125 L, sydostasiatisk biotop - nybörjare går all in... :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    125 L, sydostasiatisk biotop - nybörjare går all in... :)

    Hej!

    Jag ska snart sätta igång mitt första akvarium, Rio 125, riktigt spännande (vi hade akvarium hemma när jag var liten förvisso men det var ett klassiskt skräckexempel på när ingen i familjen visste hur man gjorde, konstant tömde hela akvariet varefter de guldfiskar och malar vi hade dog stup i kvarten. Denna gång tänkte jag satsa på riktigt och på rätt sätt ).

    Tänker satsa på sydostasiatisk biotop, så verklighetstroget som möjligt (möjligen inte lika strikt med växter). Efter mycket eftertanke har jag nu bestämt mig för att sätta igång akvariet med 10 st kilfläcksrasbora. Efter ett par månader vill jag bl.a. skaffa mosaikguramis och amanoräkor.


    10 x kilfläcksrasbora
    5 x mosaikgurami (varav en hane)
    6 eller fler amanoräkor, tänker jag...

    Har ni tips på annat skojigt (gärna färgglatt) som passar med ovanstående firrar och amanoräkan så får ni gärna kommentera, funderar fortfarande på om jag ska skaffa annat efter ett tag eller bara köra på fler av samma art.

    Vad gäller växter så hade jag tänkt börja med två snabbväxande (de är ju så vackra dessutom):
    - Hygrophila polysperma
    - Limnophila sessiflora
    - Kanske även Javamossa på rötter etc

    Har även en lite större rot (som ligger i blöt sedan drygt en vecka tillbaka, tyvärr kom den med lite alger från butiken så det blir ett projekt i sig att koka och skrubba bort det, hittills har algerna varit envisa) + några mindre kolstenar + ett par kinesiska dragon stones + ECS- Easy Care Substrate till botten (rödaktig, matchar bra till den röda stenväggsbakgrunden jag har, dvs slim från BTN) + lite naturfärgad sand som är beställd. Ser fram emot att skapa ett vackert hem för både firrarna och oss... Funderar även på att ordna en liten platta med bamburör i en hörna av akvariet (klistra fast dem med akvariesillikon helt enkelt) men får se hur det blir med det.

    Kommer uppdatera medan jag jobbar på mitt projekt här och tar tacksamt emot idéer och tips. Dela gärna också med er av bilder på era akvarium för inspiration (särskilt ni med sydostasiatisk biotop).

    Hittills har jag enbart satt fast BTN-bakgrunden. Väntar nu på leverans av ytterfiltret som är beställt från Ebay, sedan hade jag tänkt inreda, sätta igång akvariet och köpa de första fiskarna. Väntar också på en PMDD-order, ska bli spännande att testa det och se hur växterna trivs.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1640-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 341,3 KB
ID: 2185506Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1659.JPG
Visningar: 1
Storlek: 212,8 KB
ID: 2185505Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1660.JPG
Visningar: 1
Storlek: 226,1 KB
ID: 2185504Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1654.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,9 KB
ID: 2185507

    /Isabel
    Senast redigerad av ScubaIsabel; 13 August 2015, 10:19.
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    Vad spännande jag tycker du borde kolla in "Anubias nana" och ha den på roten, den är jätte tålig och kommer troligen trivas bra hos dig.

    /e

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja lycka till.
      Jag hade nog nöjt mig med 3 arter fast skaffat lite fler rasboror och amanoräkor
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ScubaIsabel
        • August 2015
        • 93

        #4
        Tack Kjell! Jag tror också det blir bra med färre arter men fler av dem... Vi får se.

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #5
          Nu har jag i alla fall börjat förbereda inredningen lite smått. Väntar på en leverans av sand (tänkte köra en väg av sand i mitten). Sedan är det bara lite grönt och roten som saknas. Lite orolig över roten dock, den är ca. 35 cm lång. Känns som att den kommer ta upp en alldeles för stor del av akvariet. Vet inte om jag ska ha den ståendes lutandes mot baksidan på ena sidan av akvariet, eller liggandes i mitten över sandvägen (eller för all del kapa den i två, men synd att förstöra en så fin rot). Får väl prova mig fram. Vad tror ni?

          Kommentar

          • ullo
            • February 2015
            • 181

            #6
            Till att börja med, blötlägg roten redan nu.
            Annars är problemet iofs löst temporärt, då flyter den de första två veckorna medan du funderar klart.

            Och för stor rot... ryms den i akvariet så är den bra tycker jag. Kolla in dessa akvarier t ex:

            Det går att göra så mycket coolt med rötter som antingen får dominera akvariet, eller guida växter uppåt i akvariet.

            Jag väntar också på sand. Inte så mycket leverans, som beslut... Argh!! Velig brud det här.

