1000 liter skönhet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundraett
    • July 2014
    • 80

    1000 liter skönhet!

    Hejå hå!
    Tänkte att jag ska bjuda igen lite. Har följt några trådar här och låtit migbli inspirerad - tack! Sålunda är tanken att bjuda på lite bilder, tankar ochidéer som jag har och har haft kring mitt akvariebygge.


    Det hela började egentligen 2008 då jag tog in på ett lantligt boende medmin familj. Där i TV-rummet fanns det ett inbyggt akvarium på säkerligen 2000liter. Det var så grymt snyggt och fick mig att drömma mig bort. I tonåren hadejag ett 60-liters som jag misskötte väldigt bra, så att säga. Det kombubblor av gas från gruset, då visste jag att det var dags att byta vatten -och då bytte jag allt. Nåväl, det var något helt annat jag bevittnade därpå bed and breakfast 2008 och sedan dess har jag inte riktigt kunnat släppatanken på en större tank. I somras slog jag till och påbörjade projektet.


    Första utmaningen var att hitta en lämplig plats, och efter mycket om och menså hittade jag en lösning. Hallen var den enda plats jag kunde få till där ettstörre kar kunde få stå. En liten kompromiss ty 2000 liter kunde det ju intebli, men väl ca 1000 liter. Måtten blev 200x80x65, med optiwhite ifronten. Akvariet och bänken är gjorde hos akvarielagret i S-holm, som ocksåfraktade det hem till mig (Hallstahammar). Många extra 1000lappar för att fålite mer djup än 60 cm. Hade gärna velat ha 1 meter djup men det hade nog intefungerat av utrymmestekniska skäl.


    Vetinte hur många dygn och timmar jag spenderat med att fundera på helheten, exvilken sand, bakgrunder, pumpar, ljus, växter och fiskar som ska med. Ett rätttrevligt problem måste jag säga. Tänkte visa lite bilder om intresse finns på processenoch lite nyare bilder vart efter akvariet får växa till sig lite. Här kommer ivart fall en bild tagen idag (29/9-15). Har ännu inte fått alger efter ca tvåmånader. 250 fiskar finns i baljan just nu. Har absolut inte hittat balansenän. Har inte riktigt bra fiskkombinationer heller. Nåväl, håll till godo sålänge.
    Bifogade filer
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Riktigt snyggt!
    Det där vill jag se fler bilder på och höra mycket mer om

    Kommentar

    • joeyk
      • August 2010
      • 153

      #3
      Härligt! Ska följas! Planera stadiet är halva nöjet. Vad har du för invånare?

      Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Mycket trevligt, lite bilder från starten?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Coolt akvarium. Fiskmixen kunde kanske omarbetas lite över tid?

          Fisk från en världsdel brukar vara att föredra, speciellt när det gäller prinsessor som har ett så magiskt beteende när de går i artakvarier.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Mycket snyggt. Vad är det för bakgrund. Men håll dig till en kontinent. Blir bäst så 😄
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Ursprungligen postat av Faltaren
              Mycket snyggt. Vad är det för bakgrund. Men håll dig till en kontinent. Blir bäst så 
              Det ser ut som om det är en Rockzolid, tror den heter något i stil med Tropical Tree Trunk. En fråga till hundraett, är bakgrunden ihålig eller massiv, har aldrig klämt på en så lite nyfiken?
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • hundraett
                • July 2014
                • 80

                #8
                Det låter kul, tack! Kommer några bilder här snart. Är inte expert på den tekniska biten men ska försöka få till bra bilder. Tycker att den bild jag la upp inte blev så skarp och stor som den borde kunna vara!

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Väldigt snyggt,det har du skapat väldigt bra

                  Kommentar

                  • hundraett
                    • July 2014
                    • 80

                    #10
                    [QUOTE=joeyk;1745857]Härligt! Ska följas! Planera stadiet är halva nöjet. Vad har du för invånare?

