Akvarieställning för odling av räkor och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #76
    Allt rullar på som vanligt och råkorna blir flera och flera. Jag har sett att där börjar bli många fina blå råkor vilket är kul. Speciellt med takte på att jag har blå, svarta och Carbon Rilli till att gå ihop och de korsar ju sig.

    Här finns lite taskiga mobilbilder tagna efter vattenbyte:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151214_222756.jpg
Visningar: 135
Storlek: 173,2 KB
ID: 2345860

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151214_222226.jpg
Visningar: 143
Storlek: 156,1 KB
ID: 2345861

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151214_222053.jpg
Visningar: 132
Storlek: 177,4 KB
ID: 2345862

    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #77
      Allt rullar på som vanligt och där har inte hänt något speciellt förutom att jag startade upp ett till kar i ställningen med 20 st Crystal Black F1 och 2 st pandor. Det är det karet som lär längst nere till vänster i ställningen.

      Jag byter 10-15% vatten per vecka och matar varannan till var tredje dag. Där har blivit mycket räkor i vissa kar och det är ju roligt. De äter blad som bara den och jag har slut på vissa blad men jag har ju flera olika sorter så än så länge är det inga problem.

      Jag gjorde rent ett filter i varje kar och jisses så mycket skit där hade samlats i dem. Jag trodde inte svamp filter var så effektivt men det kan jag säga att de är. Om 1-2 veckor så kommer jag att rengöra det andra filter i varje kar, och då behåller jag är bra bakteriekultur i karet.

      Ni har kanske märkt att jag inte har inne så mycket och det beror mycket på att Tapatalk inte fungera men även pga att jag har fått ta hand om ett personliga problem så jag kommer att vara här lite mindre ett tag antar jag då där finns en hel del annat att ta hand om, har ju bla 2 barn på 5 och 7 år. Men jag kommer tillbaka till normalt aktivitet i forumet igen så fort det har lugnat sig lite igen.
      Senast redigerad av Webo; 18 January 2016, 07:27.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • terasque
        • April 2015
        • 47

        #78
        Trökigt med såna grejer att ta tag i

        Men roligt med räkorna! Hur mycket är de där räkorna värda? Ser dem sällan i butik.
        35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #79
          Vilka av sorterna av räkorna menar du? De nya eller någon som finns på bild här i tråden?
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #80
            Det var ett bra tag sedan jag var aktiv här men salta och säkert kommer jag tillbaka hit igen.

            Det rullar på som vanligt i karen som dock just nu är rätt igenväxta av alla växter som växer bra. Jag har fått en hel del Crystal yngel men det konstiga är att jag har fått röda. Jag har bara svarta Crystal och någon som bar en blandning med King Kong. Men roligt att se iaf. Annars så har där inte hänt så mycket men det kan ändra sig i framtiden. Jag har inte gett upp tanken på många räk kar med olika sorters samt ett riktigt stort akvarium i vardagsrummet istället för 4 mindre. Vi får se hur det blir med det i framtiden. Nu har jag snart ett stort garage som jag kan använda till detta om jag skulle vilja. Jag har dock inte vatten och avlopp där men vatten kan ju fixas vid att sätta ett par stora tunnar där som man har färskt vatten i och avlopp går ju att lösa vid att lägga ut det som bevattning för trädgården. Säkert mycket nyttigt i vattnet som rabatterna skulle gilla. Men vi får se hur det blir i framtiden.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #81
              Stort är bra
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #82
                Hehe. Ja så länge det bara är vanligt akvarium underhåll som behövs göras som byta vatten osv. Jobbigare när man ska göra större sakar då det inte alltid är lätt att komma åt/till och sen ska vi inte prata om det skulle läcker eller hur mycket pengar som man kan stoppa in när det gäller fisk och något går helt fel.

                Men jag har ju samma dröm om ett stort kar på 350 x 80 x 80 (2200 L) i vardagsrummet men det förblir antagligen bara en dröm :-)
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #83
                  Äh bara att köra
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #84
                    men vilka fina blå du har wow vart har du fått tag på dom.... här uppe i sthlm råder det nån brist på just blå räkor, mina är så genomskinliga å förlite pigment i =/ tycker jag iaf...

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #85
                      Ursprungligen postat av tanteva
                      men vilka fina blå du har wow vart har du fått tag på dom.... här uppe i sthlm råder det nån brist på just blå räkor, mina är så genomskinliga å förlite pigment i =/ tycker jag iaf...
                      Jag köpte dem från www.redbee.se :-)
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #86
                        åå tackar =) det är privat man måste köpa med andra ord =D
                        ja dom får ju bättre betalt då när dom tar samma som affärerna=P

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #87
                          Ursprungligen postat av tanteva
                          åå tackar =) det är privat man måste köpa med andra ord =D
                          ja dom får ju bättre betalt då när dom tar samma som affärerna=P
                          Ja det är privat. De butiker jag har besökt som har räkor tar dock det dubbla än vad man betalar på redbee, men jag bor ju ett ställe där det är ont om akvarier butiker så de få vi har kanske tar mera hän än uppe hos dig :-)
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #88
                            det lustiga är att det är svårt att hitta riktigt blåa, men jag har iofs inte vart på akvarielagret än =P

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #89
                              Ursprungligen postat av tanteva
                              det lustiga är att det är svårt att hitta riktigt blåa, men jag har iofs inte vart på akvarielagret än =P
                              Där finns de som har riktigt blåa på redbee, så det ska inte vara problem att hitta där :-)

                              Jag har tyvärr inte varit på akvarielagret alls då det ligger typ 700 km ifrån mig :-)
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                #90
                                ja det är synd att du har så långt dit ;-) men om du kommer upp till stan så ta en titt... personligen gillar jag karet med pirayor och ett torso del an en människa i ha ha (plast) med mossa på =D
                                ska se om det finns nån nära mig iaf då jag inte vill ha skickat på posten då det är lite osäkert trots allt, sedan *får* man väl inte det heller egentligen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...