            Kommentar

            • ScubaIsabel
              • August 2015
              • 93

              #7
              Den är redan blötlagd för över en vecka sedan och flyter nu mera inte. Så det är klart. Jag har stirrat mig blind på alla dessa aqua scape akvarium på nätet - så otroligt vackra... Fått en hel del inspiration därifrån. Men är ju ändå nybörjare så kommer inte exempelvis börja med Co2 etc (inte till en början i alla fall)... Väldigt spännande hur som helst! Vad har du själv beslutsångest över?

              Kommentar

              • ullo
                • February 2015
                • 181

                #8
                Rådasand, eller svart sand. Har svart i nanot som står i köket. Köket är svart och vitt så svart sand passar perfekt där.


                360n ska stå i vardagsrummet, som är vitt med en tegelväggs-tapet. Så råda verkar ju vettigast... men svart är roligast. Eller nej - regnbåge!!! Jag köper sand i alla färger och inreder regnbåge med slott och enhörningar och my little ponys och rosa sandfall!

                (Jodå, det märks att det är fredag...)


                Nä. Råda 08-1,2. Punkt. Så, då var det bestämt. Borde åka och handla innan jag ångrar mig... :P

                Kommentar

                • ScubaIsabel
                  • August 2015
                  • 93

                  #9
                  Haha... Jag tänker kontraster. Är det mycket svart i rummet så kör på ljusare sand (eller inte allt för mörk bakgrund och ljusare sand ist) och vice versa... Vad ska du ha i 360-akvariet? Någon särskild biotop? Just nu håller jag på och tvättar sanden som kom på posten idag. Hujedamej! Känns som att det kommer ta några timmar.

                  Kommentar

                  • ScubaIsabel
                    • August 2015
                    • 93

                    #10
                    Så här ser det nu ut i mitt akvarium... Så fort jag fått tillbehören till mitt ytterfilter så ska jag fylla karet och testa mig fram med roten etc... Men vad tror ni om detta hittills? Lite svårt att ge en rättvis bild av sanden med tanke på att det nu mest ser ut som cement (fuktig, tvättad sand). Det är egentligen en fin naturfärg på sanden, lite mer åt det ljusbruna hållet än grått. Funderar på om man skulle ha i mer sand... Eventuellt bara höja upp "kullarna" bredvid sanden lite mer, med det röda bottensubstratet. Vad säger ni? Å andra sidan är det redan 5-8 cm botten på sina håll, vill ju inte stjäla så mycket mer av fiskarnas simyta. Som sagt, it's a working project. Kommer troligen möblera om en del innan det är klart. Men alla tips mottas med tacksamhet.


                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hmm, kan inte se de bifogade filerna. Apropå sand, så anser ju i alla fall jag att naturligt alltid är vackrast Hade svart sand i mitt (svarta) Juwel Lido 120 ett tag, men tröttnade på det, så nu har jag vanlig ljus sand istället, som jag tyvärr inte minns namnet på, och tycker att det ser bra mycket bättre ut. Och gissar att svart sand kan göra det lite för mörkt i karet, för växternas skull.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ScubaIsabel
                        • August 2015
                        • 93

                        #12
                        Konstigt, bilderna funkade till en början, men nu står det att de är "ogiltiga"... Någon admin här som kan svara på vad felet är?

                        Ja Shepard, naturligt är vackert. Hoppas det blir bra. Spänd för att se hur det ser ut när vattnet kommer i, nu ser det mest ut som en grå cement som sagt.

                        Isabel

                        Kommentar

                        • ScubaIsabel
                          • August 2015
                          • 93

                          #13
                          Ps, blivit lite sugen på Panda garra. Någon som vet om den funkar ihop med amanoräkorna?

                          Kommentar

                          • ScubaIsabel
                            • August 2015
                            • 93

                            #14
                            Det börjar arta sig här nu. Visst blev det läckert? Längtar efter fiskarna och växterna... Kommer på fredag. Bestämde mig till slut för att börja med ett stim av drottningrasbora.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ljus eller mörk botten....?

                              Tja...hur långt är ett snöre...?....svår fråga.

                              Vad man kan säga, utan att tafsa in på smak, är:


                              - Firrar gillar mörkare bättre, generellt färgar de ut lättare då, men fiskar som trivs verkar färga ut även med ljus botten.

                              - På en mörk, svart, botten så kommer man se "smuts" och liknande mycket tydligare än på en ljus, inte vit dock. En del
                              tycker det ser naturligt ut. Andra retar sig på det.

                              - En ljus botten mörknar över tid ganska betydligt. Så man skall inte troi att den håller samma skärpa efter någon månad eller två.

                              - Rådasand är lätt rödaktig, vilket framhäver röda fiskar bra.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...