Damm 2015

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse Sjödin
    • August 2015
    • 30

    Damm 2015

    Denna sommar hade jag Regnbågselritsa Notropis chrosomus o Kardinalfisk tanichtys albonubes i min lilla damm, 250 liter. Sån där formgjuten sak....
    Denna sommar hade jag stora problem med alger. Berodde nog på den kalla sommaren. Algerna trivdes, men inte växterna, som knappt kom upp. Normal sommar, så växer det bra o algerna hålls i schack. Jag har inget filter med UV, utan byter vatten regelbundet ist.
    Fick igång en polare att gräva ner en 150 liters oxå. Det häftiga där, var att han hade både Odessa o Purpurhuvudsbarb I den. Odessa är inga problem. Den har jag haft i flera år i damm...men Purpur ☺
    Som vill ha 23-26 grader typ... men med en morgon temp på 12 grader. Helt otroligt.
    När de sen kom in, lekte alla barberna i samma mossa 😊 o överallt 😁
    Mina elritsor fick ett 70 liters kar. Långt o lågt.. med ett filter som öste på med syre.
    Efter några dagar med lite vattenbyte o släckt lampa.... lekte dem.
    Ojjjj.... vilka färger. Hannarna lyste metallica blå o resten av kroppen i röd lila. 😊
    Även honorna fick metallica blått.
    Hade en hög med sten i, som några hannar slogs om att stå över. Honorna turades om att uppsöka lek nästet. Var tvungen o filma deras lek 😉
    Så nu har jag nästa generation på G. O det bästa är att min dotter o sambo byggt en damm med bäck... undras om de vill ha fisk 😉
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Låter snyggt och roligt att titta på. Bara som så att dotter och sambo blivit normala helt enkelt. Men det är ett problem. Var är filmen?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Hasse Sjödin
      • August 2015
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      Låter snyggt och roligt att titta på. Bara som så att dotter och sambo blivit normala helt enkelt. Men det är ett problem. Var är filmen?
      Ska testa o lägga upp... 😊 Näe det gick inte 😕
      Senast redigerad av Hasse Sjödin; 12 September 2015, 10:55.

      Kommentar

      • Hasse Sjödin
        • August 2015
        • 30

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Låter snyggt och roligt att titta på. Bara som så att dotter och sambo blivit normala helt enkelt. Men det är ett problem. Var är filmen?
        Men jag kan Maila den till dig... Ifall du vill se den.. 😉

        Kommentar

        Arbetssätt...