35L Nano växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terasque
    • April 2015
    • 47

    #31
    Ursprungligen postat av Micke L
    Ok, tack. Problemet jag haft med mina bottentäckare är att de alltid skjutit i höjden och inte riktigt i bredden. Trott det varit pga för svagt ljus, men du har väl inte jättemycket ljus ner i karet?
    Jag har haft flera olika sorters räkor i mina kar och är helt säker på att en siamensis inte skrämmer dem. Min erfarenhet av räkor är att det tar lite tid för dem att komma igång, men när de väl gjort det börjar de yngla av sig och plötsligt har man massor!

    Jag har 10w, men det har som sagt mycket att göra med karets höjd. Tror till exempel det är ganska svårt att få en fin bottentäckande i ett kubiskt kar, men det är bara vad jag tror. Annars får man helt enkelt vara där med saxen och trycka ner skotten brevid, så sprider den sig snart. Min bottentäckande är 'Montecarlon' som är ganska lik 'Cuba' som är väldigt populär, men mycket svårare.
    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #32
      Det ser ju jättetrevligt ut det där 😃 Lockande med ett litet kar som man kan fixa med på ett annat sätt än ett större där man står med vatten till armhålan..😄
      // Annicka

      Kommentar

      • terasque
        • April 2015
        • 47

        #33
        Ursprungligen postat av Rufus
        Det ser ju jättetrevligt ut det där 😃 Lockande med ett litet kar som man kan fixa med på ett annat sätt än ett större där man står med vatten till armhålan..😄

        Tackar! Till skillnad från många andra så blir inte jag sugen på ett större kar, utan snarare ett ännu mindre kar Vet inte varför men jag gillar hur ett nano-kar bidrar till rummet istället för att dominera det.
        35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

        Kommentar

        • terasque
          • April 2015
          • 47

          #34
          Nu har jag äntligen installerat nya filtret. Det blev EHEIM Classic 250, ytterfilter. Har hört bra saker om filtret samt att jag fick ett bra pris där jag brukar köpa grejer. Nu i efterhand kan jag känna att jag kanske tog i lite väl mycket när jag valde 250:an, haha. Det gamla filtret hade en max-kapacitet på 150L/H (utan filtermaterial i) och nu har jag 440L/H i mitt lilla 35L. Filtret rekommenderades för 80 upp till 240L, men jag kände att större filter=mindre rengöring och prisskillnaden var löjlig.

          Utöver filtret har jag investerat i Do!Aqua's insug och utblås som kombinerat med ADAs slang blir riktigt stilrent. Kanske lite overkill att köpa dyra filter-tillbehör när det ingår vissa saker med filtret, men eftersom det är EHEIM, så är grejorna självklart härligt mörkgröna. Att de inte bara gör genomskinliga grejer....

          Filtret har jag fyllt till sprickningsgränsen med Siporax som tydligen är väldigt bra. Kostar ca 140kr /kg men det behövs inte bytas särskilt ofta, så det kändes ok. Stoppade även in en tunn skiva vanligt filter längst ner i hinken och toppade av med ett kolfilter högst upp. Dessa ingick och jag ville testa kolfiltret eftersom jag hört att det tar bort "protein"filmen på ytan.





          Väl installerat, så blir det ganska trångt i min IKEA:möbel, men det är effektivt, minst sagt. Jag har skilt på slangar och elektronik bättre än på bilden, vill jag tillägga.



          Var lite bökigt att få igång suget, men annars inga konstigheter. Det blev en ordentlig jet-stråle och jag blev tvungen att skruva ner utblåset lite för att inte störa invånarna allt för mycket.



          Ordentlig orkan här. Har läst någonstans att mina fiskar (Sundadanio axelrodi) gillar lugnt vatten, gärna med flytväxter och dunkla förhållanden. Trots detta så verkade mina fiskar älska den nya jetstrålen(inte nedskruvat ännu på bilden) och simmade in i den hela tiden och jagade varandra. Mina Otocinclus verkar också mycket förtjusta, men det var jag inte överraskad över eftersom jag läst nånstans att de gillar god cirkulation. Lite mer konfunderad är jag över vad räkorna skall tycka. Inte så orolig för Amano-räkorna eftersom de är ganska robusta. Men vad småräkorna skall tycka får jag se efterhand.

          Så nu får jag vänta och se om det blir en bättre balans i akvariet. Har fått en lucka nu där filtret stod förut och funderar på hur jag skall fylla den. Funderar på en sten/trä eller en ny växt. Klippte lite impulsivt ner hela Alternathean och hoppas att den skall ut på nytt, lite mindre alg-attackerad nu med bättre flöde. Om det är någon som har någon fråga på mitt filterinköp eller vill ha en bild på en specifik sak, fråga bara. Ha det bra alla!
          35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

          Kommentar

          • terasque
            • April 2015
            • 47

            #35
            Man är allt lite barnslig när man blir glad över att ha köpt en ny växt Man fick ju lite plats där filtret satt förut och en sån yta kan inte bara stå tom! Så jag tog tillfället i akt och rev upp massor av Heterantherazosterifolia som satt där och skymde. Klippte även bort en del i det stora partiet i mitten så att man ser stenen som ligger vid glaset. Tänkte att man kunde få lite mer djup när nya växten har brett ut sig lite tillsammans med Heterantherazosterifolian och man ändå ser bak till stenen. Har även klippt ner hela min Alternathea reiniicki eftersom den va så algig. Nu ser det riktigt tomt ut i karet.

