Projektet Sumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    Projektet Sumpen

    Hej,

    har gått och trånat efter vattenliv sen jag lämnade bort mitt senaste akvarium för några år sen. Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att det ska bli ett riktigt ordentligt kar från tyskland (http://diamant-aquarien.de/). Måttet på karet ska vara 200*70*60, dvs 840L.

    Känner jag behöver lite input till beställningen, är inte så bevandrad i akvaristiken och framförallt inte med större kar. Jag är extremt ickehändig, så att komponera ihop egen belysning går bort. Jag vill ändå ha ganska mycket växter i karet och kanske på sikt lite svårare växter, även om jag börjar med "lätta".

    Aluminium-Säulen, aluminumpelare, antar att det är för att stabilisera karet? Eller är det enbart för kosmetika?
    Senast redigerad av joeyk; 28 December 2015, 22:27.
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    #2
    Akvariet ska ha en sump, som jag funderar på ska vara på 100*40*40. Har gjort några skisser på hur sumpen ska se ut som jag tänkte lägga upp här och få lite feedback på. Avvaktar på att jag ska bli guldmedlem.

    Men i korthet så tänkte jag att sumpen skulle ha två kammare med mekanisktfilter, en kammare med biologiskt filter, ett refugium och slutligen två kammare med doppvärmare respektive pump för utflöde till akvarium.

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Jag har standardsumpen på mitt 1000liters som är köpt på diamantenaquarien.de. Den räcker gott 😋
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • joeyk
        • August 2010
        • 153

        #4
        Ok, hmm måste jag alltså lägga upp bilder på nätet någonstans för att kunna lägga in dem här? Någon som har något bra ställe att lägga upp bilder på?

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Du kan använda www.ladda-upp.se t.ex.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • joeyk
            • August 2010
            • 153

            #6
            Wiii Lyckades själv Klicka på bilden för större version

Namn: sump_1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,6 KB
ID: 2172753 Pinsamt att man ska jobba inom IT....

            Hursomhelst, ska försöka förtydliga lite. Kammare 1 och 2 som syns på bilden till vänster ska vara fyllda med filtermattor. Ca 12L toti.

            Refugium light; Kammare 3 som är på 24L, är tänkt att husera räkor. Tänkte införskaffa bottensubstrat från Södemalmsakvarier, där de har något slags ecs-substrat. Det ska vara ordentligt med växter samt räkor och sniglar som håller rent.

            Refugium main; Kammare 4 som är på 72 L. Även här ska det vara ECS-substrat och en tillflygtsort för skrämda fiskar/yngel eller möjligen något odlingsprojekt. Det ska även vara väldigt mycket växter.

            Klicka på bilden för större version

Namn: sump_2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 22,9 KB
ID: 2172755
            Kammare 5; doppvärmarkammare som ligger längst till höger i bild 2. Den vita plattan ska vara med hål så att vatten kan sippra in. Här ska några doppvärmare (2 kanske) ta plats.

            mellan kammare 5 och 6 ska det vara filtermedia på kanske 2-3L. Tanken med den är bara att stoppa partiklar från substratet att komma in i sista pumpkammaren för att sedan flöda in i akvariet.

            Vad tror ni om lösningen?

            Kommentar

            • joeyk
              • August 2010
              • 153

              #7
              Någon som har någon erfarenhet från Ecs-substrat(tror det är något dylikt som säljs vid södermalmsakvarier). Tror ni refugiumen med Ecs-substrat är tillräckligt som biologiskt filter? Har inte planerat något vattengenomflöde i själva substratet. ..

              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

              Kommentar

              • joeyk
                • August 2010
                • 153

                #8
                Ursprungligen postat av Faltaren
                Jag har standardsumpen på mitt 1000liters som är köpt på diamantenaquarien.de. Den räcker gott 😋
                Vad har standardsumpen för mått?

                Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Ursprungligen postat av joeyk
                  Vad har standardsumpen för mått?

                  Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
                  De anpassar efter storleken på akvariet så beror på.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • joeyk
                    • August 2010
                    • 153

                    #10
                    Räcker det med 12-15L mekaniskt filter och växtrefugium enligt ovan. För ett akvarium på 840L? Eller bör jag tänka om?

