Akvariebänk och bakgrund med filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Akvariebänk och bakgrund med filter

    Jag har köpt ett begagnat Juwel Vision 450 för en tid sedan, och nu ska jag sätta igång med att först få till en akvariebänk och sedan installera en inköpt BTN slimline-bakgrund. Bakom i princip hela bakgrunden tänkte jag ha filtermatta, och förstås även en pump (1500l/h)

    Drar igång den här projekttråden för att få hjälp av er kunniga personer om vad jag bör tänka på och hur jag skall gå tillväga.

    Till akvariebänk har jag tänkt använda tre IKEA-skåp, som passande nog fanns i det hus som vi precis flyttat in i.
    Skåpen satt fastskruvade ovanför sängen och är alltså egentligen tänkta att vara uppsatta på en vägg och inte stå på golvet.
    Så här ser de ut:

    Akvariebänk2, en bild hos bilduppladdningstjänsten Ladda-upp

    Som ni ser så har förra ägaren av huset förstärkt skåpen med en halv ram.
    Tillsammans har skåpen måtten H 58 cm D 58 cm och L 185cm.

    Min tanke är att skåpen kommer tåla lasten av akvarium+vatten så som de är nu. Tror ni det?

    Den enda förstärkning jag tänkt göra (förutom att skruva ihop skåpen med varandra) är att köpa en skiva som akvariet ska stå på med måtten D 62 cm (akvariet är 60 cm) L 189 cm. Bör jag också ha en skiva i botten som skåpen ska stå på?

    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ikea brukar ange på deras hemsida vilken tyngd deras hyllor tål. Kolla först detta och se till att ligga klart under den rekommenderade max.tyngden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #3
      Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra).

      Kommentar

      • Yadina
        • December 2014
        • 367

        #4
        Vi fick faktiskt med ett Juwel originalskåp, men vi tyckte inte att det var så snyggt.
        Är inte det också gjort av spånskivor...?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Du måste stärka upp skåpen för som de är nu kommer det rasa som ett korthus, en stöt från sidan så viker sig ju den där lådkonstruktionen...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Yadina
            Vi fick faktiskt med ett Juwel originalskåp, men vi tyckte inte att det var så snyggt.
            Är inte det också gjort av spånskivor...?
            Det är säkert de flesta skåp idag, men träet är olika behandlat, det är olika konstruktioner (med olika hållfasthet) och träet är olika kompakt (med olika hållfasthet).

            Jag har någon gång använt IKEA-skåp som akvariebänk men jag har alltid innan tagit reda på hållfastheten. Jag har t.ex. just 2 st 40 liters stående i en IKEA-bokhylla (se foto nedan) men där har jag kraftigt förstärkt hyllplanet (syns dock inte på fotot) för att det skall hålla.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 August 2015, 09:50.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Synd att du inte tycker om medföljande Juwel bänk/skåp men kanske det är i dåligt skick.

              Annars är Juwels väldigt bra

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du måste stärka upp skåpen för som de är nu kommer det rasa som ett korthus, en stöt från sidan så viker sig ju den där lådkonstruktionen...
                Okej, jag som tycker att dem känns så himla stabila. Men som du säger så finns inget som stoppar mot horisontella krafter.

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är säkert de flesta skåp idag, men träet är olika behandlat, det är olika konstruktioner (med olika hållfasthet) och träet är olika kompakt (med olika hållfasthet).

                  Jag har någon gång använt IKEA-skåp som akvariebänk men jag har alltid innan tagit reda på hållfastheten. Jag har t.ex. just 2 st 40 liters stående i en IKEA-bokhylla (se foto nedan) men där har jag kraftigt förstärkt hyllplanet (syns dock inte på fotot) för att det skall hålla.
                  Det var mer än vad jag visste. Om jag ska använda IKEA-skåpen så blir det till att förstärka rejält.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Säg inte era farhågor till min bänk, vad ni än gör...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Säg inte era farhågor till min bänk, vad ni än gör...
                      haha

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av ScubaIsabel
                        Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra).

