ullos sällskap, akvastabil 360

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    ullos sällskap, akvastabil 360

    Nästa akvarieprojekt är påbörjat, inte bara i tanke utan även i handling.
    Påbörjar en tråd främst för att ha ordning på mina tankar.

    Följande har inköpts och leverans kommer inom närmsta två veckorna, med lite tur redan till helgen.
    • Akvarie: Akvastabil Move 360 (130*50*55) med möbel (vit)
    • Belysning 1: dubbel t5 (ej dimbar)
    • Belysning 2: LED
    • Bakgrund: BTN Rocky
    • 2 AC 50 pump
    • AquaVac 7.6 (4 m från badkarskran till akvariekant)

    Även montering av bakgrunden med 3 st silar och två utblås köptes in för att snabba upp projektstarten. Det spar mig antagligen ett par månader med tanke på hur bra jag är på att skjuta upp saker ibland. Kan bli stökigt nog att få fötterna i linje med varandra då de tre väggarna/balkarna som akvariet står på kommer att stå nära en bärande vägg, där en bärande detalj lyfter en av sex stödpunkter 2 mm. Stupid walls.

    Filtermassa till bakgrundsfiltret är också med i beställningen.

    Sand är inte inköpt än, inte ens bestämt vilken sort/färg då jag inte har spikat invånarna ännu. Liten storlek dock pga corydoras, troligen mörk/medelmörk sand då de enda artbeskrivningarna som säger nåt om färgen specar mörkt.

    Planen: ett grönskande och fredlig sällskapsakvarium bredvid fåtöljen i mitt vardagsrum. Vad kan gå fel?
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    #2
    Invånarna - och det är här jag behöver input från erfarna sällskapsakvarister.

    3-6 st Sturisoma Festivum - Royal piskstjärtsmal, långfenad piskstjärtsmal - lång cool sandfärgad
    10-15 st Corydoras Adolfoi - Adolfo´s pansarmal - liten ljus orangehuvad
    3 st (1+2) Trichogaster chuna - Honungsgurami - honungsfärgad högrest


    Dessa vill jag komplettera med två stim, ett stort stim med småfirrar (jättesmå alltså), och ett medelstim med medelfirrar (små) och gärna en slankare art och en mer högrest art. I olika färger/mönster.
    Ex Rubintetra och Platy, eller Smaragdrasbora och Rosentetra, eller Smyckestetra och ... nåt annat.

    Vill alltså gärna ha en tetra-art, hade en rubintetra hemma nån vecka (misstag i boraras-inköp) och gillade intensiteten i den arten. Men vilka av följande tetror låter bli att nalla på piskstjärtsmalens stjärtspröt? Eller vi kanske vänder på det - vilka av dessa kommer INTE att kunna låta bli att nalla på någon av de tre ovan och bör inte köpas in oavsett snygghet?

    · Axelrodia riesei - Rubintetra
    · Aphyocharax rathbuni - Rödfenstetra
    · Copella arnoldi - Stänktetra
    · Inpaichthys kerri - Kerritetra
    · Phenacogrammus interruptus - Kongotetra
    · Petitella georgiae - Purpurhuvudstetra
    · Nannostomus mortenthaleri - Röd/korallröd smyckestetra
    · Hemigrammus erythrozonus - Glödbandstetra
    · Hemigrammus bleheri - Rödhuvudstetra
    · Hyphessobrycon heliacus - Kittytetra
    · Hyphessobrycon herbertaxelrodi - Svart neontetra
    · Hyphessobrycon pyrrhonotus - Rödryggstetra
    · Hyphessobrycon rosaceus - Rosentetra
    · Hyphessobrycon megalopterus - Svart fantomtetra
    · Hyphessobrycon peruvianus - Perutetra
    · Hyphessobrycon amandae - Kolglödstetra
    · Hyphessobrycon pulchripinnis - Citrontetra

    Jag vill alltså ha ett större stim av någon av de ovan, 20-100 fiskar beroende på storlek.

