Malawi Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Malawi Projekt

    Hej på er!

    Fick strikta restriktioner av Bluewing att starta en projekttråd på mitt kommande Malawi projekt. Men det är fortfarande i planeringsstadiet och är nybörjare vad det gäller Malawi ciklider. Tanken är att riva ur allt i mitt 180 liters Juwel kar som nu är knökat med växter som inte hinns med att hålla fint.

    Nu planeras det för utrustningen som blir ett JBLcristal profi e 1901 som enligt Bluewing gör jobbet med filtrering.

    Har även funderat på ett uv filter men har läst att det är olika till damm och akvarium. Har kollat lite på uv filter till damm pga grova anslutningar som passar ihop med Jbl filtret som har väldigt grov slang så det inte stryper filtret. Hittade Aqua Nova uv filter som verkar vara till akvarium, men så har jag läst att vissa uv filter blir kass efter ett tag på grund av att plasten inte tål uv ljuset. Så lite fundersam blir man på detta med uv filter. Så ni som har uv filter och kan guida mig rätt får gärna göra det.

    Inredningen blir korallsand och hålsten, bakrund blir någon snygg blå plansch.

    Belysning som jag har nu är Juwel daylight och Sylvania Aquastar T5, Har kollat upp lite fler rör som kanske kan passa ihop med Malawi som tex Juwel Marine, Juwel Colour och Sylvania Gro Lux.

    Fiskar håller jag på och planerar lite. Kan inte så mycket om Malawi än så där tar jag gärna hjälp av erfarna Malawi akvarister. Vet en art jag vill ha och det är röd hongi. Har fått för mig att det är bäst att köpa fisk direkt från någon känd odlare? Men det kanske inte stämmer.

    Alla tips om detta projekt är välkommet för jag är nybörjare, endast läst mig till saker på webben
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av *Jörgen*
    Hej på er!

    Fick strikta restriktioner av Bluewing att starta en projekttråd på mitt kommande Malawi projekt. Men det är fortfarande i planeringsstadiet och är nybörjare vad det gäller Malawi ciklider. Tanken är att riva ur allt i mitt 180 liters Juwel kar som nu är knökat med växter som inte hinns med att hålla fint.

    Nu planeras det för utrustningen som blir ett JBLcristal profi e 1901 som enligt Bluewing gör jobbet med filtrering.

    Har även funderat på ett uv filter men har läst att det är olika till damm och akvarium. Har kollat lite på uv filter till damm pga grova anslutningar som passar ihop med Jbl filtret som har väldigt grov slang så det inte stryper filtret. Hittade Aqua Nova uv filter som verkar vara till akvarium, men så har jag läst att vissa uv filter blir kass efter ett tag på grund av att plasten inte tål uv ljuset. Så lite fundersam blir man på detta med uv filter. Så ni som har uv filter och kan guida mig rätt får gärna göra det.

    Inredningen blir korallsand och hålsten, bakrund blir någon snygg blå plansch.

    Belysning som jag har nu är Juwel daylight och Sylvania Aquastar T5, Har kollat upp lite fler rör som kanske kan passa ihop med Malawi som tex Juwel Marine, Juwel Colour och Sylvania Gro Lux.

    Fiskar håller jag på och planerar lite. Kan inte så mycket om Malawi än så där tar jag gärna hjälp av erfarna Malawi akvarister. Vet en art jag vill ha och det är röd hongi. Har fått för mig att det är bäst att köpa fisk direkt från någon känd odlare? Men det kanske inte stämmer.

    Alla tips om detta projekt är välkommet för jag är nybörjare, endast läst mig till saker på webben
    Tjenna, kul med en projekttråd och den kommer verkligen lägligt. Sommaren har en tendens att påverka forumet negativt då folk har annat för sig. Tänk dig, en semester utan akvarierna, vad är det liksom?

    Jag tycker att du är på väg åt rätt hål i dina tankar, det är ganska mycket mer speciellt med Malawi än vad man kan tro från första början. När det gäller själva akvariet är du helt klart iland men jag tycker att uv ofta är en lurig väg att gå då en del av kompetensen hos akvaristen hamnar i skymundan. Du klarar dig utan, det gjorde jag.

    Malawijanne kör alltid med en blå plansch, den är riktigt snygg ihop med denna typen av ciklider, i andra akvarier är den inte alls lika bra. Akvariet blir ljust och trevligt och i kombination med de lysrören du reflekterar över så kommer det bli riktigt trevligt.

