35L Nano växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terasque
    • April 2015
    • 47

    35L Nano växtakvarium

    Introduktion

    Har precis startat mitt första akvarium i vuxen ålder. Jag gick på en ganska svår utmaning direkt, ett växtakvarium med CO2 och ADA Soil.

    Målet är att hålla ett stim med Galaxy rasbora(Danio margaritatus) ett par dvärgotocinclus(Otocinclus macrospilus) och till slut även lite småräkor av den färggranna sorten.

    Akvariet är ett Dennerle scapers tank 35L. Jag vet att det är svårare att hålla ett nano-kar än ett större, men jag gillar utmaningar och är inte rädd för att misslyckas. Akvariumet kommer stå i mitt "hobbyrum" (en inredd klädkammare) där jag håller på med min andra hobby, modellbygge.

    Jag har fått mycket råd och tips av min lokala akvarieaffär Godhems Zoo(Göteborg) och Stefan som jobbar där. Jag vill gärna rekommendera den här affären för den enorma servicen jag fått hittills. Förutom karet är allt inhandlat där.

    Jag tar tacksamt emot alla tips och råd som kan erbjudas även om jag kanske inte lyder allt


    Projektet

    Fick äntligen min tank som jag köpt på aquaristic.com, baserat i Tyskland. UPS leverade till slut efter lite krångel och eftersom jag själv varit aktiv i branschen så öppnade och inspekterade jag godset innan jag skrev under. Tack och lov så var godset i god kondition. Jag var imponerad av emballaget i ytterkartongen och sättet som akvariet var packat. Skulle mycket gärna kunna köpa ett till akvarium från samma handlare.



    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2322.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,6 KB
ID: 2185429
    som ni ser så var jag inte den enda som var uppjagad av leveransen!

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2324.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,3 KB
ID: 2185430
    I paketet följer öven filter, filter-tillägg, lampa, underskydd och täckglas.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2325.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,5 KB
ID: 2185431
    Här är ytan som jag röjt på mitt arbetsbord.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2326.jpg
Visningar: 1
Storlek: 235,0 KB
ID: 2185432
    Här är akvariet diskat och kollat efter läckor. Lampan är inte riktigt så "blå" utan min vitbalans var felinställd på kameran, detta kommer märkas på efterföljande bilder.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2327.jpg
Visningar: 1
Storlek: 328,5 KB
ID: 2185433
    Stenen är inhandlad på Godhems Zoo men jag kan inte komma ihåg vilken bergart det var. De hade inga småstenar så jag köpte två stora och slog sönder den ena ute i skogen. Här är den nykokad.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2328.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,3 KB
ID: 2185434
    Här är det dags att inreda akvariumet. Man ser även tre växter som jag också inhandlade. Det är 2st Micranthenum 'Monte carlo' och 1st Alternathea reineckii 'mini'

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2329.jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,0 KB
ID: 2185435
    Här kommer det svåraste enligt mig, att inreda substratet. Det var knepigt eftersom jag ville ha både vit sand och soil till växterna och absolut inte blande dem.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2330.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,7 KB
ID: 2185436
    Här har jag inrett med Tropica plant growth substrate i botten och sedan ADA Soil amazon powder över. Använde billig vit sand till resten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,2 KB
ID: 2185437
    Här har jag tagit bort barriären och det såg länge lovligt ut med gränsen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,2 KB
ID: 2185438
    Eftersom jag är en modellbyggare så har jag en hel del plast och kunskap till mitt förfogande. Använde simpel plasticard för att bygga vallar i soilen och förhindra den att rasa ner. Plasten täcktes sen över.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,6 KB
ID: 2185439
    Här är karet färdiginrett, ursäkta överexponeringen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2336.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,7 KB
ID: 2185440
    Är väldigt nöjd med huvudstenen och tycker den är mycket vacker. Det är synd att den fina texturen hamnar i skugga, men detta var medvetet eftersom jag ville ha ett skuggigt parti för att skapa lite kontrast. Kan tänka mig att fästa lite mossa på toppen av stenen så småningom.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2347.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,5 KB
ID: 2185441
    Använde mig av tre typer av Anubier. Den i mitten är den största som sitter vid pumpen, den till vänster är den mellanstora och sitter bakom stenen och tittar fram på sidorna. Den till höger är mini-varianten och är ursöt. Den blir inte stor alls och har en jättehärligt mörkgrön ton.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2338.jpg
Visningar: 1
Storlek: 319,3 KB
ID: 2185442
    Här har jag satt i den stora växten, den trimmades lite sedan för att släppa fram lite mer ljus till de mindre växterna. Till mitt förtret så flöt substratet runt lite när jag fyllde på vattnet. Detta gjorde att det hamnade lite korn ute på sanden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2339.jpg
Visningar: 1
Storlek: 313,2 KB
ID: 2185443
    Här har jag planterat mellan och lill-anubisen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2340.jpg
Visningar: 1
Storlek: 289,3 KB
ID: 2185444
    Preparerade småplantorna så gott jag kunde.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2341.jpg
Visningar: 1
Storlek: 295,2 KB
ID: 2185445
    Här är allt planterat(för första gången).

