Akvarieställning för odling av räkor och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Akvarieställning för odling av räkor och malar

    Nu har jag iaf förverkligat det nya projektet digitalt. Nu ska jag bara på att jag ska få hem ställningen i slutet av nästa vecka och sedan sätta i avdelare och koppla in allt.

    Denna ställning ska stå i grovköket som är våtutrymme och nära till vask och kran.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Stallning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,3 KB
ID: 2185540

    Belysning (iaf i början):
    Dubbla ljusrör över varje 105L kar som redan sitter där nu. Vet inte hur många watt men gissar på 20-30W per rör. Kommer kanske att byta dem till LED listor då där ju inte krävs så mycket ljus i dessa då jag har dagsljus som kommer in från fönstret i grovköket.

    Utrustningen för filtrering:
    1 st Aqua Nova Svampfilter (Dubbel) i varje räkkar som drivs av 1 st Sera Luftpump Air 275R (275 liter/tim och 2 utgångar) och varje luft utgång har en 3-vägs split i metall med avstängningsventil på varje luftutgång. De 3 lite större karen har inbyggt filterhörna som redan finns där nu.

    Bottenmaterial:
    Som bottenmaterial så tänkte jag ha Fluval Plant and Shrimp Soil där jag ska ha räkor och i de andra finkornig (1-3 mm) mörk grus.

    Inredning:
    Lite sten och några mindre rötter i samtliga kar och växter som guppygräs, vallesinera och mosbollar till räkorna och lite vallesinera och något annat som jag kan ta från mina större kar till malkaren. Rör till malarna ska också finnas i de största karen.

    Odlingen är endast för att prova på det och inte för storskalig odling. Man måste ju börja och se om det är något man tycker är kul först


    Någon som har input att ge ang val av bottenmaterialet eller annat i denna konfiguration så tar jag tacksam emot det.

    Ska jag räkna med 2 kg Fluval Shrimp Soil per räkkar (35x35 cm botten) eller behöver man ha mer/mindre i eller ska jag satas på annat bottenmaterial till räkorna?

    Jag har inte bestämt mig om jag ska få en glasmästare till att sätta in avdelarna så det blir snyggt och bra gjort då jag aldrig har gjort likande och det ska ju vara tät och se bra ut också, även om det är till odling.
    Senast redigerad av Webo; 24 September 2015, 14:23.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Varför inte satsa på LED-belysning direkt. Lysrör värmer ju också och räkorna trivs bäst i svalt vatten.
    Jag hade också valt att ha räkorna längst ner och malarna högst upp eftersom det alltid är svalast i botten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Varför inte satsa på LED-belysning direkt. Lysrör värmer ju också och räkorna trivs bäst i svalt vatten.
      Jag hade också valt att ha räkorna längst ner och malarna högst upp eftersom det alltid är svalast i botten
      Ja det är sant. Dock så är det just nu för att prova på och LED koster ju lite så för att hålla kostnaden nere så testar jag med ljusrören, men vill jag ha det länge så kommer det att bli LED.

      Jag tänkte ha malar och annat än räkorna i de stor som blir 40 L som då också redan har hörnfilter. Jag tycker det kan bli för lite plats för dem annars i 30 L. Men man kan ju alltid se och det kanske ändra sig.

      Jag har inte tänkt mig att ha doppvärmare i räkkaren och ej heller i malkaren, men om det behövs så införskaffar jag det till det/de större karen

      EDIT: Om någon känner till ställe där man kan köpa billiga LED lister som passar till ovan ställning så är jag intresserad av den info. Är det inte så dyrt så kan man ju lika bra ha det med en gång. Bara EU godkända LED lister som har IP65-69 (krav när det ska vara i våtutrymmen cch ska tåla vatten) eller mera är intressant :-)
      Senast redigerad av Webo; 24 September 2015, 15:08.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Nu har jag hämtat ställningen. Nästa steg är att ta ut all ciklidsand som följde med och sedan rengöra karen ordentligt så man kan silikona fast del glasen.

        Så här ser det ut:

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20151001_221646.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2172856
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20151001_221655.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,8 KB
ID: 2172857

        Jag ska sedan beställa alla sakerna också.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Det blev till en liten shopping runda till Hornbach också.

          Där köpte jag Fluval Stratum Soil (24 l) och en massa rötter samt Catappa blad och silikon. Så nu är det bara att kravla upp ärmarna och göra rent karen så man kan få i glasen och få upp dem i ställningen.

          Resterande som tekniken beställer jag hos PWSS idag så det bör komma i början av nästa vecka och då har jag förhoppningsvis fått klart karen också. Ska bara fixa lite aceton utan olja också.

          Jag har även kollat växter lite överallt på nätet och kommer att beställa dessa nästa veckan när jag är mera säker på att karen kommer att bli klara så de kan komma i direkt.

          Det springer snabbt iväg med pengar i detta projekt och jag är glad att ställningen med karen inte var dyrare än vad de var (2250 kr).