    När det gäller Malawi så är det bra att ha stora grupper av samma art rent generellt då man minskar riskerna med korsningar på det sättet. Jag rekommenderar att du köper juveler och alla på en gång av en art. Då körs karet in med mindre fisk och dynamiken sätter sig redan från början. Kör man för små grupper och för få fiskar så blir det lätt galet på vägen då Mbunas generellt kan vara ganska tråkiga i lynnet. I ditt akvarium kan du gott ha cirka 20 individer, tänk på ordentlig vattenrörelse och jämna vattenbyten. Har du bara koll på detta och ger dem rätt foder så kommer du få en positiv resa
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • RickardK82
      • August 2013
      • 230

      #3
      Trevligt att du fallit för dom otroligt granna och intressanta cikliderna från Malawi.
      Ett tips från mig är att köra en grupp rödazebror. Rödazebran en vacker ciklid och enligt mig mycket lätt lek och ger fort yngel och möjligheten att få studera deras intressanta lek betende.

      Kommentar

      • BrigTSD
        • February 2015
        • 131

        #4
        Vad kul, ett nytt projekt.


        UVC-filter är ingen nödvändighet men ska du absolut köra med ett så tycker jag att du ska parallellkoppla det med en bypass så att UVC-filtret bara tar ett delflöde. Då kan du ta ett litet UVC-filter som är anpassat för din tank och mata det med ett lågt flöde så det kan jobba utan att störa ditt ytterfilter. UVC-filter jobbar med betydligt lägre flöden en motsvarande filter. 1901 ska ha 19 mm slang vilket jag tror är lite ovanligt. De flesta har 16 mm. Men det borde gå att hitta passande t-kopplingar och ventiler om man tittar runt lite.


        Hongi är tjusiga fiskar. Medel-aggressiva kan de väl klassas som. Jag håller med föregående inlägg, börja med en stor grupp. Det går säkert att ha två arter om du får stabilitet i grupperna men det är rätt snyggt med bara en art också. Särskilt i en liten tank.


        Möblera med stenar och bygg grottor. Det är populära mbuna-gömställen. Anpassa bygget så att du lätt kan möblera om. Det kan krävas en ommöblering någon gång i månaden om fiskarna har svårt att hålla sams.

        Kommentar

        • *Jörgen*
          • September 2014
          • 85

          #5
          Man tackar för visat intresse i dessa semestertider!

          Mathias! Roligt att höra att jag är lite rätt ute då efter många timmar med google
          Tackar för input om fisken, hade tänkt två grupper som köps och släpps i samtidigt, men det kanske blir gruff ändå om reviren. Var och kollade in lite fisk hos en handlare och han tyckte tre grupper. Tyckte det lät mycket, men han får sälja mer fisk när dom har ihjäl varann. Varför jag funderat på uv är för att tanten i huset är allergisk mot alger på ljusa stenar. Men har ju kört växtkar med mäsk och pmdd, där fick jag balans. Har en ljus sten som var ganska grön men som blev mindre grön för varje vecka när jag började med gas, näring och 50% vattenbyte varje vecka. Räcker det med ca 50% vattenbyte i veckan för att hålla algerna i schack? Du får gärna guida mig i det här med ljustider i ett växttomt kar.

          RickardK82! Rödzebra kollade jag på när jag var hos handlaren, den är riktigt grann. Nästan självlysande. Men röd hongi är nog snäppet värre med sina ränder. Kollade även på fina golden, men är lite rädd att man tröttnar på dom enfärgade. Tittade på Johanni också som föll mig i smaken med lite blått i ränderna.

          BrigTSD! Det där med bypass va inte dumt, men då får man nog köra med Y-kopplingar för vattnet tar lättaste vägen så jag tror inte en T-koppling är så bra. Eller så är det jättebra med T-koppling för hastigheten igenom Uvn blir nog ganska låg. Nu fick jag en ide, T-koppling in i uvn och Y-koppling ut. Tror det blir lite sug i en Y-koppling när vattnet från ytterfiltret passerar i Y-Kopplingen. Kanske inte ska fundera så mycket haha!

          Förövrigt så är det nära att trycka på köp knappen när det gäller utrustningen
          Senast redigerad av *Jörgen*; 27 July 2015, 00:00.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Kul med ett Malawi projekt till att följa.

            Ang UV så kör jag ett Aqua Nova NUV-36V i mitt 450 Malawi kar och det är stora kopplingar så inga problem med flödet från min FX6'a. (det är dock ett overkill UV men det fungera bra för min och fiskens del iaf )

            Alger på sten är ju annars snyggt i malawikar tycker jag.

            Jag kör Juwel Daylight och Color i mina kar.

            Ang sort så har jag själv lite olika som jag är nöjda med men nästa Malawi kar ska jag ha jacobfreibergi i då jag tycker de finns i otroliga snygga varianter.