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2342.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,7 KB
ID: 2185446
    Fyllde långsamt på med vatten och man ser hur substratet har rullat ut lite.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2344.jpg
Visningar: 1
Storlek: 232,8 KB
ID: 2185447

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2345.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,4 KB
ID: 2185448
    Här är karet fyllt för första gången. Satte i CO2-diffusorn och indikatorn utan att starta upp systemet. Instruktionen sa att diffusor-plattan skall ligga i vattnet 24 timmar innan man startar Kan ju avslöja att småväxterna flöt upp ett par gånger men det var bara att trycka på!

    Nu är det enda problemet det här. Ska se om jag kan peta bort skiten i samband med första vattenbytet. Annars får jag väl dammsuga upp allt och hälla i ny sand.

    Nu väntar ett jädra vattenbytande den första veckan innan jag släpper ner lite amanoräkor för att städa upp lite alger. Har även beställt en lampa till av samma fabrikat för att boosta växtligheten en aning. Ha det gott!!

    P.S. Är på jakt efter en doppvärmare eftersom det blir lite kyligt i mitt hobbyrum. Jag letar efter en så liten värmare som möjligt och gärna "mindre ful" om det går! D.S.
    Senast redigerad av terasque; 17 August 2015, 20:39.
    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Jäklar, här gick det undan, haha. Skitnice. Kör på.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Kul projekt och helt rätt affär du valt när det gäller nanokar. Skall bli kul att följa din resa, välkommen till Zoopet.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Sannive

        • June 2013
        • 56

        #4
        Stiligt! Jag tror det blir super och än mer så när det kommer in mini-rödingar i akvariet!!!
        430 L Sydamerika
        54 liter Froglife
        30 liter Räkfrossa
        40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Kanoners! Roligt att se någon starta med allt som behövs till ett växtkar. Fint blir det med! Men man får nästan alltid ta bort soil från sanden. Speciellt ifall du har räkor i. Dom älskar att "skicka runt" soil. Jag hade tidigare ett kar med Amano och där stenar låg som en barriär mellan soil och sand (så gott det nu går). Men räkorna lyckades alltid skyffla över soil till sanden :-)
          Jag skulle nog ta det lite lugnt med belysningen i början, Anubias är inga snabbväxare och får lätt en påväxt av alger.

          Kommentar

          • terasque
            • April 2015
            • 47

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Kanoners! Roligt att se någon starta med allt som behövs till ett växtkar. Fint blir det med! Men man får nästan alltid ta bort soil från sanden. Speciellt ifall du har räkor i. Dom älskar att "skicka runt" soil. Jag hade tidigare ett kar med Amano och där stenar låg som en barriär mellan soil och sand (så gott det nu går). Men räkorna lyckades alltid skyffla över soil till sanden :-)
            Jag skulle nog ta det lite lugnt med belysningen i början, Anubias är inga snabbväxare och får lätt en påväxt av alger.
            http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=36&t=18504
            tack för tipset! Men hur ska man göra om man vill att monte carlon ska ta sig utan att växla upp belysningen?
            35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Jo, det blir kanske lite knepigt att kombinera en växt som växer långsamt och inte kräver så mycket ljus och en som just kräver mycket ljus för att utvecklas optimalt. Jag skulle testat med en armatur först och inte för lång belysningstid, max 8tim/dag.

