125 L, sydostasiatisk biotop - nybörjare går all in... :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morfar68
    • May 2014
    • 15

    #31
    Ser riktigt fint ut! Har du några planer på flytväxter åt guramisarna? De är ju skumbobyggare och mår nog bäst av att få pyssla med flytväxter. Har själv 2 stora mosaikgurami, ståtliga fiskar!

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #32
      Tack! Jo jag funderar på det. Eller så låter jag bara vallisnerian och ludwigian växa upp mer på ytan, de växer snabbt och blir långa. Hur stora är dina guramis? Mina är rätt små och unga fortfarande och jag kan inte riktigt se om det är hanar, honor. De färgar väl ut efter ett tag och får en mer röd färg om det är en hane?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #33
        Ursprungligen postat av ScubaIsabel
        [ATTACH=CONFIG]77805[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77806[/ATTACH]

        Dags för en liten uppdatering. Det har gått riktigt bra med uppstarten av akvariet (trots allt trubbel pga. giftig sten i början) och nu mera har jag 20 drottningrasboror, två amanoräkor (köpte de som fanns kvar i butiken men om ett par veckor blir de 10) och 5 mosaikguramis. Fått en ny rot också och inväntar ännu fler växter. Så här ser det ut nu.
        Hade missat detta inlägg. Jag tycker det ser bra ut. Det ska bli kul att följa utvecklingen.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #34
          Ursprungligen postat av ScubaIsabel
          [ATTACH=CONFIG]77252[/ATTACH]
          Om ett par veckor är det också dags för inköp av mosaikguramis. Härliga tider. Har även beställt några vallisneria-växter som kommer att flyta upp mot ytan och ge ett bra gömställe för mina kommande gurami-invånare... Älskar min nya hobby. Ja ni vet ju hur det är... Kan sitta och titta på akvariet i en evighet och det är något väldigt terapeutiskt över det.
          Ja nu är det härliga tiden!! Om jag ska komma med några tankar om din fina tank så är det att kanske sätta en reflektor på bakre lysröret så att du kan rikta bort ljuset från bakgrunden så den inte blir lika iögonfallande, låta din vattenpest få flyta upp och lägga sig på ytan, för den är en ypperlig flytväxt och bidrar med mer snårighet än vallisnerian och kommer uppskattas av dina guramis Flytväxter och ytcirkulation är en utmaning att få till så det funkar men jag brukar rikta utblåset rakt upp och sen kan det underlätta om det finns rötter som går upp till ytan som växterna kan fångas upp av så den inte åker runt runt och sen samlas i en hög
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ScubaIsabel
            • August 2015
            • 93

            #35
            Tack åheim! Har precis tänkt skaffa reflektor till ljuset. Jag väntade med det tills jag fått igång akvariet lite. Har även lite funderingar på att testa hemmagjord CO2 för att få igång växtligheten bättre, men måste läsa på där innan jag ger mig in i något. :-) Vilken växt menar du med vattenpest? Min tanke är att låta både ludwigian och vallisnerian växa till sig på ytan istället för flytväxter, så det är precis så jag tänkt (vill helst undvika flytväxter som åker runt just och som skymmer ljuset), ludwigian blir väldigt lång och de är ju riktigt vackra. Var det den du menade? Precis skaffat en rot som är fast vid ytan och riktad neråt, kolla den senaste bilden jag lagt ut. Det inlägg du citerade är någon månad gammalt. :-) Isabel


            Skickat från min iPhone med Tapatalk

            Kommentar

            • ScubaIsabel
              • August 2015
              • 93

              #36
              När man vaknar svettig och inser att man drömt en mardröm om hur doppvärmaren sprack under natten och allt liv dog ut... Då har man verkligen nördat ned sig i hobbyn. Haha. Tur att det bara var en dröm. ;P


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #37
                Hehe. Ja den drömmen har jag inte hört om innan utan det brukar vara att karet läcker. Men antagligen lika jobbig då det ju drabbar våra små kompisar ☺
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • ScubaIsabel
                  • August 2015
                  • 93

                  #38
                  Kan ha att göra med att mina stackare förgiftades av en skum sten i första veckan (dragonstone). Det var väldigt traumatiskt och bara två av tio drottningrasboror hann jag rädda... Men nu har akvariet varit igång i tre månader utan minsta problem, tack och lov. :-)


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #39
                    ...jag tittade lite för hastigt och tyckte det var egeria densa men icke
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • ScubaIsabel
                      • August 2015
                      • 93

                      #40
                      Aha. Nej någon sådan har jag inte. Ludwigian växer dock på så att det knakar, det kanske var den du tyckte liknade lite, de är dock mer rödaktiga i nyansen (på undersidan av bladen i alla fall).

                      Kommentar

                      • Morfar68
                        • May 2014
                        • 15

                        #41
                        Ursprungligen postat av ScubaIsabel
                        Tack! Jo jag funderar på det. Eller så låter jag bara vallisnerian och ludwigian växa upp mer på ytan, de växer snabbt och blir långa. Hur stora är dina guramis? Mina är rätt små och unga fortfarande och jag kan inte riktigt se om det är hanar, honor. De färgar väl ut efter ett tag och får en mer röd färg om det är en hane?
                        Jag köpte mina ganska stora, ca 10 cm, av Kent i Nol. Har haft dem några månader nu så hanen är vl runt 12-13 cm nu och honan lite mindre. Jag vet inte om det blir färgskillnad med åldern men hanen får längre fenor i alla fall och blir väl lite större än honan.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #42
                          Hur går det med fisken och växterna?
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • ScubaIsabel
                            • August 2015
                            • 93

                            #43
                            Hej! Mycket bra! Det blev flytväxter ändå. Har nu mera en hel del frogbit (Limnobium laevigatum) med långa fina rötter och skaffade även spikblad + nya fiskar (kopparbarber, riktigt fina) på akvarieauktionen i Haninge senast. Bifogar en bild på hur karet ser ut nu...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,7 KB
ID: 2173292

                            Kommentar

                            • ScubaIsabel
                              • August 2015
                              • 93

                              #44
                              Nä, nu var det väl ändå dags att uppdatera med lite nya bilder? Så här ser det ut i dag.

                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...