            Som bakgrund, om man inte ska ha en slim BTN, tycker jag att svart är snyggt då fiskens färger träder fram mycket mera men det är ju personligt vilken färg man tycker om som bakgrund. Ett tips är att söka på google efter bilder på Malawi kar och se vilken bakgrund du giller. Du kan se ett snyggt kar här som Erikderek här på forumet har: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1734322 och här har du massor bilder: https://www.google.se/search?q=malaw...IVRocsCh1wUgAh

            Växter eller inte växter i karet, tja det är också vad man tycker om. Jag hade inte innan (utom en lite tradig växt) och nu har jag planterat en del som du kan se här t.ex: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1736069 och i tidigare inlägg i min tråd.

            Hoppas någon info kunde vara till nytta. Ska bli roligt att följa projektet.
            Senast redigerad av Webo; 28 July 2015, 00:29.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • *Jörgen*
              • September 2014
              • 85

              #7
              Tackar för tipsen Webo!

              Har själv tittat på Aqua Nova uv filter, men har läst lite om billiga uv filter att plasten den är tillverkad av inte tål uv så länge och blir väldigt spröd. Hur länge har du haft ditt uv?

              Har tittat på De Bary uv filter som verkar ha fått bra kritik, men det kostar nästan en tusing mer än ytterfiltret jag beställt.

              Går det köra med uv filter från uppstart, eller är det svårt att få till bakteriefloran då?

              Har följt dina projekt Webo! Det är all in som gäller där

              Kommentar

              • BrigTSD
                • February 2015
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av *Jörgen*
                BrigTSD! Det där med bypass va inte dumt, men då får man nog köra med Y-kopplingar för vattnet tar lättaste vägen så jag tror inte en T-koppling är så bra. Eller så är det jättebra med T-koppling för hastigheten igenom Uvn blir nog ganska låg. Nu fick jag en ide, T-koppling in i uvn och Y-koppling ut. Tror det blir lite sug i en Y-koppling när vattnet från ytterfiltret passerar i Y-Kopplingen. Kanske inte ska fundera så mycket haha!

                Förövrigt så är det nära att trycka på köp knappen när det gäller utrustningen
                Får du tag på Y-kopplingar så är det ingen nackdel men jag tror inte att det spelar så stor roll. Du kan skicka bypass-flödet rätt igenom T-kopplingarna och så kopplar du UVC-filtret till avstickarna. Det flödet måste du säkert strypa ner med en ventil i alla fall. Vad som händer i parallellkopplingen är att flödesfördelningen hela tiden blir sådan så att tryckfallet över båda flödesvägarna är samma. De flesta UVC-filter som är avsedda för din akvariestorlek ska inte ha mer än 200-300 l/h för att fungera optimalt. Absoluta huvuddelen av flödet ska alltså gå genom bypass-slangen.

                Jag har sett några som kopplar dyra UVC-filter direkt efter ytterfiltret och det är ju rätt onödigt. Det duger kanske för att ha ihjäl lite svävalger men inte mer än så. Då är det bättre att köpa ett Green killing machine. Mycket billigare och mycket lättare att använda.

                UVC-filtret går att köra redan från uppstart men det kan nog förlänga inkörningstiden en aning.
                Senast redigerad av BrigTSD; 31 July 2015, 14:23.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Roligt att det börjar ploppa upp lite malawiprojekt igen här på forumet, det har varit dåligt med det ett tag

                  Kommentar

                  • *Jörgen*
                    • September 2014
                    • 85

                    #10
                    Ursprungligen postat av BrigTSD
                    Får du tag på Y-kopplingar så är det ingen nackdel men jag tror inte att det spelar så stor roll. Du kan skicka bypass-flödet rätt igenom T-kopplingarna och så kopplar du UVC-filtret till avstickarna. Det flödet måste du säkert strypa ner med en ventil i alla fall. Vad som händer i parallellkopplingen är att flödesfördelningen hela tiden blir sådan så att tryckfallet över båda flödesvägarna är samma. De flesta UVC-filter som är avsedda för din akvariestorlek ska inte ha mer än 200-300 l/h för att fungera optimalt. Absoluta huvuddelen av flödet ska alltså gå genom bypass-slangen.

                    Jag har sett några som kopplar dyra UVC-filter direkt efter ytterfiltret och det är ju rätt onödigt. Det duger kanske för att ha ihjäl lite svävalger men inte mer än så. Då är det bättre att köpa ett Green killing machine. Mycket billigare och mycket lättare att använda.

                    UVC-filtret går att köra redan från uppstart men det kan nog förlänga inkörningstiden en aning.
                    Hej BrigTSD!

                    Tänkte man kan svarva en plugg i plast med ett mindre hål i för att strypa flödet över uvn, men hur stort hål det ska vara för att få 200-300l/t vet jag inte. Men det finns säkert någon som kan räkna ut det, sen beror det nog lite på hur lång sträcka strypningen får.