              Kommentar

              • terasque
                • April 2015
                • 47

                #8
                Uppdatering: 5 dagar

                Hej igen! Jag vill börja med en(för mig) rolig nyhet. Jag har adopterat två invånare till mitt lilla växtakvarium. Min bror inhandlade i lördags (2/5) 3 crystal red-räkor till sitt 30L-kar. Tyvärr så blev räkorna illa mottagna av de andra invånarna (rasboror bland annat) och en räka gick under direkt. Butiken hade tyvärr stängt för helgen så det gick inte att lämna tillbaka räkorna. Istället för att låta räkorna bli ihjälbitna eller ihjälstressade så frågade han mig om jag ville adoptera dem. Mitt kar är precis i uppstarten och väldigt instabilt med 100% vattenbyten varje dag, alkaliskt vatten och ingen doppvärmare.

                Hursomhelst så kändes de bättre att de fick en ärlig chans i mitt kar än att bli fiskmat. I ärlighetens namn trodde jag inte att de skulle överleva natten. Jag har ju hört så mycket om hur känsliga Crystal red är och speciellt mot det höga pH-värdet i min stad. Till min glädje och förvåning så har faktiskt räkorna överlevt och verkar må hyfsat bra. De har till och med smaskat på 25% av en skalad ärta .

                Jag orkar inte ta hand om substratet som trillat ner på sanden nu medan jag byter allt vatten varje dag. Jag kommer ta hand om det den sista gången istället.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2350.jpg
Visningar: 1
Storlek: 309,4 KB
ID: 2171417
                Har en stor och en liten. Jag antar att den stora är en hona.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2354.jpg
Visningar: 1
Storlek: 235,4 KB
ID: 2171418

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2356.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,7 KB
ID: 2171419
                Vid uppstarten fick jag tipset att ta in 3st Amano-räkor efter 10 dagar för att hålla koll på algblomningen. Frågan är nu om jag behöver ta in 3st nu när jag har två små algätare redan?

                Jag har också möblerat om de stora växterna i bakkanten av karet. De flöt upp som as varje gång jag bytte vatten ändå så jag tänkte att jag skulle experimentera lite. Satte även två små kanstenar vid sandkanten för att förhindra ytterligare substratlaviner!

                Fick tips om att klippa ner mina 'Monte carlo' och sätta de avklippta delarna i substratet för att påskynda "matteffekten". Har gjort lite av det här och hoppas på positiva resultat. Bilden är precis efter ett vattenbyte så sanden är lite som den är och rutan väldigt bubblig.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2348.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,9 KB
ID: 2171421
                Har även kickat igång CO2-systemet med Tropica-diffusorn.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2358.jpg
Visningar: 1
Storlek: 303,8 KB
ID: 2171420
                Fick tips om att klippa ner mina 'Monte carlo' och sätta de avklippta delarna i substratet för att påskynda "matteffekten". Har gjort lite av det här och hoppas på positiva resultat. Bilden är precis efter ett vattenbyte så sanden är lite som den är och rutan väldigt bubblig.

                Väntar fortfarande på extrabelysningen men lampan verkar ha fastnat i Frankrike. Rackarns fransoser! Ha det gott!

                Ludvig
                35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Trevligt, blir kul att se det växa ihop sen.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #10
                    Snyggt! Nu blir man ju sugen på att smyga in ett till nano..
                    Jo ehm en liten sak, men är karet öppet så kan det vara lite riskabelt med amanoräkor, de har en tendens att vilja utforska även utanför karet. Såg senast igår när jag höll på att tömma vatten, hur en av mina stora amanohonor klättrade upp på en växt, och sedan fortsatte att klättra uppför glaset .. Men tappade fästet att ramlade ner igen som tur var.
                    Småräkorna brukar inte vara lika rymningsbenägna, iaf inte vad jag sett
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • terasque
                      • April 2015
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rebah
                      Snyggt! Nu blir man ju sugen på att smyga in ett till nano..
                      Jo ehm en liten sak, men är karet öppet så kan det vara lite riskabelt med amanoräkor, de har en tendens att vilja utforska även utanför karet. Såg senast igår när jag höll på att tömma vatten, hur en av mina stora amanohonor klättrade upp på en växt, och sedan fortsatte att klättra uppför glaset .. Men tappade fästet att ramlade ner igen som tur var.
                      Småräkorna brukar inte vara lika rymningsbenägna, iaf inte vad jag sett
                      Jo, jag har hört att Amanoräkorna e lite oblyga av sig. Jag har täckglas i vanliga fall men det är ganska generöst när det gäller kant-utrymme så jag får se hur jag gör.
                      35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                      Kommentar

