Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Tråkigt med läckaget Jag brukar tejpa på tjockt med maskeringstejp på rakbladets sida och vara försiktig och det har gått bra hittills

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      =) har jag tur behöver jag inte fixa med det på 114.. listerna där ser väldigt bra ut o verkar sitta fast bra jag har prövat lite lätt om det är löst, det är det inte

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Ursprungligen postat av tanteva
        =) har jag tur behöver jag inte fixa med det på 114.. listerna där ser väldigt bra ut o verkar sitta fast bra jag har prövat lite lätt om det är löst, det är det inte

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          nu har jag velat å beställt nytt grus... och allt möjligt för nu börjar växterna se ledsna ut utan att vara planterade i baljan... så nu har jag 114 litern på badet vatten fyllt... det verkar hålla måttet...

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            då är det 114 liter ist för 54 nu då... ujuj vilket jobb jag haft och inte är jag klar än... men första suddiga bilden
            Bifogade filer

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Mikrogeophagus ramirezi hur svåra är dom egentligen och vad är det som är svårt ?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av tanteva
                Mikrogeophagus ramirezi hur svåra är dom egentligen och vad är det som är svårt ?
                Läs kommande nummer av AEmagasinet, där kommer att finnas en mycket intressant artikel av en "gammal räv" .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  eftersom jag nu har dubbelt så stort akvarium, så kommer då tankarna på vad för fisk jag kan ha däri förutom tetrorna och rasbororna.
                  Funderar skarpt på att laga upp 54 litern till guramisarna. Det var ju bara botten tätningen som var slarvigt gjort, dvs inte tummad bara rund string.

                  Så till det stora jag har börjar fundera på vad för typ av fisk jag kan tänka mig ha, är väldigt sugen på nån dvärgciklid typ inka eller kakadua eller fjärill. JAg är så förälskad i färgprakten.
                  I detta nu har jag byggt upp litet röse med kolstenar, kan vara för lätt kanske även lite olika flak av skiffer som har fått bli överrösta med sanden innan jag hade på vattnet.
                  Jag har 3 rötter vara 2 syns en är under det uppresta som stabilitet.
                  Det fattas en del växter då det går åt en del i detta kar, men det finns gott om tät-växande mossa.

                  Efter som det är väldigt *nytt* iom omstart med nytt bottensubstrat så får ju de fiskar jag har helt enkelt köra in det, hade med så mycket som möjligt av vattnet från 54an samt pumpen som vart vid liv hela tiden. Med tiden skall jag dock ha igång min fluval 3 i detta tänkte jag , nu går den med 2an som var i 54an. Skall även sätta strilröret fram tänkte jag. men behöver ny slang.
                  Har även haft i sådant som skall stabilisera mycket nytt vatten.

                  Som det är nu är det inte uppfyllt helt då jag saknar en del planter och det är mycket lättare plantera i detta när det är mindre vatten. Men tillräckligt för att fiskarna har mer yta att simma på än förr trots detta ...

                  Efter flytten nu har gurami hanen blitt ganska arg på alla andra dom får bara vara där han inte är typ, så jag borde skaffa ett par till så dom kan vara arga på varandra , men då i den lagade 54an.

                  mycket som snurrar i huvet nu... skall jag våga ha ciklider eller... håller akvariet... vilka växter ... srkuvgrän eller vad det nu heter är ett måste nu .. kanske även sånt vanlig valisineria eller vad det heter , det är så fint när det fladdrar lite i vattnet


                  ja nu får det vara nog med tänkande och mer sitta titta på mina söta fiskar.. =D

                  ps räkorna och barnen följde med i flytten så klart =d

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    åhåå jag hör det ja en gammal räv... ja.. det kommer hur som hellst bli mer skoj nu när det *stora* kommit upp på samma ställe tom =d tack inger =D

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      jaha ... min lilla gurami hane älskar sitt nya hem . Han har tagit över ca 2 3delar och bubblar som aldrig förr. Detta inom ett dygn i sitt nye hem, trots dimma. Var det kanske för det inte var mer än runt 20-21 grader när dom kom ner där, att det liksom triggade igång det. Nu är det som det brukar 23 grader alla ser glada ut räkorna med de älskar den nya stående roten =D bilder kommer när det har klarnat lite mer, ångrar att jag inte sköljde sanden... men det stor på påsen att man inte behövde det,,,

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        Nu blir nog Ansjo glad för nu finns det valisineria (hur det nu stavas) både lång och skruv =d å så en ny stor planta =D och så ett par med honungsgurami till så dom blev gladare i en grupp =d

                        det tog sin tid plantera op å joxa , för grumligt för foto än... kanske kommer mina första ciklider med om några veckor.

                        Då skall jag ha flyttat guramisarna till det lagade på 54 liter. man ser ju till man får fler burkar ;-)

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Bilder...

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            jag gjorde ju dummheten att inte skölja gruset så det är ju mest grumligt så fort men gör någe... men jag har nog några =P

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              Bilder, både suddiga å grumliga och ett försök till att göra träd...

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Roligt med större va? Vad är det för sand? Snygg färg på den.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...