                    Pumpen är specad med 1100-1200l/t med filtermaterial och 1900l/t utan.

                    Du har inget tips på ett bra uv filter av bra kvalite så man slipper vatten på golvet? Har kollat på De Bary, Aqua Nova, Eheim och JBL. Men det är väl så att man får vad man betalar för.

                    Tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter

                    Kommentar

                    • *Jörgen*
                      • September 2014
                      • 85

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Roligt att det börjar ploppa upp lite malawiprojekt igen här på forumet, det har varit dåligt med det ett tag
                      Ja det blir nog bra när det är färdigt Jesper, men det är jäkligt roligt att planera allt och titta på vilken utrustning man ska använda. För när det är färdigt vad ska man då göra

                      Du har inga tips på hur man ska inreda? Ska man ha typ två läger på botten eller ett enda stort rev?
                      Har köpt hålsten för säkert en tusing, så jag hoppas det räcker.

                      Får ta och tömma karet i det närmsta och ge fiskarna jag har nu till grannen så man kan börja med inredningen. Har provat lite på ett bord men det blir inte samma som i akvariet, men en liten fingervisning i alla fall.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Ju mer stenar ju bättre anser jag. Sen är det viktigt att ha ett par större stenar att avgränsa revir med så att hanarna slipper jaga varandra konstant.

                        Kommentar

                        • *Jörgen*
                          • September 2014
                          • 85

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Ju mer stenar ju bättre anser jag. Sen är det viktigt att ha ett par större stenar att avgränsa revir med så att hanarna slipper jaga varandra konstant.
                          Får se hur det ser ut när det är färdigt Jesper, som det ser ut nu så blir det en stor sten i vardera hörn och lägre stenar på mitten. Det är vad jag tycker ser bra ut sen får man se vad fisken tycker

                          Bilder kommer frampå, ska se till att bli guldmedlem också.

                          Kommentar

                          • BrigTSD
                            • February 2015
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av *Jörgen*
                            Hej BrigTSD!

                            Tänkte man kan svarva en plugg i plast med ett mindre hål i för att strypa flödet över uvn, men hur stort hål det ska vara för att få 200-300l/t vet jag inte. Men det finns säkert någon som kan räkna ut det, sen beror det nog lite på hur lång sträcka strypningen får.

                            Pumpen är specad med 1100-1200l/t med filtermaterial och 1900l/t utan.

                            Du har inget tips på ett bra uv filter av bra kvalite så man slipper vatten på golvet? Har kollat på De Bary, Aqua Nova, Eheim och JBL. Men det är väl så att man får vad man betalar för.

                            Tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter


                            Ja, det kommer att fungera med en strypplugg. Inte lika flexibelt som en ventil men du slipper den läckagerisken. Det är svårt att räkna ut exakt hur mycket du ska strypa om du inte vet exakt hur slangdragningen kommer att se ut, vilket friktionstal slangarna har, engångsmotstånd i kopplingarna och pumpens tryckkurva. Jag gissar att det är enklare att prova sig fram med olika pluggar än att försöka gräva fram parametrarna som behövs.


                            6-7 mm hamnar jag på med en plugg som är 1 cm lång då jag gissar med parametrar som borde stämma för gummislang och pvc-kopplingar. Men det kan variera beroende på hur bygget ser ut. Koppla in allt och mät UVC-flödet med en tillbringare. Prova olika strypningar tills det stämmer. Kolla med leverantören om det finns ett lägsta flöde specat pga överhettningsrisk.


                            Jag vet inte riktigt hur byggkvaliteten skiljer sig mellan fabrikaten. Läckage är rätt ovanligt vad jag vet. Ett tråg i botten på skåpet kan ju vara en bra idé. Ju fler anslutningspunkter desto större blir risken.

                            Kommentar

                            • *Jörgen*
                              • September 2014
                              • 85

                              #15
                              Då var man igång med karet efter tömning av växter och fisk och massor av jobb och planering för att allt skulle fungera som jag ville.
                              Lyckades få ner flödet till uv filtret till strax under 200l/t på första försöket. Max flödet för att filtret ska ta parasiter var 200l/t enligt instruktionerna. Men det krävdes en del planering i skallen.

                              Var och pratade med Kent i Nol i söndags, ville ha lite tips på fungerande fisk men hade inte tänkt pyttsa i någon fisk nu utan om en månad. Då frågade Kent om jag hade i filterbakterier, ja svarade jag. Men då behöver du inte vänta sa han, det hade jag aldrig klarat sa Kent med ett flin. Så det blev en påse med Saulosi att starta med


                              Så här kommer lite bilder.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...