    Har även funderingar på någon av dessa:

    · Pseudomugil furcatus - Gaffelstjärtsregnbåge
    · Poecilia sphenops - Molly (Dalmatiner)
    · Xiphophorus maculatus - Platy (Indian)
    · Xiphophorus clemenciae - Guldsvärdbärare
    · Xiphophorus pygmaeus - Pygmesvärdbärare
    · Iriatherina werneri - Trådfensregnbåge (oh så fin - men tillsammans med gurami och tetra?)
    · Microdevario kubotai - Smaragdrasbora

    Och samma här - ett större stim med 20-100 fiskar.
    Senast redigerad av ullo; 03 August 2015, 16:04.

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Trådfensregnbågen lever i harem i naturen, tyvärr är 98% av fiskarna som säljs hanar vilket brukar resultera i att dom dör av snabbt och du i slutändan har 1-2 dominanta hanar och dom få honor som följt med vid inköp. Vill du ha dom så skulle jag köpa ett par fina hanar och plocka på mig alla honor jag kan hitta, sen fylla på med honor i takt med att jag hittar dom. Det är lite konstigt för hanarna slåss inte, men det verkar som det räcker med stressen för att dom ska dö.

      Jag brukar alltid överväga vilken del av karet fiskarna håller till i när jag planerar artsammansättning, på så vis blir det aktivitet i hela karet och dom olika arterna blandar sig inte lika mycket när dom stimmar (enbart viktigt för estetiken när det gäller stimfisk)

      Vill du ha något som stimmar bra så är i min erfarenhet dom enda frivattenlevande fiskar som håller måttet i ett normalstort akvarium pygmé cory-corydoras pygmaeus och fembandsbarb-Puntius phutunio, små blåögon som din Gaffelstjärtsregnbåge är oxå rätt ok. Dom två första stimmar extremt bra är jätte snälla och fredliga, fembandsbarben är dessutom mycket vakrare när den etablerat sig i karet än vad den ser ut i affären, båda dessa håller till i nedre tredjedelen av karet. regnbågen är väldigt ytorienterad.

      Skulle jag välja från dina funderingar skulle jag välja
      övre tredjedel: stänktetra eller regnbågen med honungsgurami
      Mitt: svart neontetra
      Nedre: Pansarmal med någon högryggad tetra.

      Skulle jag välja själv skulle det bli:
      Övre: dvärggurami (naturform) gaffelstjärtsregnbågen eller bilbuksfisk.
      Överallt: Siamesisk algätare.
      Nedre: Dvärgciklid och fembandsbarb med kanske någon pansarmal.
      Anledningen till att jag inte skulle välja någon stimfisk till mittregionen är att jag verkligen vill undvika att stimmen blandar sig, och ett 360l kar är ganska lågt så det är lätt hänt.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag har ingen kunskap att bidra med gällande de fiskar du vill ha. Men det ska bli roligt att se karet när det är färdigt

        Kommentar

        • ullo
          • February 2015
          • 181

          #5
          Jag ser också fram emot att se det färdigt!

          Nånstans framåt jul borde det vara färdigt skulle jag tro. Ja, så färdigt som såna här projekt nu blir...

          @addo - har varit sugen på barb men de verkar ha ett rykte om att tugga på både växter och medpassagerare i akvariet. Stämmer det inte för fembandsbarben? I så fall är de fett med i matchen igen!

          Ciklid verkar vara ett smärre elände när jag läser i trådarna här. Antingen dödar de varandra eller så ynglar de av sig i en eländig takt? De är onekligen fina att se på, men för en som älskar grönskande akvarier kanske det inte är prio ett att ha ett skimrande smycke? Hellre ett enkelt smycke!

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Fembandsbarben kan tugga på extremt finbladiga växter som tex hc, har jag läst, man får nog testa sig fram för att se om dom äter nått. Jag har alltid hållit dom i växtakvarium utan några som helst problem. Just fembandsbarben är extremt försiktig och snäll mot andra fiskar.

