Gjorde en bakgrund av frigolit och fogskum, blev sådär...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morfar68
    • May 2014
    • 15

    Gjorde en bakgrund av frigolit och fogskum, blev sådär...

    Vet inte riktigt vad jag ska tycka om resultatet. Fiskar och växter skulle säkert älska det men så värst snyggt blev det väl inte? Eller?









    Hoppas det går att se hur det ser ut och att länkarna funkar.

    /Peter
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Skall du spackla det hela så att inte alla "frigolitkornen" syns?

    Tycker annars det ser rätt bra ut. Själv gjorde jag frigolitbakgrunder på 80-talet men insåg att jag tyvärr inte hade några "konstnärliga" anlag så därefter har det bara blivit BTN-bakgrunder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Får lite korallrevsvibbar av den, hade nog varit riktigt snygg i ett saltkar. Nu vet jag inte vad du har dock.
      350L Diskus

      Kommentar

      • T_B
        • September 2013
        • 96

        #4
        Jag tyckte den var snygg, annorlunda idé. En sak bara, om det är så att du har fäst frigoliten med fogskum mot det bakre glaset så kommer det inte att hålla, hela bakgrunden kommer lossna efter ett tag i vatten. Har en kompis som gjort det misstaget och det blev stor översvämning när frigoliten flippade upp med väldig kraft och tryckte upp vattnet så både täckglasen och ljusramp flög av. Har du använt dig av silikon så brukar det hålla.

        Kommentar

        • Morfar68
          • May 2014
          • 15

          #5
          Nu har jag gått förbi och tittat på bakgrunden i några dagar men kan inte riktigt avgöra vad jag tycker om det... Kjell har nog rätt i att jag behöver dölja frigoliten (eller egentligen byggskummet men det är nog samma material vad det verkar) som syns igenom. Har du något förslag på spackel som man skulle våga använda i akvariemiljö, Kjell?

          Men annars så kan det nog fungera som en sjövägg av sand/sten. Jag skulle haft mer sand att hälla på skummet medans det torkade när jag gjorde bakgrunden, för jag gjorde en lite "filter-döljare" häromdan med massor av sand ovanpå och den blev inte lika koralllrevslik. Jag lägger upp en bild på den när jag kommer hem ikväll.

          Jag har kollat en del på "Great Stuff" som är nåt amerikanskt påfund som också är polyuretan men mer anpassat för damm än för bygge som det jag använt. Det verkar svälla lite mindre och hade nog passat bättre till ett sånt här projekt. Kan dock inte hitta det i Sverige tyvärr. Jag hittade något som kallas för Landskapsskum på dammtrivsel.se. Får nog testa en sån flaska nästa gång.

          Jag kommer fästa bakgrunden med silikon när jag väl bestämt mig för om jag vill använda den. Problemet är ju att har man väl fäst den så vill man inte gärna riva bort den, om man ångrar sig.

          /Peter

          Kommentar

          • Morfar68
            • May 2014
            • 15

            #6
            Här är bilden. Ytan blev bättre, mer sten och mindre "korallrev"



            /Peter

            Kommentar

            • Black-Dragon
              • February 2008
              • 65

              #7
              Tycker det ser skitbra ut.
              Jah har för mej att jag läst mågonstans att man kan använda
              varmluftspistol för att fina till cellplasten.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Lite mossa, anubias och kolplantor som växer på bakgrunden sen lutar några rötter mot den, då blir den nog jätte bra.

                Kommentar

                Arbetssätt...