Stor akvarierpojekt - Från renovering till slutet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andde
    • January 2006
    • 104

    Stor akvarierpojekt - Från renovering till slutet

    Jag har tänkt att skapa detta tråd om stor projekt från början till slutet. (DIY; belysning, ramp, C02, etc i detta tråd men det kommer senare dock, och mitt mål är det blir Aquaspace, sötvatten)
    Jag har skaffat ett kasst akvarium från privat person igår. jag såg det redan men jag köpte ändå, för det blev typ 600 kr. Den ville ha 1800 kr. Akvariet, helglas, är 170x60x58 cm (LxBxH) men glas ÄR 8 mm! Det borde ju vara 10 mm.... och det är smutsigt.
    Det är kasst utfört! De har stått det rätt länge med vattenfylld i ... jag blev bara häpnad...

    Högra sidan av akvariet
    Ovanpå: 60 cm
    Övre: 59,6 cm
    Nedre: 59,8 cm

    Västra sidan av akvariet:
    Ovanpå : 59,4 cm
    Övre: 59,5 cm
    Nedre: 59,8 cm

    Framsidan: 170,4 cm
    Baksidan: 170,2 cm

    Jag ska renovera akvariet från början. Riva ner akvariet! Ja....

    Frågor:

    1. Ska jag göra själv; skära 8 mm glas? Vet inte vilket bäst glasskärare är. jag vill inte köpa sånt på biltema eller ClasOhlson. Youtube om " Cutting thick glass 1/2" https://youtu.be/peIKqi08jOo - OK? eller neeej!Dessutom Stor L-linjel... Var kan jag skaffa det? Nåt som är stadigt.
    2. Stämmer det rätt att man tvättar ENDAST ättika? Missar jag nåt annat?Jag vet att det måste vara rena rutor för att sätta och limma ihop då.
    3. Vilken bäst silikonlim är som avser för stora akvariet? Svart lim eller transparent? Vad som är snyggaste utseende?
    4. Jag funderar att akvariet skulle vara 160x50x60 cm. Jag tänkt att vända akvariet, alltså: Framrutan ska bli botten, och skaffa en ny glasrutan till fram för att det är så rent då. (Jag kan rita om och ladda upp bilden hit om det behövs)
    5. Vilken tejp?
    6. Hur kan man slipa så snyggt? för hand eller maskin?
    7. Ska det låt torka limmat akvarium i 24 timmar själv? Eller bäst 2 dagar till?
    8. Hur ofta ska jag fylla och tömma innan det börja sätta fullt igång med vatten och akvarielivet?
    9. kan jag utföra det själv? (skära och bygga om akvariet) Jag har inte nån vän som är bra på att bygga akvariet. Kanske ställa upp att hjälpa till? Klart att det skulle bli pizza och öl sen )



    Jag vill få betryggande tips och svar så kan jag gå vidare i rätt håll.
    Jag skulle vara tacksam att den som ger tips och vägleda är duktig på och/eller har god erfarenhet av. Det blir så spännande.

    MVH Anders
    PS: Sorry med blå text övre delen, var inte menat att du ska skicka MSN. Jag kan inte se vad som fel och ta bort.
    Senast redigerad av Andde; 15 August 2015, 20:28.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det primära är väl egentligen hur repigt glaset är. Om det är väldigt repigt är det nog kört för åtminstone den rutan man väljer som framruta behöver vara i bra skick så där gör du rätt i att skaffa nytt glas.

    Glasskärare går väl att använda vilken som helst men ju billigare skärare desto duktigare måste man vara på att skära. Så öva först på att skära.
    Silikonens kvalitet har inget att göra med om det är transparent eller svart. Det finns olika kvaliteer av bägge sorterna. I princip kan man säga att ju dyrare silikon, desto bättre hållfasthet har det. Viktigt är också att det är ett silikon avsett för akvarier (det måste stå på tuben).
    Ett så passa stort akvarium behöver stå i 2 dgr.
    Det är egentligen inte så himla krångligt att limma ett akvarium men allt är svårt innan man är van. Så att börja med att själv limma ett så passa stort akvarium är inte att rekommendera.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Andde
      • January 2006
      • 104

      #3
      Det är lite smårepigt. Ganska osynligt. Bara i botten som nu.
      Varför jag vill vända framsidan till botten, därför att det blir lite högre höjd. ca 60 cm då. Jag tycker att det är lite för stor beredd.

      Jag har läst olika inlägg i forumen här och utanför Zoopet om olika åsikter om kvalité av silikonlim o märke.
      Jag var ute efter vilken bäst silikonlim som avser för stora akvariet. Jag var lite otydligt av mig, om svart eller transparent. Det handlar utseende. Jag måste välja svart eller transparent... pendlar mellan dem hela tiden.
      Jag behöver bara samla in lite mer fakta om silikon innan jag köper.
      Vet du vilken är bra?

      Slipa kanterna för hand eller maskinen? Vad säger du?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nej jag känner inte till olika silikonfabrikats kvalitet. Om man går resp. tillverkares hemsidor så brukar man där kunna leta reda på tabeller där hållfastheten anges. Man kan dock nästan alltid utgå ifrån att billiga silikoner som säljs på typ varuhus av naturliga skäl är av rätt låg kvalité. Dock funkar även dessa billiga alldeles utmärkt till småakvarier eller för att limma fast en bakgrund i akvariet.
        Rent estetiskt så tycker jag svart silikon är snyggare - men smaken varierar ju.

        Det går utmärkt att slipa kanterna med ett finkornigt sandpapper.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Andde
          • January 2006
          • 104

          #5
          ja jag kan hålla med svart är snyggare för det blir osynligt glasens kant som är ojämnt efter man skärat för hand. Om ja så förstår jag rätt.