            Någon liten sydamerikansk dvärgciklid i par eller en hane plus två honor kommer inte ställa till några problem. Om du läser på om tex apistogramma och väljer en art som inte är så hårt avlad samt undviker dom känsligaste arterna kommer dom klara ett sälskapskar bra, sen blir det inte så mycket yngel om du låter ynglen gå i ett kar med massa glupska tetror och barber. Enklast är nog om du frågar här om arten kan tänkas passa när du hittat någon du tycker verkar intressant.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2885

              #7
              Fembandsbarb och chokladgurami är några firrar jag haft tidigare i växtakvarium utan problem. Fembandsbarben är en klar favorit. Den har även ynglat av sig i tidigare växt/sällskapskar, riktigt trevlig och vacker fisk. När det gäller ciklider skaffade jag 5st. Thomasi-ciklider för ett tag sen. En vacker och snäll ciklid. Det visade sig dock efter ett par månader vara fyra hannar och en hona, så det blev så småningom lite "körigt" i karet kan man säga. Gjorde mig av med tre hannar, så nu är det lugnt. Dom leker emellanåt men dom är ändå inte överdrivet aggressiva då. Det är ett alt. till sydamerikanska ciklider och ställer ungefär likadana anspråk på miljö/vatten.

              Kommentar

              • ullo
                • February 2015
                • 181

                #8
                Tack för input! Läser och tar till och tänker om...

                Mitt akvarium verkar bli lite bottentungt.

                Större stim med kerritetra.
                Mindre stim med fembandsbarb.
                Mindre stim med adolfois pansarmal.
                Grupp med piskstjärtsmal.
                Par av dvärggurami
                Ev par av thomasciklid.

                Klicka på bilden för större version

Namn: fishisar.PNG
Visningar: 1
Storlek: 31,3 KB
ID: 2172347

                Skulle detta funka som arbetshypotes?

                Jag ska lusläsa deras beskrivningar och se så ingen har extremt motsägande krav, och om de har det så är det i första hand sturisoma och corydoras som bestämmer kraven.


                Har iaf landat i att akvariet ska ha mörk fin sand (som jag inte vet var/om den finns att köpa), mycket växter på båda gavlarna , en hel del flytväxter i ena halvan, gömställen i form av rötter, stenar och grottor. Stenarna borde även kunna fungera som nån slags avskiljare ifall jag har två arter som vill ha ett lite eget skrymsle.
                Klicka på bilden för större version

Namn: layout.PNG
Visningar: 1
Storlek: 90,7 KB
ID: 2172346

                27 grader.
                Ph ca 6,5 om jag ska döma av nanot.
                Mjukt vatten i grunden.
                Senast redigerad av ullo; 05 August 2015, 15:22.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2885

                  #9
                  Drottningrasbora, Kolglödstertra, Rosentetra samt Grön Neontetra är också några av mina favoriter och som också sticker ut på något sätt, när det gäller stimfisk. Så det finns en del att välja på :-)

                  Kommentar

                  • ullo
                    • February 2015
                    • 181

                    #10
                    Har ju moskitorasbora i nanot och de är så fina.
                    (Även om kattvakten envist hävdar att det inte finns nån fisk i akvariet - hon är beordrad att ta med glasögon nästa gång. )

                    Nya kombinationer har nu tänkts fram. Någon kombo av de tre nedan i bilden som är olämplig?

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Combos.PNG
Visningar: 1
Storlek: 62,5 KB
ID: 2172350

                    Det här kommer att sluta med att det blir det som nån butik råkar ha erbjudande på, typ en massa guppys och ett stim basic pansarmal...

                    SAND:
                    40 kg sandlådesand från Bauhaus mixad med 20kg svart Zansibar-sand för att få lite mer mörk nyans. Tror vi på det? Eller borde det vara 20kg av nån mer tobaksbrun sand (om sådan ens finns att få)?

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Imponerade planering

                      Alla kombinationer fungerar säkert.

                      Fembandsbarb tror jag inte blir 8cm snarare 6 kanske och du kan lätt ha fler än 10 om du vill.

                      Kerritetra var det länge sen jag hade, men jag har för mig att dom inte stimmar över huvud taget (bara så du vet )

                      Rubintera håller till i nedre halvan av karet snarare än övre.

                      Fjärils ciklider är så inavlade nu för tiden att dom inte brukar leva så länge.

                      Gaffelstjärtsregnbågen är den av stimmfiskarna som håller till högst i vattnet så kör på den om du är rädd att det blir bottentungt

                      Sen har du plats för ett par fiskar till i den övre delen av karet om du känner för det tex honungsgurami.