            Växten jag har köpt heter Ludwigia Palustris och skall tydligen vara ganska lätt att får röd. De har sjukt bra cirkulation eftersom de sitter precis vid insuget/utblåset och ljus får de en del. Räknar inte med några vinröda växter direkt, men lite rosa får de gärna bli. Någon som har några smarta tips om hur man tar hand om den här växten, får gärna lämna dem här

            Har köpt en tandborste(använder endast eldrivna till truten) som jag tänkte jobba lite med vid nästa vattenbyte. Skall göra mitt bästa för att skrubba stenar samtidigt som jag suger upp algresterna. Får se hur det går.

            Lite sunkiga bilder den här gången eftersom de är tagna med telefonen. Är städdags imorgon så jag tar lite nya bilder efter diverse algrensning osv.


            Om man kikar på bilderna tagna lite tidigare så ser man hur mycket jag har ansat. Räkorna e väl skitförbannade på mig för att jag fortsätter att ta bort deras gömställen, men gilla läget


            Ser minst sagt mesig ut nu, men vi får se hur det blir när den växer till sig lite. Tänker trimma den rejält så den blir tät och fin.
            35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #36
              😄😄
              // Annicka

              Kommentar

              • terasque
                • April 2015
                • 47

                #37
                Happ....

                hittade en död crystal red i morse. När jag skulle lyfta ur den så lossnade 3st planaria-maskar. Har haft ihjäl 6st och inte sett några fler. Men nu blir det stränga tider för akvariets invånare. Ska dra ner ordentligt på maten och svälta ut planarian. Jag tror att räkan dog av att jag bytte ordentliga mängder vatten igår, säkert 90% i samband med alg-rensning. Jag hittade också lite cyano-alger i karet för första gången. Rensade ut den och jag tror att den var ett resultatet av obalansen i karet. Jag har dragit ner lite på växtnäringen och ökat CO2:n lite. Några andra erfarenheter om den här algen som ni kan tips mig om?
                35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                Kommentar

                • terasque
                  • April 2015
                  • 47

                  #38
                  NYA INVÅNARE!! + fotobomb

                  Jag beslutade mig för att köpa en ny Siamesisk algätare. Den förra jag hade gav jag bort till min bror med hopp om att mina amanoräkor skulle bli mindre skygga. Tji fick jag och de gömde sig fortfarande under stenen, alla 3 på samma gång. Så jag tänkte: "F**k them!" och köpte en ny liten rackare. Den är verkligen pytteliten, mindre än amanoräkorna och otocinclus'en. Verkligen jättesöt. Köpte även 3 crystal reds eftersom jag tänkte det skulle göra de jag redan hade modigare nu när karet är i balans igen. Sagt och gjort, men det kom även en liten överraskning.



                  Man får titta väldigt noga för att se den, men den är där det lilla livet. Jag har ingen aning om den är producerad i mitt kar, men förmodligen följde den med när jag fick de andra 3. Jag tror inte den kommer överleva nu när jag har planaria, en siamesisk algätare och andra fiskar. Men jag såg i alla fall till att jaga in den bland växterna så den slipper fiskarna i alla fall. Riktigt dålig timing nu när jag håller på att snåla med maten för att bli av med planarian. Men men, roligt som fan ändå även om jag aldrig ser den igen.

                  Här kommer i alla fall en FOTO-bomb, börjar med nya(kanske gamla) invånare:

                  Räkorna är ute nu i dagtid i alla fall, får väl se om de är modigare nu än vad de var innan.












                  Ludwigian växer på bra


                  Här kan man se varför jag köpte Siamesen, jobbigt med svarta penselalger. Som tur är blir de inte fler nu i alla fall.


                  Har gjort mitt nu i alla fall för att inte räkungen skall sugas in. Fult som stryk, men det får man stå ut med.



                  Slutligen en överblicksbild. På "Att göra-listan":

                  Ska modifiera möbeln lite så att det blir lättare att dra filter slangen lite mer direkt upp
                  Ska klippa av slangarna lite, de är på tog för långa
                  Köpte en matt fönsterfilm som jag ska slänga på på baksidan, efter att jag rengjort den

                  Tack för att ni tittade in, ha det bra!

                  35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                  Kommentar

                  • terasque
                    • April 2015
                    • 47

                    #39
                    Har nu inhandlat ett drömkar och detta blir därför ett low tech-kar utan co2 och utan extern filtrering. Tanken är att jag skall avveckla det och sälja av det sen när invånarna flyttat till det nya, men vi får se om jag blir av med det(kanske blir det en ny omstart, vem vet?). En liten fisk har dött sedan övergången av okänd orsak. Kan ha varit vattenkvalitén eftersom jag bytt från biologisk filtrering till mer mekanisk. Har dragit ner på växtnäringen ordentligt i alla fall eftersom nitratet(no3) låg på ganska höga värden. Såhär ser i alla fall karet ut nu 4 dagar efter övergången från tre vinklar.









                    Har verkligen märkt att växternas metabolism har bromsats ner ordentligt. Dock är det bara montecarlon som ser ledsen ut, de andra har bara stannat av. Tycker karet gör sig riktigt fint såpass högt upp och ljust placerat(dock aldrig direkt solljus). Invånarna verkar gilla det nya läget och bristen på co2 i alla fall. Ha det gott alla!

                    Ludvig
                    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                    Kommentar

                    Arbetssätt...