                      • terasque
                        • April 2015
                        • 47

                        #12
                        Har uppdaterat karet lite och gjort följande förändringar:

                        - Flyttat runt de större växterna i bakgrunden
                        - Planterat några små 'Staurogyne repens' i bakgrunden eftersom jag tyckte det såg lite tomt ut
                        - Inhandlat en 50w-värmare av märket "Hydor"
                        - Installerat en lampa av samma fabrikat som tidigare

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2359.jpg
Visningar: 1
Storlek: 315,2 KB
ID: 2171519

                        Har nu slutat byta vatten varje dag och kör 50% varannan dag istället. Det stora kruxet är att vi ska flytta nu när jag äntligen fått i ordning på akvariet. Tar tacksamt emot tips på hur man flyttar ett akvarium på smidigaste sätt. Vet att man bör ta ut så mycket vatten som möjligt och plocka ut invånarna. Funderar även på att greppa en träbräda eller liknande att lägga under karet när man flytar det för att avlasta bottenglaset. Andra tips???

                        /Ludvig
                        35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ser att det är ett litet kar, men vet inget om det med att flytta kar, så jag spekulera bara om det inte går att ta ut ca 50% av vattnet och sedan sätta det på en liten skiva (typ bänk skiva) och sedan sätta plast som man tejper fast men typ silver tejp högst uppe så vattnet inte kommer ut samtidigt som man inte får skit i karet. Bara en tanke. de som vet har kanske andra idéer men det är ju rätt litet så med 50% vatten så väger det ju inte så mycket och 2 st kan då bära det på en skiva.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • terasque
                            • April 2015
                            • 47

                            #14
                            Karet har nu varit igång i en hel månad, hurra!

                            Idag har jag firat med att köpa 4st Otocinclus från Godhems Zoo. Det har hänt ganska mycket sen senaste inlägget.

                            - Öst i mer sand för att minska risken för substratet att flyga ut på sanden.
                            - Klippt det Reinickiin för att stimulera tillväxt av nya blad. Jag fick tipset att göra så eftersom bladen var bruna och var på väg att lossna ändå. Amanoräkan hade också varit framme och tuggat på bladen och det såg inte vackert ut, det gör det inte nu heller, men nu finns i alla fall plats för nya blad.
                            - Haft min första nitrit-spik och köpte därför ett drop-test för att följa utvecklingen. Efter frekventa vattenbyten ligger nu nitrithalten stabilt på <0.3mg/l.
                            - Inhandlat 4st Otocinclus. Hoppas att de har olika kön, men säker är man inte.
                            - Har inte haft något rymningsförsök från någon av räkorna. Har hört att amanoräkan bara är rymningsbenägen om vattnet inte passar, så allt verkar lugnt.
                            - En av Red crystal-räkorna har blivit tjock. Vet inte om den är sjuk eller på smällen, men jag hoppas på det senare. Någon som kan utläsa något av bilderna?

                            Har läst att man behöver mata Otocinclus ordentligt i början. Jag har inga algtabletter, så jag prövar mig fram med olika grönsaker. I videon kan man se zucchini, gurka, spenat och ärtor. Allt var kokat för att lösa upp det lite och få det att sjunka. Ville prova allt på samma gång och se vilken den föredrar men än så länge sitter den bara på rutan och växter. Amanoräkan har däremot varit framme och smakat på allt. Tror inte jag har så mycket alger, så något komplement kommer det behövas. Någon som har erfarenhet av Otocinclus och vill dela med sig?

                            Är också väldigt glad för att Monte carlon har börjat sprida sig lite och växer på. Även fått lite nya blad på Anubiasplantorna. För att inte tala om Staurogyne repensen som växt så det knakar. Här kommer lite bilder samt en kort video, ha det gott!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2381.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,8 KB
ID: 2171749Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2383.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,7 KB
ID: 2171750Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2384.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,9 KB
ID: 2171751Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2385.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,3 KB
ID: 2171752Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2386.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,8 KB
ID: 2171753Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2387.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,6 KB
ID: 2171754Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2388.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,2 KB
ID: 2171755Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2389.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2171756
                            Senast redigerad av terasque; 29 May 2015, 19:40.
                            35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                            Kommentar

                            • terasque
                              • April 2015
                              • 47

                              #15
                              Någon som kan se videon? Hur lägger man till youtubeklipp?
                              35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                              Kommentar

                              Arbetssätt...