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20151002_224301.jpg
Visningar: 1
Storlek: 336,6 KB
ID: 2172862
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Jag har nu skrubbat alla 3 karen och låtit dem stå ute fulla med vatten för att se om de läcker och jag tror inte de gör det. kan ju inte vara 100& säker då jag ställde dem på altanen direkt på golvet och när jag höll på att göra rent dem så kom där vatten under och när jag flyttade den efter jag igår hade tömt ut dem så var där lite vatten kvar under på något ställe. Men jag väljer att tro att de är helt täta.

            Jag har beställt glas som ska hämtas i morgon och jag ska se om jag inte kan få satt i dem imorgon också för att de sedan ska ska stå 48 tim och härda.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 20151006_070435.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,0 KB
ID: 2172916

            Efter jag hade torkat första så testade jag att sätta in det i ställningen för att se hur det såg ut och det blir nog bra.
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20151006_211427.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,2 KB
ID: 2172917 (glaset skitigt då det inte är klart helt än)

            väntar på en beställning från PWSS också som jag tror ska komma imorgon. Så min förhoppning är att jag ska ha det upp och igång i helgen.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Väldigt trevligt att är du med på Zoopet och delar med dig

              Kommentar

              • joeyk
                • August 2010
                • 153

                #8
                Ser ju toppen ut! Ska bli jättekul att följa din odling framöver

                Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                Kommentar

                • joeyk
                  • August 2010
                  • 153

                  #9
                  Vilka typer av räkor och malar har du tänkt att odla?

                  Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    En snabb fråga. Den silikon som finns i botten redan för att täta botten och sidoglasen,kan man låta det sitta kvar när man sätter i avdelningsglasen eller måste man skära bort dem? Om man kan ha dem kvar kan man rengöra dem med något så den nya silikon för avdelningen kommer att fästa bra? Typ kan man tvätta med aceton?
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Du ska absolut ha allt silikon intakt! Vid behov får du istället kapa hörnen på de nya skivorna.

                      Aceton utan olja går bra att göra rent befintliga silikonsträngar.

                      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Ursprungligen postat av Knax
                        Du ska absolut ha allt silikon intakt! Vid behov får du istället kapa hörnen på de nya skivorna.

                        Aceton utan olja går bra att göra rent befintliga silikonsträngar.

                        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                        Kanon. Jag har kollat och det går bra att ha allt kvar och "trycka" ner skivan lite lätt i den befintliga silikonen i bottnen så när jag lägger en ny silikon fog så borde det bli bra. jag ska strax börja at göra rent med aceton och sedan sätta maskeringstejp. Sen blir det att testa.

                        Glasskivor är slipade i kanten så den skär inte iden befintliga silikonfogen i bottnen.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ursprungligen postat av joeyk
                          Vilka typer av räkor och malar har du tänkt att odla?

                          Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
                          De jag har redan i mitt 240 växt/räk kar ska jag flytta över (bara de som inte är blandras) och det är följande:

                          Blue Pearl https://www.google.se/search?q=blue+...IVBpAsCh31xwiv

                          Orange Rili https://www.google.se/search?q=blue+...ge+Rili+shrimp

                          Black Sakura https://www.google.se/search?q=blue+...+Sakura+shrimp

                          Carbon Rili https://www.google.se/search?q=blue+...on+Rili+shrimp

                          Red Sakura https://www.google.se/search?q=blue+...+sakura+shrimp

                          Så där finns plats för en sort till i denna ställning. Sen kommer jag att vilja testa lite mera ovanliga räkor som dock koster en del. Men det blir inte just nu i början.

                          Jag behöver dock fylla på men flera av varje skulle jag tro då jag inte har så många av de olika nu (mellan 6 och 15 st av varje sort hade jag från början).

                          Malarna jag har tänkt mig är följande:

                          Super Red Ancistrus Longfin : https://www.google.se/search?q=super...istrus+longfin

                          Yellow Ancistrus longfin (L144): https://www.google.se/search?q=super...s+L144+longfin

                          Sista sorten har jag inte kommit fram till än men jag hade tänkt golden Nugget (L085) men jag upptäckte att dessa tydligen inte ynglar i fångenskap, så vi får se vad jag hittar på där.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Då så. Första kar är klart för att silikoneras.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20151008_204435.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,1 KB
ID: 2172926
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Första klar och jag kan bara säga en sak.... Kladdigt är det iaf med silikon.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151008_222532.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,3 KB
ID: 2172927
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151008_222550.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,5 KB
ID: 2172929
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151008_222542.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,7 KB
ID: 2172928

                              Ser dock rätt bra ut för att vara första gången. Där är lite på avdelningsglasen som jag får ta med ett rakblad när det är tort men annars är jag hyfsad nöjd med denna. Nästa kar ska jag se om jag kan få spetsen av silikontuben bättre så man inte har det snedskuren som jag har nu för man dra bort det man lägger dit och jag tror jag vet hur jan kan göra det bättre. Man skär på ena sida och på andra sidan så de 2 snitt blir på samma ställe och då får man så det är fritt framåt och bakåt (snittet blir som ett U i spetsen då). Jag ska testa iaf på den spets jag använder nu inför nästa kar.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...