Knax 180-liters Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har du testat NLS foder med mkt spirulina: algae max?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Har du testat NLS foder med mkt spirulina: algae max?
      Jag har inte testat NLS alls... Får väl kolla hos lokala akvariehandlare imorgon. Verkar ju bra, utifrån det man läser.

      Jag har däremot både spirulina (och astaxanthin) i min räkmix, mest för färgernas skull.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        Hittar inte NLS AlgaeMax i lokala handlarnas sortiment och det är väldigt dyrt att skicka från alla webbshoppar... Var i Göteborg eller Borås får man tag i detta?

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          Ursprungligen postat av Knax
          Hittar inte NLS AlgaeMax i lokala handlarnas sortiment och det är väldigt dyrt att skicka från alla webbshoppar... Var i Göteborg eller Borås får man tag i detta?

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          Senast jag skaffade NLS köpte jag härifrån: http://www.ojzoo.se/store/category/n...pectrum-130791

          Ser dessvärre att det verkar vara slutsålt, men kanske kan ringa och höra om de får in mer snart? Gällande NLS i Göteborg har jag inget direkt svar, vet dock att Hornbach på Backaplan INTE säljer NLS.

          Eller ring till Herkules Zoo alternativt Kent i Nol och kolla om de har?
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Ursprungligen postat av simka
            Senast jag skaffade NLS köpte jag härifrån: http://www.ojzoo.se/store/category/n...pectrum-130791

            Ser dessvärre att det verkar vara slutsålt, men kanske kan ringa och höra om de får in mer snart? Gällande NLS i Göteborg har jag inget direkt svar, vet dock att Hornbach på Backaplan INTE säljer NLS.

            Eller ring till Herkules Zoo alternativt Kent i Nol och kolla om de har?
            Tack! Jag får helt enkelt ringa Kent. Det verkar inte vara någon av de stora distarna som tar in det. Jag hittade på Aqua Stockholm, men oklart om det finns i lager.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Jag har beställt mycket från Hornbach som de inte har på hyllan. De har kunnat ha hem allt jag har frågat efter. Så har man inte frågat och fått reda på att de inte kan ta hem produkten så är chansen stor att de kan ta hem det. Tänk på också att de har prisgaranti (det måste dock vara en svenska handlare/webbshoppar som har huvudsäte i Sverige).

              EDIT: Dock så kan de vara långsamma på att beställa hem då de först ska sicka en förfrågan till huvudkontoret för att få prisuppgifter osv och sedan ska det beställas och ofta så är det 3-5 dagar innan de gör det då de har fasta dagar som de beställer och sen tar det ca 1 vecka innan det kommer till butiken och är klart för leverans.
              Senast redigerad av Webo; 17 November 2015, 07:05.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Just Ojzoo är duktiga på att hålla ett bra sortiment på NLS. Däremot har NLS själva ibland slut, konstigt nog.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Ursprungligen postat av Webo
                  Jag har beställt mycket från Hornbach som de inte har på hyllan. De har kunnat ha hem allt jag har frågat efter. Så har man inte frågat och fått reda på att de inte kan ta hem produkten så är chansen stor att de kan ta hem det. Tänk på också att de har prisgaranti (det måste dock vara en svenska handlare/webbshoppar som har huvudsäte i Sverige).

                  EDIT: Dock så kan de vara långsamma på att beställa hem då de först ska sicka en förfrågan till huvudkontoret för att få prisuppgifter osv och sedan ska det beställas och ofta så är det 3-5 dagar innan de gör det då de har fasta dagar som de beställer och sen tar det ca 1 vecka innan det kommer till butiken och är klart för leverans.
                  Tack för tipset! Just denna gång är leveranstid en faktor, så jag kollar lite mer på nätet, om Kent inte har på hyllan. Men jag ska överväga Hornbach mer i framtiden.

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Jag tycker själv att det nästan alltid är leveranstiden som sä viktig då man kommer på man vill ha/behöver något då ville man ju ha haft det igår :-)

                    Vi har dock dåligt utbud av butiker och vad det har på hyllan så ibland så får priset styra och man får vänta lite längre tid, men annars använde jag själv nätet en del också för att handla.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Det är ju ett par golden som har gått bort och vi vill gärna ha en större grupp än de 4 vi har. Hur ska vi gå tillväga för att utöka? Jag funderar på att håva ur de fiskar som finns i burken, möblera om rejält och sedan introducera först några nya och sedan de "inbodda" fiskarna.

                      Kan det funka? Någon som har erfarenhet av en lyckad introduktion av nya Malawi-ciklider i etablerat akvarium?

                      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        • February 2015
                        • 131

                        Med Golden är det nog inga problem. Det skadar ju inte att vara beredd att ingripa ifall det blir bråkigt men jag tror inte att det kommer att behövas.

                        Just då det gäller Golden så skulle jag själv bara släppa ner fiskarna utan några övriga åtgärder.

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          Ursprungligen postat av BrigTSD
                          Med Golden är det nog inga problem. Det skadar ju inte att vara beredd att ingripa ifall det blir bråkigt men jag tror inte att det kommer att behövas.

                          Just då det gäller Golden så skulle jag själv bara släppa ner fiskarna utan några övriga åtgärder.
                          Jag får väl som sagt vara beredd. Det är små (unga) fiskar som finns i karet idag, så jag tror inte att det finns så mycket revir att hävda, men vem vet?

                          Det är ingen fara för mobbning av de stora, stygga Acei jag har då?

                          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • BrigTSD
                            • February 2015
                            • 131

                            Ursprungligen postat av Knax
                            Jag får väl som sagt vara beredd. Det är små (unga) fiskar som finns i karet idag, så jag tror inte att det finns så mycket revir att hävda, men vem vet?

                            Det är ingen fara för mobbning av de stora, stygga Acei jag har då?

                            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                            Nä, det går nog bra.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Har varit slött med påfyllning här nu ett tag. Jag planerar att släppa en bildbomb på fina fiskar imorgon, men kan i alla fall berätta att allt tuffar på, med stabila värden, lite gröna alger har börjat dyka upp.

                              Jag handmatar med egengjord räkmix och fiskarna är verkligen glupska, nafsar och nyps, vilket är mest kul men också lite obehagligt. De flesta av de här fiskarna ska ju bli mycket större och på sikt måste jag väl passa mina små fingrar.

                              Dessutom handlade jag en burk NLS AlgaeMax av Aqua Stockholm och jäklar vad de gillar det. Hystar i ett kryddmått om dagen utöver den matsked räkmix jag serverar och det är kanske lite mycket. Ska försöka minska lite (eftersom jag ser avföring ifrån flera av fiskarna får de nog lite för mycket).

                              Som sagt, bilder imorgon!
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...