Zebrafisk odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    Zebrafisk odling

    Jag vet inte om dethär passar in i detta ämnet men det får duga.

    Jag har startat upp en liten zebrafisk odling. Jag har läst mycket om det att det är ganska lätt att få ägg osv. men jag har fortfarande några frågor jag inte har hittat svar på.
    Jag har sett när dom förmodligen har lekt och jag har film på det men jag vet inte hur jag ska ladda upp den

    Jag har allt i en Ikea back med sand växter cirkuleringssystem och doppvärmare se här: http://www.ladda-upp.se/bilder/ntobelewsawuiu/rmare http://www.ladda-upp.se/bilder/rdiotdoxnjnfg/

    1. När man har fått en gravid zebrafisk ska man flytta över alla andra fiskar eller ska man ha kvar dom i samma "akvarium"?

    2. Jag har sett vissa använda glaskulor i botten. Är det för att äggen ska åka emellan eller vad annars?

    3. Borde dom få ägg inom en viss framtid?
    Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!
    Ursprungligen postat av Dadosuseri123
    Jag vet inte om dethär passar in i detta ämnet men det får duga.

    Jag har startat upp en liten zebrafisk odling. Jag har läst mycket om det att det är ganska lätt att få ägg osv. men jag har fortfarande några frågor jag inte har hittat svar på.
    Jag har sett när dom förmodligen har lekt och jag har film på det men jag vet inte hur jag ska ladda upp den
    Du kan inte ladda upp filmer till Zoopet, utan du får lägga upp den på tex Youtube och länka den hit.
    Jag har allt i en Ikea back med sand växter cirkuleringssystem och doppvärmare se här: http://www.ladda-upp.se/bilder/ntobelewsawuiu/rmare http://www.ladda-upp.se/bilder/rdiotdoxnjnfg/
    Personligen skulle ja gförsöka få lite mer fart på vattnet, de gillar när det strömmar.
    1. När man har fått en gravid zebrafisk ska man flytta över alla andra fiskar eller ska man ha kvar dom i samma "akvarium"?
    Ha bara Zebrafiskar i byttan, och låt gruppen gå kvar tills de lekt.
    2. Jag har sett vissa använda glaskulor i botten. Är det för att äggen ska åka emellan eller vad annars?
    Exakt!
    3. Borde dom få ägg inom en viss framtid?
    Det bör de få, och ge inte upp då det inte alltid funkar klockrent i början.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Notera att zebrafisk är romlekare. Du får inga gravida fiskar.

      Men som sagt, när rommen är lagd och leken avslutad, håva ur gruppen till ett annat akvarium.

      Lycka till!

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Hasse Sjödin
        • August 2015
        • 30

        #4
        Gör gärna större vattenbyten. O då kallare vatten...

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jag hade zebrafisk i ett strömt, litet asienkar en gång, och där spontanlektes det!
          Som ansjo skriver så gillar de strömt vatten och utvecklar långa fina fenor när de får gå i hyfsat kraftig ström.

          Yngel kommer du sannolikt att få, frågan är ju istället hur du skall driva upp dem, de är nämligen oerhört små. Du lär få mata med något i fin pulverform...

          Kommentar

          • Dadosuseri123
            • September 2015
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jag hade zebrafisk i ett strömt, litet asienkar en gång, och där spontanlektes det!
            Som ansjo skriver så gillar de strömt vatten och utvecklar långa fina fenor när de får gå i hyfsat kraftig ström.

            Yngel kommer du sannolikt att få, frågan är ju istället hur du skall driva upp dem, de är nämligen oerhört små. Du lär få mata med något i fin pulverform...
            Jag har nog mat som passar. Sera micron tror jag funkar.

            Kommentar

            • Dadosuseri123
              • September 2015
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Hej och välkommen till Zoopet!
              Du kan inte ladda upp filmer till Zoopet, utan du får lägga upp den på tex Youtube och länka den hit.
              Personligen skulle ja gförsöka få lite mer fart på vattnet, de gillar när det strömmar.
              Ha bara Zebrafiskar i byttan, och låt gruppen gå kvar tills de lekt.
              Exakt!
              Det bör de få, och ge inte upp då det inte alltid funkar klockrent i början.
              Tack för alla svar! Jag har bara zebrafiskar i byttan och jag skaförsöka få tag i någon pump.
              Så nu ska jag byta ut mina byttor med nät och all sand till glaskulor? Eller så har jag kulor på sanden så att mina växter kan växa eller ska jag strunta i det och bara ha kulor?
              Här är länken till filmen. http://youtu.be/DDWylvAArxM

              Tack!
              Senast redigerad av Dadosuseri123; 25 September 2015, 14:00.

              Kommentar

              • Dadosuseri123
                • September 2015
                • 48

                #8
                Ursprungligen postat av Hasse Sjödin
                Gör gärna större vattenbyten. O då kallare vatten...
                Tack för tipset!

                Kommentar

                • Dadosuseri123
                  • September 2015
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Notera att zebrafisk är romlekare. Du får inga gravida fiskar.

                  Men som sagt, när rommen är lagd och leken avslutad, håva ur gruppen till ett annat akvarium.

                  Lycka till!

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  Tack! Men zebrafiskar blir väl gravida? Har läst om som som har odlingar och dom sa att dom var löjligt tjocka, eller är det för att dom är könsmogna?

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Mja, de blir väl snarare romstinna.

                    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Dadosuseri123
                      • September 2015
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knax
                      Mja, de blir väl snarare romstinna.

                      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                      Då vet jag! Men han i affären sa att dom skulle bli könsmogna men det är väl typ samma sak

                      Kommentar

                      Arbetssätt...