                    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                    Kommentar

                    • joeyk
                      • August 2010
                      • 153

                      #11
                      Många frågor nu, men känner jag måste komma till skott snart. Vad tror ni om http://www.aliexpress.com/store/prod...214459760.html som ljuskälla?

                      Samt att jag skulle behöva någon led-ljuskälla även till sumpen. Någon som har något förslag?

                      möjligen http://www.ebay.com/itm/48-Aquarium-...tem5d4b5f8a72?
                      Senast redigerad av joeyk; 26 September 2015, 07:55.

                      Kommentar

                      • joeyk
                        • August 2010
                        • 153

                        #12
                        Har skickat iväg en prisförfrågan till diamantaquarien nu iaf

                        Förmodligen kommer det bli en karet som jag beskrev ovan på 200*70*60, med overflow och borrad ner till underskåpet. I skåpet tror jag nu att det blir en sump på 120*50*50. I förfrågan bad jag om ett akvarium som jag fixar till själv sen med diverse filterkammare. Det här kommer bli askul! Har massor av frågor som jag ska försöka reda ut själv och kanske med hjälp av forumet .

                        Underskåpet är 62cm högt, om jag ställer in en sump som är 50cm hög. Om jag på dessa 50cm väljer någon led-ställning, kommer det bli för varmt eller för mycket fukt i skåpet?



                        Som pump, borde väl en
                        Eheim Compact+ 5000 Aquarienpumpe 2500 - 5000 L/H

                        göra jobbat? Eller blir det för mkt flöde?

                        Och vad tror ni om belysningen ovan?

                        Nu blir det till att kolla på Stensson på tv!

                        Kommentar

                        • spångberg
                          • August 2011
                          • 26

                          #13
                          Tänk på att det blir bökigt att greja i sumpen om du bara har 12cm att röra dig på.
                          Borra gärna 2 hål för avrinning så blir allt mycket lättare och säkrare och tystare.
                          Planera väl med storleken på pumpfacket, så att om det skulle bli stopp i avrinningen, så måste allt vatten i pumpfacket få plats i akvariumet, samt om strömmen går så måste vattnet som är på väg ner i sumpen få plats.
                          Du kanske redan har koll på det där, men säger det ändå ;-).
                          Angående pumpen så styrs det lite av dimension av avrinningen, små rör sväljer lite vatten.


                          Skickat från min C6903 via Tapatalk

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            Ursprungligen postat av spångberg
                            Tänk på att det blir bökigt att greja i sumpen om du bara har 12cm att röra dig på.
                            Borra gärna 2 hål för avrinning så blir allt mycket lättare och säkrare och tystare.
                            Planera väl med storleken på pumpfacket, så att om det skulle bli stopp i avrinningen, så måste allt vatten i pumpfacket få plats i akvariumet, samt om strömmen går så måste vattnet som är på väg ner i sumpen få plats.
                            Du kanske redan har koll på det där, men säger det ändå ;-).
                            Angående pumpen så styrs det lite av dimension av avrinningen, små rör sväljer lite vatten.


                            Skickat från min C6903 via Tapatalk
                            Helt klart att du ska två hål för avrinning så du har en backup om det blir stopp.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • joeyk
                              • August 2010
                              • 153

                              #15
                              Ursprungligen postat av spångberg
                              Tänk på att det blir bökigt att greja i sumpen om du bara har 12cm att röra dig på.
                              Borra gärna 2 hål för avrinning så blir allt mycket lättare och säkrare och tystare.
                              Planera väl med storleken på pumpfacket, så att om det skulle bli stopp i avrinningen, så måste allt vatten i pumpfacket få plats i akvariumet, samt om strömmen går så måste vattnet som är på väg ner i sumpen få plats.
                              Du kanske redan har koll på det där, men säger det ändå ;-).
                              Angående pumpen så styrs det lite av dimension av avrinningen, små rör sväljer lite vatten.


                              Skickat från min C6903 via Tapatalk
                              12cm kanske blir lite tight. Får kanske tänka om där och gå ner till 40 höjd på sumpen, 22cm ger ju ett mer rymd. Och det kanske behövs för lite småpyssel och belysning.. Jepp ska ha två hål för avrinning, men ska försäkra mig om att det blir så. Tack för input Spångberg! Ska göra om sumpritningarna nu framöver då det blir lite större än vad jag hade tänkt från början. Trevlig Måndag!

                              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...