju roligare än att limma kar

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            ohh ja , men jag har så litet lager av rötter.... jag måste skaffa fler. Är lite nojjig skicka efter online med rötter då jag är petig och vill välja själv...Men jag får nog hjälp ta mig till en stor butik snart med många rötter liggandes... =D

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              Funderingar...

                              Äter honungs gurami 3ggr med mat eller mer än neontetror ?
                              Att jag tänker på detta är för att jag tror mina fiskar har fått banta ofrivilligt, ingen buktar in eller så men dom är smalare än förr. Därför frågan om hur mycket dom äter.. för mina 4 borasneavus och 9 neoner och 4 hungungsgurami plus räkorna ca 15 st troligen några till. Så får dom dela på ca 1 kryddmått om ens det med foder om dagen
                              Är det för lite ?
                              själva karet är inte ordentligt incycklat än kanske 4 veckor till så kan man kalla det färdigt.

                              Förtillfället har den ena hanen färgat av sig för att få mindre påhälsning av den som nu bubblar, antar jag att det funkar så.Verkar rimligt på någe vis för att få mindre käft.

                              Neonerna har jagat och spänt sig för varandra med.. vet inte om det gett någe.

                              Räkorna är som kaniner... 4 st honor väldigt fyllda med rom har jag sett. En är av första kullen egenfödda med, för hon är så liten om jag jämför dom.Det är räkor md mycket tunnare vita linjer på sig, så det är väl bra för så skulle det ju vara tror jag . DE bästa var mindre vitt på.
                              och växer gör det som bara den...

                              /eva

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                bilder:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160313_021453.jpg
Visningar: 73
Storlek: 177,2 KB
ID: 2352646 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160313_021505.jpg
Visningar: 73
Storlek: 189,6 KB
ID: 2352647 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160313_021529.jpg
Visningar: 89
Storlek: 155,6 KB
ID: 2352648 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160313_021537.jpg
Visningar: 71
Storlek: 156,9 KB
ID: 2352649


                                Jag inser nu att jag inte alls förstod hur stor lotusen skulle bli, trodde jag köpt den som är lite mindre. Så den är ju lite felplacerad , men jag verkligen tycker om den plantan. Att allt det där kommer ur den lilla knölen...och oceloten... jösses ha ha den står nog lite trångt där =P
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...