ullos sällskap, akvastabil 360

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    #91
    Ah. Den.
    Under den finns vallisneria, Cryptocoryne wendtii grön och röd, mossa monte carlo och echinodorus bleheri längst bak. Kanske finns nån hornsärv som flutit dit också men jag tror de är fast bakom rötterna.

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #92
      Har allvarliga funderingar på att låta guppyhanarna få flytta in i akvastabilen.

      Har just nu 12 st varav hälften iofs är yngel av storleken "börjar färga ut och få gonopodium" men fler är säkerligen på ingång. Jag har just 40-50 könsobestämda yngel i yngelkaret och de två honorna som hittills ynglat av sig flyttade ifrån sina karlar för ca två månader sedan - fler yngel lär komma. Eventuellt finns en tredje hona som skulle kunna börja yngla, hon var tre månader när hon separerades från männen. Och alla dessa guppysar bor i nanos... inte optimalt vattenbyten i rasande takt och svamp i ett redan.

      Min första tanke var att låta de fina silvriga honorna flytta in i akvastabilen, men det räcker ju med att en enda av dem är en hane som jag felkönat så har jag ett gigantiskt guppykar istället...

      Eller så köper jag Akvarielagrets finfina adventskalender-akvarium och gör till ett 528-liters guppykar.

      Kommentar

      • ullo
        • February 2015
        • 181

        #93
        Mina söta Sturisoma försökte söka skydd under en mycket liten rotbit. Gulligt, men inte så lyckat.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #94
          Ursprungligen postat av ullo
          Mina söta Sturisoma försökte söka skydd under en mycket liten rotbit. Gulligt, men inte så lyckat.
          Snygga fiskar och bra foto
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ullo
            • February 2015
            • 181

            #95
            Tack Kjell!

            Var tvungen att testa att filma också.

            Borde gjort det före vattenbytet så att corrysarna skenat runt och röjt rent på botten. De ser så bedrägligt lugna ut nu.

            Kommentar

            • ullo
              • February 2015
              • 181

              #96
              Men hej va... Varför har inget sagt att posthornssnäckor käkar cory-ägg?! Himla fräcka typer!

              Å andra sidan så ska invånarna där flytta till nytt kar i helgen så de skulle väl gått åt då ändå, de små pygmaeus-äggen.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #97
                Har du corydoras pygmaeus? Det hade jag missat, en av mina favoritfiskar

                Kommentar

                • ullo
                  • February 2015
                  • 181

                  #98
                  Ett av mina 30/40-liters kar har ca 15 pygmeer som far fram som en liten vildhästhjord över botten på karet. De ska få flytta till ett 53-liters snart, förhoppningsvis redan i helgen. Har tänkt att de ska få bo med guppyhanarna. Just nu bor de med guppy-ynglena men verkar inte speciellt störda av det, de orkar ju tänka på göka även om jag och min lilla håv jagar yngel i karet nästan dagligen.

                  Ett annat 30/40-liters har 6-7 hastatus och 6-7 habrosus. Ena arten simmar runt rätt mycket i mitten på karet. Den andra arten brummar runt på botten som en "riktig" cory. Både gillar att sova på javaormbunkens blad. Var lite orolig att jag skulle riskera att få korsningar när jag satte dem i samma, men jag är tveksam till om det ens är möjligt nu. De beter sig så olika att det nog ska mycket till för att de ska få till det över gränserna. De ska också få flytta till ett 53-liters snart, tillsammans med jungfru-hon-guppysarna.

                  Mina guppys håller alltså fortfarande på och förökar sig, vi har fått 5 kullar yngel sen jag separerade de ursprungliga två honorna från hanarna - därav akvariebytena. En 35-liters får stå kvar som yngelkar tills de två gamla tjockhonorna slutat föröka sig... när det nu blir. Eventuellt kanske även den äldsta yngel-honan får bo i yngelkaret. Hon bodde med hanarna tills hon var 3-4 månader och senaste kullen var väldigt liten... skulle kanske kunna varit hon som släppte ett fåtal kids utan att se speciellt tjock ut innan. Lömska odjur.

                  Åter till corysarna - snacka om avslappnande djur att kika på! De här små-corysarna är verkligen sköna små clowner som flaxar runt.

                  Pygmeaus kör sitt vildhästflock-stuk i full galopp fram och tillbaka över botten. Håller ihop rätt mycket i gruppen upplever jag. Kan vara för att de är såpass många iofs. Märks när de får lite mer bottenyta om de splittar sig solo mer.

                  Hastatus simmar 5-10 cm ovanför botten och jagar krubb. Vanligtvis solokvist, lite stilla majestätiskt. Kanske skulle börja med gruppbeteendet om de blev fler?

                  Habrosus dammsuger botten, en och en, och kör snabba idiotrusher till ytan efter luft. Ser jag från sängen nåt som gnistrar till i karet så är det vanligen en habrosus som kör en luft-tripp! De kanske skulle börja med vildhästflockandet de med om de var fler?


                  Undra om det finns nån business för jungfru-guppyhonor?

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #99
                    Jag har inte så stor erfarenhet av corys annat än Pygmaeus, men dom stimmar bra även i större kar. Dom delar ofta upp sig i mindre grupper men håller sig alltid minst några stycken tillsammans.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...