                    Jag har ca 25 arter i just nu. Basen utgörs av tetror men har även en del ciklider och malar. Exempelvis Kongo-, rödmuns-, kardinal-, rosen-, citron- och colombia tetror, samt bilbukar. Har också palettciklider, fjärilsciklider, skalarer och prinsessor (troligtvis Daffodiler). Malar är pansarmalar (sterbas), röda drak/häxmalar, golden pleco, ottosar och siamensis. Till det tillkommer räkor och vietnamplecosar. Tror nog det var allt.

                    Kommentar

                    • hundraett
                      • July 2014
                      • 80

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Mycket trevligt, lite bilder från starten?
                      Absolut!
                      Första bilden visar vad du ser så snart du klivit innanför ytterdörren. Hallen har alltid varit lite mörk så en baktanke var också att få hallen att bli lite ljusare och i allmänhet mycket vackrare. Detta var också det enda ställe jag kunde ha ett större akvarium på. Rummet bakom är pannrummet, och där har jag golvbrunn och en kallvattenskran, som jag kan nyttja praktiskt - tur ska man ju ha.


                      Bild 2 illustrerar hur bänken kommit på plats. Dörren bakom är till pannrummet. Ytan bakom är tänkt att bli arbetsrummet, där jag just nu sitter och skriver dessa rader. Allt kommer också att skötas från arbetsrummet, så som vattenbyte och matning.


                      Bild 3 visar hur jag gjorde med fötterna. Det här tog tid att räkna ut och det var/är vad som oroat mig - håller golvet? Jag skippade idén med att fördela trycket med hjälp av en stor träskiva. Bänken har 10 ben så det blir inte mer än ca 150 kg/st. En träskiva kan innebära att spillvatten hamnar under och så blir det fuktskador i parketten. 1-3 skärbrädsbitar skyddar lite, och en tunn metallplatta skyddar sedan skärbrädan. Det blev också ett bra sätt att få golvet jämnt då nivåskillnaden var på hela 3 cm på vissa ställen.


                      På bild 4 framgår det att jag har två träskivor på sammanlagt ca 3 cm tjocklek. Det syns dock ej att jag skruvade fast skivorna underifrån med varandra. Det kan vara ca 5mm till godo innan skruven hade gått igenom helt, och det hade ju inte varit bra alls. De skulle jag nu kunna ta bort. De sattes dit så att inte skivorna skulle röra sig då akvariet lyftes på plats. Likaså skruvade jag fast träbitar under som fick stöd mot bänken. Detta också så att bänken inte skulle kunna flytta på sig då akvariet lyftets på plats. Det var nog tur för det blev lite ryckande hit och dit för att få akvariet perfekt på plats.

                      För att vara riktigt säker så lade jag även på en vaxduk, vilket bild 5 visar. Ovanpå den ligger sedan ett tunt liggunderlag. Tänkte att det var nog att ta i men jag har upptäckt att jag spiller en hel del vatten när jag joxar, så det var nog helt rätt gjort.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • hundraett
                        • July 2014
                        • 80

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Väldigt snyggt,det har du skapat väldigt bra
                        Tackar - har funderat i ca 2 år på hur det ska se ut. Tror jag plöjt igenom allt som finns att beskåda vad gäller bakgrunder och annat fejk.

                        Kommentar

                        • hundraett
                          • July 2014
                          • 80

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Coolt akvarium. Fiskmixen kunde kanske omarbetas lite över tid?

                          Fisk från en världsdel brukar vara att föredra, speciellt när det gäller prinsessor som har ett så magiskt beteende när de går i artakvarier.


                          Jag har inte hittat helt rätt vad gäller fiskmixen, och prinsessorna är något för dominanta. De har fått yngel och är grymma föräldrar. Innan ynglen så var de rätt snälla måste jag säga. Det kan hända att de ryker men nu är det så spännande att se yngelvårdandet och jag vill se hur det slutar.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • hundraett
                            • July 2014
                            • 80

                            #14
                            Ursprungligen postat av KJE
                            Det ser ut som om det är en Rockzolid, tror den heter något i stil med Tropical Tree Trunk. En fråga till hundraett, är bakgrunden ihålig eller massiv, har aldrig klämt på en så lite nyfiken?