          Ja ok. jag ska utforska mer om silikonlim.

          Kommentar

          • Andde
            • January 2006
            • 104

            #6
            Jag kom på en sak, om att slipa kanterna; Funkar det bra med slipsten?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Andde
              Jag kom på en sak, om att slipa kanterna; Funkar det bra med slipsten?
              Det finns t.o.m. ett speciellt konstruerat slipstensverktyg för att slipa glas, men det går som sagt precis lika bra (om än något långsammare vilket är oväsäntligt i detta fall) med vanligt sandpapper
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Andde
                • January 2006
                • 104

                #8
                Bra ska kolla runt lite.

                Vad sägs om cirkel diamentsåg (slipningsteknik, inte sågningsmetod!) blad för glas? - jag har googlat en del om det men jag vill kolla med dig om du har hört historier om såna eller erfarenhet av detta arbete.
                Jag har tänkt också: skära bort ett par cm mindre och göra det till 150-160 cm beroende smårepor runtom inne kanterna i botten. Detta vill jag undvika för att limma ihop de sidorna - inga repor står där var jag skulle fylla silikon i.

                Var kan jag hitta en glasmästare i storstockholm? Billigaste 😉

                Kommentar

                • Andde
                  • January 2006
                  • 104

                  #9
                  Jag upptäckte att det finns två olika sätt att limma ihop akvariet; glasbotten och sidorna.
                  En som att limma stående glassidorna i bottenglaset
                  en annan att limma och sätta vid sidan av bottenglasets kanter

                  Jag blir förvirrad och vad som gäller det för mitt stora akvarium.
                  PS: jag brukade limma och sätta på glasen runtom botten, inte vid sidan av. Bara små akvarium ca 5-20-80 liter.


                  Jag har skrapat bort dirty och silikon. Det är långt kvar till att bli rent. Jag hittat ett väldigt bra tips om hur man rengör med Bar Keepers Friend... Se youtube
                  Jag undrar vilken liknande produkt som finns i Sverige? Vet ni/du något?
                  Jag har hittat bara amazon och genom något tyskt företag, ev genom ebay.de.
                  Senast redigerad av Andde; 15 August 2015, 23:13.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andde
                    Vad sägs om cirkel diamentsåg (slipningsteknik, inte sågningsmetod!) blad för glas? - jag har googlat en del om det men jag vill kolla med dig om du har hört historier om såna eller erfarenhet av detta arbete.
                    vet inte vad det är för något

                    Jag upptäckte att det finns två olika sätt att limma ihop akvariet; glasbotten och sidorna.
                    En som att limma stående glassidorna i bottenglaset
                    en annan att limma och sätta vid sidan av bottenglasets kanter
                    Riktigt stora akvarier limmas alltid genom att man inte ställer sidorna på botten utan bredvid bottenrutan. Så är t.ex. mitt 3.000 liters akvarie limmat.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Andde
                      • January 2006
                      • 104

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      vet inte vad det är för något


                      Riktigt stora akvarier limmas alltid genom att man inte ställer sidorna på botten utan bredvid bottenrutan. Så är t.ex. mitt 3.000 liters akvarie limmat.
                      Bra att veta! Tack för info.

                      Kommentar

                      • Andde
                        • January 2006
                        • 104

                        #12
                        Jag ska bygga om gamla bänken - ångestbeslut om hur högt ska jag ha bänken!

                        Jag har gamla DIY-bänken 170x60x50 cm hemma men måste riva ben bort och göra om, men behåller och sågar kortare stommar. Regelträ var 100x50 mm. Det var för lågt för min smak.

                        Jag måste bara bestämma mig nu! Jag skulle ha 80 eller 90 cm höjd.
                        Om det blir 80 cm.... Hur tjockt kräver det regelträ om det är 80 cm höjd? och 90?
                        Jag är 192 cm och orkar inte faktiskt böja ner min rygg för att rota i akvariet då blir jag snart för gammal.

                        (Akvariet blir 120 eller 150x50x40 cm, jag är inte ångestbeslut om längd än för det inte är problem med längd)
                        Senast redigerad av Andde; 17 August 2015, 17:05.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Rent allmänt så tycker jag alltid att bänkar är för låga (dom är liksom byggda för att man skall sitta nedsjunken i en låg soffa för att kunna se det9 men å andra sidan får det inte heller vara för högt för då blir det svårjobbat.
                          Ett högre akvarium blir också klart instabilare men för den skull behöver man inte grövre virke för det är sidledsstabiliteten som försämras och det löser man genom att en regel som låser detta. Denna regel skall på en långsida (framförallt) och kortsida gå från högst upp på ena sidan till längst ner på motsatta sidan
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Andde
                            • January 2006
                            • 104

                            #14
                            Ja klart, Jag är medveten om såna saker - från låg bänken till svårarbetat - som du skrivit om. Men akvariet och soffan är ca 3-4 meter bort ifrån varandra så finns det inga sittmöblerna som står så bredvid akvariet. Om jag ligger på soffan måste jag luta ner mitt huvud mer ännu för att titta på akvariet.
                            Lite utrymmet runt om akvariet. Mina armar är långa så det är inget problem med att rota i akvarie, om det är max 120-130 cm högt akvarium ingår bänken så vill jag inte ha så typ 140, då blir det bara blöt t-shrit och deo från armhålan i vatten.
                            Men bra att du sagt om sidledsstabiliteten!
                            jag har två samma stommar som står övre och nedre i golvet.

                            Länken: http://blog.aquanerd.com/wp-content/...nk-Stand-1.jpg
                            Men det är för högt för min smak, men liknande.
                            Så menade du så exakt som länkens bild?
                            Om inte, kan du hitta en bild som tex. för att vara säker att bygga på rätt sätt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...