                        Tja, vad begriper jag, jobbade bara 10 år på det där platta paketbolaget, och det var inte på varutlämningen om man säger så.....

                        Men jag är fullständigt övetygad om att påståendet att IKEA's spånplattor är dåliga är greppat helt ur tomma luften.

                        Trycket rakt uppifrån som dessa spånskivor tål är egentligen obegripligt högt. Att påstå att min originalbänk till Juwel Rio 240 skulle tåla mer håller jag tyvärr för.....icke sannolikt.
                        Originalbänkar från ex Juwel, är oxå gjorda i spånplatta. Inte ett dugg mer hållbart mot vattenstänk än vad köksbänkar från IKEA gör.

                        Skillnaden är att originalbänken är gjord för akvarie, dvs den är tänkt och designad att stå som en fristående möbel och tåla en och annan "smäll" från sidan utan att vika ihop sig
                        som ett dåligt korthus.

                        IKEA's köksbänkar är inte tänkta att stå fritt och få en kyss på sidan när de har 1-2-3-4-5-600 kilo på sig.

                        Dock är det skitenkelt att fixa på IKEA's skåp. Antingen ett rejält tvärslå på baksidan. Eller helt enkelt bultas fast i väggen.

                        Samt att man måste naturligtvis se till att tyngden från karet levereras på rätt ställe. Ex har man ett kar som är 100 cm, så är det inte en bra idé att
                        ställa det på 2 x 60 = 120 brett skåp. Då vilar man inte på "sidorna", då vilar man på toppen. Och det håller de inte för. Då får man förstärka med pelare invändigt.

                        Men ett kar som är 120 brett (ex mina juwel) gar skitbra att ställa på 2 x 60 - 120 cm breda skåp.

                        Lägg sedan en bra laminatskiva på toppen, så har du en akvariebänk som är praktisk, snygg, mindre dyr (billigt är det aldrig).


                        Men vad begriper jag...??...jag vara ju bara med och utvecklade de där skåpen.....iaf beslagen som håller ihop dom....kan ju aldrig
                        tänka mig att jag har kompisar kvar där som jag frågar ibland hur saker och ting är.....näääädååååå.....aldrig.


                        Som ben till dessa skåp skulle jag säga att deras CAPITA, rostfria ställbara ben, är skitbra. De har fördelen att de kan ställas i olika
                        höjd, vilket tar bort ojämnheter från golvet.


                        Om de håller...?....tja...än en gång, en kyss från sidan där skåpet är icke förankrat i väggen, eller förstärkt med tvärslå, då är det si och så.

                        Kraft uppifrån...?....Tja, som en före detta anställd på deras testlabb sa...."vi vet inte hur mycket de tål, vid några hundra kilo slutade vi mäta"

                        Ett skåp som består av 2 x 60 skåp, skulle jag använt 6 ben, ett i varje hörna, och två i skarven på mitten.


                        Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          Tja, vad begriper jag, jobbade bara 10 år på det där platta paketbolaget, och det var inte på varutlämningen om man säger så.....

                          Men jag är fullständigt övetygad om att påståendet att IKEA's spånplattor är dåliga är greppat helt ur tomma luften.

                          Trycket rakt uppifrån som dessa spånskivor tål är egentligen obegripligt högt. Att påstå att min originalbänk till Juwel Rio 240 skulle tåla mer håller jag tyvärr för.....icke sannolikt.
                          Originalbänkar från ex Juwel, är oxå gjorda i spånplatta. Inte ett dugg mer hållbart mot vattenstänk än vad köksbänkar från IKEA gör.

                          Skillnaden är att originalbänken är gjord för akvarie, dvs den är tänkt och designad att stå som en fristående möbel och tåla en och annan "smäll" från sidan utan att vika ihop sig
                          som ett dåligt korthus.

                          IKEA's köksbänkar är inte tänkta att stå fritt och få en kyss på sidan när de har 1-2-3-4-5-600 kilo på sig.

                          Dock är det skitenkelt att fixa på IKEA's skåp. Antingen ett rejält tvärslå på baksidan. Eller helt enkelt bultas fast i väggen.

