Sommarorojekt "monsterakvarium"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Sommarorojekt "monsterakvarium"

    Hejsan

    Efter några tomma akvarieår är det nu dax att plocka upp min akvariehobby igen. Och jag har alltid velat ha ett riktigt monsterkar men har inte haft den platsen som krävs. Men nu har möjligheten kommit, krävdes iofs en hel del, bland annat en utlandsflytt för att göra detta möjligt. Och det bästa av allt, min sambo stödjer projektet

    har inte alls bestämt mig vilket tema jag ska ha på mitt kar men det lutar åt SA då detta alltid varit en av mina favoritbiotoper. Men innan jag kan börja planera vad mitt kar ska innehålla måste jag först fixa ett kar. Å jag är livrädd att bygga själv och att göra en miss så allt spricker, så min fråga, vet ni av någon megakartillverkare i västra Europa som tillverkar monsterkar? vet inte exakt vilka mått ännu men jag har minst fyra meter till godo för mitt projekt
    Senast redigerad av Diozz88; 05 June 2015, 09:43.
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #2
    Ursprungligen postat av Diozz88
    Hejsan

    Efter några tomma akvarieår är det nu dax att plocka upp min akvariehobby igen. Och jag har alltid velat ha ett riktigt monsterkar men har inte haft den platsen som krävs. Men nu har möjligheten kommit, krävdes iofs en hel del, bland annat en utlandsflytt för att göra detta möjligt. Och det bästa av allt, min sambo stödjer projektet

    har inte alls bestämt mig vilket tema jag ska ha på mitt kar men det lutar åt SA då detta alltid varit en av mina favoritbiotoper. Men innan jag kan börja planera vad mitt kar ska innehålla måste jag först fixa ett kar. Å jag är livrädd att bygga själv och att göra en miss så allt spricker, så min fråga, vet ni av någon megakartillverkare i västra Europa som tillverkar monsterkar? vet inte exakt vilka mått ännu men jag har minst fyra meter till godo för mitt projekt
    Kan tyvärr inget om just detta, men vet att det finns flera här i forumet som kan så du kommer säkerligen snart att få hjälp. Skall dock bli jättekul att följa ditt projekt.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av Diozz88
      Hejsan

      Efter några tomma akvarieår är det nu dax att plocka upp min akvariehobby igen. Och jag har alltid velat ha ett riktigt monsterkar men har inte haft den platsen som krävs. Men nu har möjligheten kommit, krävdes iofs en hel del, bland annat en utlandsflytt för att göra detta möjligt. Och det bästa av allt, min sambo stödjer projektet

      har inte alls bestämt mig vilket tema jag ska ha på mitt kar men det lutar åt SA då detta alltid varit en av mina favoritbiotoper. Men innan jag kan börja planera vad mitt kar ska innehålla måste jag först fixa ett kar. Å jag är livrädd att bygga själv och att göra en miss så allt spricker, så min fråga, vet ni av någon megakartillverkare i västra Europa som tillverkar monsterkar? vet inte exakt vilka mått ännu men jag har minst fyra meter till godo för mitt projekt
      Diamantaquarien tillverkar kar upp till 2880 liter, länk: http://www.diamantaquarien.de/Aquari...iter::112.html
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Diozz88
        • September 2011
        • 341

        #4
        Ursprungligen postat av KJE
        Diamantaquarien tillverkar kar upp till 2880 liter, länk: http://www.diamantaquarien.de/Aquari...iter::112.html
        Har suttit hela förmiddagen å spanat på sidan! absolut ett alternativ

        Kommentar

        • Diozz88
          • September 2011
          • 341

          #5
          2305 euro för 2880 liter inklusive frakt och opti white glas..... Kanske måste försöka hitta ett något billigare alternativ om jag inte vill sova på soffan en månad.... :'D

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Bara att önska lycka till att hitta ett nytt 2880 liter för under det priset!

            Kommentar

            • Diozz88
              • September 2011
              • 341

              #7
              Ursprungligen postat av Helene&Andreas
              Bara att önska lycka till att hitta ett nytt 2880 liter för under det priset!
              Grejen är den att det kommer väll sluta på det dubbla innan det är klart.. Det är väll bara å handla å se glad ut.. Min sambo köpte en extremt dyr soffgrupp så det är väll inte mer än rätt då att jag köper ett extremt dyrt akvarium, bara för att jämna ut det lixom

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #8
                Väggen där akvariet kommer hamna. Å den extremt nedslitna soffan ryker den 8e juni då den nya soffgruppen äntligen kommer.....

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Visst det är najs med optiwhite, men varför? Kör vanligt float och framrutan i optiwhite om du prompt vill ha det.

                  Välkommen till den mörka sidan...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Diozz88
                    • September 2011
                    • 341

                    #10
                    Va inte jättestor prisskillnad på optiwhite och vanligt float direkt(typ 300 euro extra) å jag vill så klart ha det snyggaste^^

                    Kommentar

                    • Diozz88
                      • September 2011
                      • 341

                      #11
                      Är det billigare att flyga hit en duktig akvariebyggare än att köpa allting färdigt? I såna fall...... Någon som vill komma till Belgien på en akvariebyggarsemester? Resa boende och mat ingår! =D

                      Kommentar

                      • Spook
                        • March 2015
                        • 39

                        #12
                        Ursprungligen postat av Diozz88
                        Är det billigare att flyga hit en duktig akvariebyggare än att köpa allting färdigt? I såna fall...... Någon som vill komma till Belgien på en akvariebyggarsemester? Resa boende och mat ingår! =D
                        Med all sannolikhet inte, förmodligen betydligt dyrare.
                        Och givetvis ska du ha opti white för den ringa merkostnaden, det kommer du aldrig att ångra.

                        Kommentar

                        • Diozz88
                          • September 2011
                          • 341

                          #13
                          Hittar inga akvarium färdiga som håller det måttet jag vill ha... Har bestämt mig att det kommer vara 4lx1dx1h m alternativt 4lx1,5dx1h... Ska försöka få iväg lite offertförfrågningar idag så får vi se hur mycket det skiljer...

                          Kommentar

                          • Diozz88
                            • September 2011
                            • 341

                            #14
                            Vilken typ av filtersystem skulle ni rekommendera till denna storlek på akvariumet?

                            Kommentar

                            • LN
                              • November 2004
                              • 1478

                              #15
                              Ska du köra på en meter högt så behöver glaset vara av Optiwhite annars blir det himla grönt.
                              Dessutom så kommer det att väga 1 till 1,5 ton. Ja tror faktiskt att det vore bäst att platsbygga ett sådan kar eftersom det blir nästan helt omöjligt att hantera med transporter och införsel. Ett 4 meters är himla bökigt att konka runt på.
                              Skulle tippa på att du hamnar mellan 50-80 000 SEK för ett sådant kar. Sen tillkommer det ju en mastig fraktkostnad.

                              Ja skulle kört antigen med en extern sump eller 4-6st stora ytterfilter, ja tror att en extern sump blir billigast och blir betydligt enklare att underhålla. O sen kört med några riktigt feta Streamers med variabelflöde.

                              Vad har du räknat med för belysning?
                              LED är ju att föredra, lite dyrare att bygga men kostar betydligt mindre att driva än T5. Metallhalogen behöver du nog upp i 4 till 6st 250 Wattare, billiga nuförtiden men dyra att driva och det blir ack så varmt rummet.
                              Larry
                              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                              Kommentar

                              Arbetssätt...