                            Det stämmer, RZ och tropcal tree trunk, 158 cm lång. Den är ihålig så det går bra att gömma pumpar och sådant bakom. Kan visa bild senare hur det ser ut där bakom nu. Det blev den för att jag ville undvika att få burkkänslan. Jag har lagt den en bit fram så att fiskar ska kunna simma bakom den, och därigenom få djupkänsla. Har även växter bakom den. Det funkar precis så bra som jag hoppades på. Den är grymt välgjord men något skör. Den är gjort i glasfiberarmerad plast så den sjunker. Den är mkt naturtrogen men de har fuskat lite med själva armeringen. Om det uppstår luftrum mellan glasfibret och det sprutlakerade/målade så spricker den just där luftbubblan låg. Jag fick några hål då jag lyfte den - sålunda slarvigt gjord i det avseendet. På kanterna har jag RZ sandstone - också grymt välgjord till det yttre men med samma slarvfel. Där fick jag så stora hål att jag fick limma dit riktiga stenar.

                            Vad gäller fiskar från samma kontinent så är jag av en annan uppfattning, vilket jag ska förklara. Funderade länge på hur jag skulle välja. Jag har ju förstått att det är lite av kutym bland akvarieproffs att resonera så. Jag ville t.o.m. gå ett steg längre och få akvariet väldigt naturtroget i det avseendet och tänkte mig att bara ha fiskar från Amazonasfloden. Men den floden är lång och innefattar olika typer av vatten och därmed också olika typer av fiskar. Sålunda skulle jag inte ens blanda fiskar från denna flod - det vore ju inte riktigt realistiskt eller artanpassat. Ju mer jag resonerade kring detta blev det också allt mer orimligt. En kontinent är ju också grymt stor, och innefattar i princip allt typer av vattendrag man kan tänka sig - finns ju även öring/forell i Sydamerika. Resonemanget började även innefatta växter, sand och sten, för att inte nämna mitt kranvatten. Här skulle det ju ändå bli frågan om plast och sand från alla möjliga delar av världen - bara den var riktitg ljus. Vissa fiskar hade jag redan bestämt mig för, exempelvis påfågelsgobi (australien tror jag) vienampleco (Asien) kongotetror (afrika) . Det centrala i mina val har varit att se så att de gillar ungefär samma typ av miljö (sand/växter/temperatur/ph/strömmande, temperament etc). För mig och fiskarna är det alltså inte kontinenten som är intressant, utan att de fungerar ihop. Kongotetrorna som är afrikaner funkar väldigt bra ihop med övriga firrar. Den art som sticker ut här är just daffodilerna/princessorna. De synkar inte riktigt bra ihop med övriga i burken. Kan tycka att mina vackra palettciklider gör det, också afrikaner. Det här resonemanget om vad som ska in i burken är för mig logiskt och rimligt, d.v.s. att kontinenten i sig är irrelevant och borgar ingelunda för något mer naturtroget eller att arterna ska passa bättre ihop. Jag kan ändå sympatisera med resonemanget om en kontinent per burk - har ju en viss tjusning och struktur i sig. Det är dock möjligt att jag en dag resonerar om och kör fisk från samma del av en flod.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Jag gillar ditt resonemang, kanske för jag tänkt likadant själv innan Det blir ett väldigt livfullt kar att titta in i och det gillade jag med mitt förra växtkar. Nu har jag kört på SA tänket denna gången för att känna på den dimensionen.
                              Visst är det kul att planera och fundera på hur man vill ha det i baljan och det går ju alltid att ändra sig genom att byta eller sälja/köpa fiskar.
                              Kommer du åt karet från båda sidorna? Ser man bara baksidan på bakgrunden från baksidan av karet?
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...