                          Samt att man måste naturligtvis se till att tyngden från karet levereras på rätt ställe. Ex har man ett kar som är 100 cm, så är det inte en bra idé att
                          ställa det på 2 x 60 = 120 brett skåp. Då vilar man inte på "sidorna", då vilar man på toppen. Och det håller de inte för. Då får man förstärka med pelare invändigt.

                          Men ett kar som är 120 brett (ex mina juwel) gar skitbra att ställa på 2 x 60 - 120 cm breda skåp.

                          Lägg sedan en bra laminatskiva på toppen, så har du en akvariebänk som är praktisk, snygg, mindre dyr (billigt är det aldrig).


                          Men vad begriper jag...??...jag vara ju bara med och utvecklade de där skåpen.....iaf beslagen som håller ihop dom....kan ju aldrig
                          tänka mig att jag har kompisar kvar där som jag frågar ibland hur saker och ting är.....näääädååååå.....aldrig.


                          Som ben till dessa skåp skulle jag säga att deras CAPITA, rostfria ställbara ben, är skitbra. De har fördelen att de kan ställas i olika
                          höjd, vilket tar bort ojämnheter från golvet.


                          Om de håller...?....tja...än en gång, en kyss från sidan där skåpet är icke förankrat i väggen, eller förstärkt med tvärslå, då är det si och så.

                          Kraft uppifrån...?....Tja, som en före detta anställd på deras testlabb sa...."vi vet inte hur mycket de tål, vid några hundra kilo slutade vi mäta"

                          Ett skåp som består av 2 x 60 skåp, skulle jag använt 6 ben, ett i varje hörna, och två i skarven på mitten.


                          Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....
                          Kul och välkommet att få input från någon som jobbat med grejerna!
                          Jag diskuterade det här med Ansjo, och jag har svårt att förstå att spånskivorna i Juwelbänkarna skulle vara så väldigt mycket hållbarare än IKEAs motsvarighet. Juwelbänken är dock ihopskruvad på ett mer förtroendeingivande sätt.

                          Listen har lossnat fram på min Juwelbänk och jag kunde då lägga en IKEA-skåpsida ovanpå den och dem är exakt lika tjocka och materialet går inte synligt att särskilja.

                          Jag tror att jag förstärker bänken baktill med en 22mm MDF-skiva som jag målar. Eftersom att jag har gipsväggar så känns det inte som någon vidare förstärkning att skruva fast bänken i väggen.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yadina
                            Kul och välkommet att få input från någon som jobbat med grejerna!
                            Jag diskuterade det här med Ansjo, och jag har svårt att förstå att spånskivorna i Juwelbänkarna skulle vara så väldigt mycket hållbarare än IKEAs motsvarighet. Juwelbänken är dock ihopskruvad på ett mer förtroendeingivande sätt.

                            Listen har lossnat fram på min Juwelbänk och jag kunde då lägga en IKEA-skåpsida ovanpå den och dem är exakt lika tjocka och materialet går inte synligt att särskilja.

                            Jag tror att jag förstärker bänken baktill med en 22mm MDF-skiva som jag målar. Eftersom att jag har gipsväggar så känns det inte som någon vidare förstärkning att skruva fast bänken i väggen.
                            Jodå, går alldeles utmärkt att bulta fast den i gipsväggar. Det finns reglar bakom gipset. Brukar sitta med 60 cm mellanrum. Ett par rejäla kraftvinklar som skruvas in i TVÅ reglar löser det.

                            Nackdel är att om man sedan flyttar på karet.....så har man ett antal hål i väggen som ser ut....sådär....
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • ScubaIsabel
                              • August 2015
                              • 93

                              #15
                              Klart det går, om man har ork och tid att förstärka möbeln. Viktigt bara att kolla vad de tål för vikt (ikea-möblerna alltså, som annars inreder nästan hela vår lägenhet, så inget illa menat ). Jag tänkte först ha en ikea-möbel innan jag insåg att den bara tålde max 28 kg trots att den såg stabil ut (och blev avrådd pga det där med spånskivor, men vad vet jag ).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...