                      Jag brukar alltid köra ren svart sand, men det går alltid bra att blanda om man vill fundera bara så det inte blir spräckligt när du blandar. brun sand är nog svårt om man inte köper växtsubstrat av bränd lera. Sen brukar sand/grus av olika storlek eller vikt alltid skikta sig om man blandar dom, så det är också bra att tänka på.

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #12
                        Jo sen kan du ju ta tid på dig när du letar fisk, du behöver ju inte köpa allt på en gång. Den svåraste att hitta är nog dvärguramin med naturliga färger, men den ser man ibland på akvarielagret i bromma. Helröda och helblå finns i princip över allt.

                        Kommentar

                        • ullo
                          • February 2015
                          • 181

                          #13
                          Nejdå, allt kommer absolut inte att köpas direkt! Min plånbok grät bara den såg orden...
                          Och tack för att du svarar - det tvingar mig att tänka vidare!

                          Det känns skönt att ha någon slags plan och målbild att jobba utifrån, så kanske jag slipper göra det där misstaget som en del verkar göra - köpa guppys att gå in karet med som sen inte går att bli av med då det finns guppy-yngel överallt...

                          Tänkbar målbild just nu då:
                          2st Dvärggurami (6cm) "Trichogaster lalius"
                          20st Gaffelstjärts-regnbåge (6cm) "Pseudomugil furcatus"
                          15st Fembandsbarb (8cm) "Desmopuntius pentazona"
                          2st Thomas-ciklid (8cm) "Anomalochromis thomasi"
                          6st Piskstjärtsmal (20cm = 8+12) "Sturisoma festivum"
                          15st Adolfois pansarmal (5cm) "Corydoras adolfoi"

                          Men ingen av de ovan känns som vettiga piloter. Så, antingen får mina 10 tåliga brigittaer från nanot vara piloter, eller så inför vi ett stim till med antingen kolglödstetra eller kanske galaxyrasbora? Fast galaxy verkar vara bottensimmare de med?

                          Isåfall skulle ordningen ner i badet bli ungefär så här, plus minus nån vecka:

                          Vecka 34-35: inredning och växter och nanot får ge lite av sitt guck (filter, rötter, mossa) till nya akvariet
                          Vecka 35: 10st kolglödstetra/brigittaer
                          Vecka 39: 10st regnbåge
                          Vecka 43: 10st regnbåge + 20st kolglödstetra/brigittaer
                          Vecka 47: 15st fembandsbarb + 15st pansarmal + 3st Sturisoma (onödigt att ta livet av fler i detta läget)
                          Vecka 51: 3st Sturisoma till och Ciklid och Gurami om snyggingar hittats

                          Se - jag kan vara klar till jul!
                          Allt förutsätter att karet är stabilt och bakterierna glada förstås.

                          Ju mer jag tänker på det, ju mer lutar det åt att brigittaerna får flytta in i stora akvariet. Har de bara tät växtlighet där så misstänker jag att de kommer att väva ut och in i den rätt mycket och chilla för sig själva, men säkrar det dem från övriga invånare? Kommer barberna eller nån annan rackare ser dem som mat och kasta sig in i min lilla flock med röda kompisar och käka upp dem?!

                          Jag får printa ut zoopet-beskrivningarna på de sju arterna ovan och jämföra glufs-glufs-faktorn känner jag...

                          (Och för den som undrar - jo, jag jobbar som projektledare! )

                          Kommentar

                          • ullo
                            • February 2015
                            • 181

                            #14
                            En krock hittats på zoopet-beskrivningarna. Sturisoma vill ha starkt strömmande vatten och fembandsbarben vill ha lugnt vatten. Det borde väl gå att rikta strålarna (två utblås, en i varje kant) som i en cirkel, så det är lätt strömt upptill tvärs över karet samt mer strömt ner längs en gavel och botten? Därigenom borde det bli lugnare i mitten av karet?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Det går absolut (om inte akvariet är väldigt litet) att ha olika delar i akvariet där vattnet cirkulerar lite olika
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...