Drömmen om ett sydamerikanskt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Drömmen om ett sydamerikanskt akvarium

    Efter flera års uppehåll på boende, studier m.m. så har vi äntligen fått ett boende som har plats för ett akvarium igen. Eller ja, vi kommer att ha det när vi flyttar in i november i år.

    Tanken är att detta ska bli tråden där jag samlar alla planer men också frågor som dyker upp längst vägen.
    Det enda som är bestämt är att akvariet kommer att vara ett sydamerikanskt akvarium i storleken kring 375-450 liter (beroende på var akvariet hamnar) och att det ska vara möbelakvarium. Prio ett för att driva genom detta hos fästmannen är att det är snyggt och "nytt".

    Resten tänkte jag skulle lösa sig längst vägen. Men i skrivande stund så har jag ett sug efter apistogrammor och pansarmalar, grenmalar och skalar. Men vi får väl se hur det slutar.

    Inte världens roligaste tråd så här långt men man måste ju börja någonstans.
    Min första uppgift blir väl att börja titta ut ett bra akvarium och ta reda på hur vattenvärdena ser ut i området.
    Antar jag.
    Eller har jag glömt något viktigt?
    Med vänlig hälsning Linda
  • Killroy
    • July 2013
    • 40

    #2
    Drömmen om ett sydamerikanskt akvarium

    Trevligt med flera här ifrån lilla Blekinge [emoji3]
    Annars är väll vattnet ingen höjdare för sydamerikanare här hos oss men precis som du så kör man apistogramma och annat ändå.
    Annars vi prefekt Malawi-vatten högt PH och lågt KH [emoji6]

    Trevligt helt nytt kar, nytt är ju alltid nytt.

    Önskar lycka till och ser fram emot framtida uppdateringar
    http://akvariekarlskrona.se

    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Vad är det för PH i Blekinge? Trodde Blekinge låg bra till.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Låter som ett kul projekt, Linda. Vet inte om tråden måste vara så rolig.

        Vad är det för möbelkar som du tittat på?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Killroy: Tack så mycket och desamma!
          Jag trodde faktiskt att Blekinge var bättre för SA än Malawi. Tyvärr lockar inte Malawi mig alls. Bodde i Bromölla tidigare och som hade väldigt högt PH och högt KH. Vi hade stora problem med kalk. Men det har jag inte märkt här alls.

          Bluewing: Jag vet faktiskt inte. Hittade dessa uppgifterna från kommunen:
          Vattnet i ledningarna håller ett pH-värde på 8,3-8,6 och hårdheten är 4,0-4,5 tyska grader (dH).
          Och det räknas väl som relativt mjukt? Om jag nu minns allt rätt. Vilket jag säkert inte gör.

          Jag vet inte riktigt. Funderar lite på juwel eller något sånt här: http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=42 . Måste ev gå ner lite i storlek insåg jag efter ett besök. Men det får bli en förhandling.
          Senast redigerad av LindaAlgo; 22 July 2015, 19:27.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            PH låter högt om du har kommunalt vatten, fast det kanske är normalt ändå. Vi har ett PH på 8,2 i djupborrad brunn. Det finns många arter som kommer att trivas i ditt PH ändå trots att det är ganska så högt .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Drömmen om ett sydamerikanskt akvarium

              Linda, då ligger ni ungefär var många kommuner lägger sitt vatten. Jag tror det kommer att bli utmärkt med SA men att PHt behöver komma ner lite grand. Kör du med Co2 och växter så kommer ju karet ganska snart att ligga perfekt. Dina vattenvärden ligger ungefär som här i Västerås. Bara ditt Ph ligger högre.
              Ska titta lite på ditt kar via din länk.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ok. Kan inget alls om det karet utan har Juwel över hela linjen.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Såg fel om ditt Ph. Det är högt. Men som Inger sa finns det andra godsaker som passar även i högre PH. En del ciklider som mina Guianacara Owroewefi trivs bra i lite högre PH.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Många trevliga ciklider kommer att trivas i ditt PH . Det som kanske kommer att "ställa till det" är att ev. ägg inte kommer att utvecklas/kläckas, eller så gör dom det ändå om du har tur. Och ibland har man tur... .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Inger: Ah jag hade fått för mig att pga. att KH var relativt lågt på 4-4,5 att det kommer att PH kommer att sjunka i akvariet? Mot hur det är i ledningen.
                      Men i alla fall så fick jag SA att funka i vatten som hade ett KH på 11-12 så känns inte som att det blir så stora problem i ett med 4.

                      Bluewing: Vi får se hur var det hela landar. Ska spana runt lite innan jag bestämmer mig i alla fall. Har ingen stress. Har aldrig haft ett juwel. Hade varit roligt att testa det.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Jag har bara Juwelkar och är nöjd med dessa,dock har många haft problem med att stagen lossar från rutan,konstigt att Juwel inte kommit till rätta med det.

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av LindaAlgo
                          Inger: Ah jag hade fått för mig att pga. att KH var relativt lågt på 4-4,5 att det kommer att PH kommer att sjunka i akvariet? Mot hur det är i ledningen.
                          Men i alla fall så fick jag SA att funka i vatten som hade ett KH på 11-12 så känns inte som att det blir så stora problem i ett med 4.

                          Bluewing: Vi får se hur var det hela landar. Ska spana runt lite innan jag bestämmer mig i alla fall. Har ingen stress. Har aldrig haft ett juwel. Hade varit roligt att testa det.
                          Har du kommunalt vatten kan du är i princip de siffror du hittar ointressanta...

                          Normalt så har vattnet högt pH värde och lågt Kh värde när det går iväg från vattenverket, detta är minst elakt mot ledningar etc. När du sedan tappar upp vattnet i tex ett akvarie eller en hink och låter det stå en timme eller två så sjunker pH värdet en hel del.
                          Det är väl Uppsala trakten som bryter detta mönster och har både högt pH och högt Kh

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Jag har bara Juwelkar och är nöjd med dessa,dock har många haft problem med att stagen lossar från rutan,konstigt att Juwel inte kommit till rätta med det.
                            Det låter positivt. Ska spana in dem lite närmare. Men innebär det någon risk för att akvariet spricker om den lossnar?
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #15
                              Ursprungligen postat av simpson
                              Har du kommunalt vatten kan du är i princip de siffror du hittar ointressanta...

                              Normalt så har vattnet högt pH värde och lågt Kh värde när det går iväg från vattenverket, detta är minst elakt mot ledningar etc. När du sedan tappar upp vattnet i tex ett akvarie eller en hink och låter det stå en timme eller två så sjunker pH värdet en hel del.
                              Det är väl Uppsala trakten som bryter detta mönster och har både högt pH och högt Kh
                              Det är ungefär så som jag hade uppfattat det med.

                              Ja och det är likadant där jag bodde förut. Hade högt PH och KH pga de otroliga mängder kalk som fanns i vattnet.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              Arbetssätt...