ullos akvarie - nano med räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    ullos akvarie - nano med räkor

    Onsdagen den 25:e mars 2015 inköptes ett styck Fluval Edge på 23 liter. Det fylldes med kristallig svart sand, två sorters rötter och växter på det. (Även mätstickor, flytande filter, växtnäring, flytande carbo och bakteriekultur införskaffades, liksom slang och håv). Direkt på kvällen drogs akvariet igång. Massa sand, en förvånansvärt stor mängd redmoorrötter för det lilla karet och ett par små mangrove också.


    En estetiker av den renare skolan skulle ryst och ryggat tillbaka i skräck, men jag hade en plan. Jag ville bygga för räkorna så som man bygger för katter, många nivåer att spatsera på och många växter och skrymslen att gömma sig i. Så det flyttade även in tre stora och fina vallisneria, ett knippe javamossa och fyra mossbollar.

    Javamossan splittades och trycktes fast mellan rötterna och den som flöt runt fick stanna där den så småningom fick fäste.
    Vallisnerian splittades alla i fyra-fem delar och planterades i ett hörn. Och lossnade. Och planterades om. Och lossnade... De som flöt loss planterades om dagligen i nära två veckors tid innan rötterna började bilda nån slags matta i sanden och plantorna faktiskt började hålla sig på sagda matta.
    Två av mossbollar delades och lades som matta (kulle/grotta) framme i ett hörn och de två andra gjordes det hål i så de kunde träs över två rötter för att stoppa pumpflödet från att flytta all sand från mitten ut i hörnen.


    Tre dygn senare fick så fem styck körsbärsräkor (fire red) flytta in och börja rumstera. Två av dem var honor med synlig rom.

    Med sig fick de även en Cryptocryne som jag först delade i fyra-fem delar, tryckte fast framför vallisnerian och sen förväntade mig att skulle smälta ner och försvinna inom några dagar (för att sen återuppstå så som alla säger att de gör). Den står fortfarande fin efter fem veckor vilket är kul och lite otippat. Jag vet inte om jag gjort nåt rätt, eller nåt fel, men glad är jag.

    Räkorna spatserade iaf loss och räknades in dagligen. Efter två veckor strök en med, inte pga sjukdom utan pga klumpig hantering vid rotplacering (tryckte ner en som tidigare flutit lite lätt). Dum människa! Mycket dum!


    På den tredje veckan (16:e april) så införskaffades ytterligare sex st körsbär (sakura denna gång), varav en var redigt på tjocken.

    Stödbelysning till växterna skaffades också i form av en läslampa med dagsljuslampa i bredvid karet.

    Igår kväll den 29:e april sågs så tre styck yngel simma runt i karet. Två st var under 2 mm, men den tredje tuffingen var dubbelt så stor, närmare 3-4mm. Gissar på att det är en från första batchen och två från andra batchen. Kan säkert finnas än fler under någon rot också. De är lite svårhittade!

    Två räkor möts på en pinne: https://instagram.com/p/2GF0YfKEBd/?...by=ulrikagullo
    Två räkor putsar i sig mat från algboll: https://instagram.com/p/2GGRQlqEB7/?...by=ulrikagullo
    3-4-mm räkling på blad, med stor räka under: https://instagram.com/p/2F3n06KED0/?...by=ulrikagullo
    Akvarie med löv och pinnar och mossa och broccoli på gaffel: https://instagram.com/p/2GFkejqEBK/?...by=ulrikagullo


    Just ja. Jag har snäckor också. En ganska stor. En nästan ganska så stor. En hel tomtearme med små! Och en massa småslem utan synliga hus ännu som glider på rutorna som nog snart blir snäckor! Det börjar bli måååånga snäckor... En st Helena ska också få flytta in!

    Tillsammans med Helenan så funderar jag på om jag ska ta tio körsbär till eller om jag ska gå på tio red crystal. Eller kanske black crystal. Fast de där blå är ju superfina? Och orange eller gul vore ju läckert?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kul att starten har varit så lyckad.
    Jag tycker inte att du skall skaffa fler räkarter/varianter eftersom det då bara blir korsningar och av de som du har kommer det med tiden bara att bli fler. Jag skaffade själv ett gäng med red crystal till ett 40-liters för ca. 15 år sedan och jag har sedan dess aldrig kompletterat dessa och det är idag mängder av red crystal i detta akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #3
      Planen var nog att skaffa en crystal-sort då den inte korsar sig med körsbären. Men du har nog rätt i att en viss befolkningsexplosion är att vänta... Bäst att avvakta!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Akvariet ser för övrigt trevligt ut (länkarna funkade inte innan men nu gör de det)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ullo
          • February 2015
          • 181

          #5
          Räkorna har fått fisk-kompisar. Mot rekommendationen.

          10 st boraras brigittae fick flytta in. Eller som det visade sig, nio brigittae och en axelrodia riesei... Den slank in på nåt vis. https://instagram.com/p/2RvmnSqEGu/

          Fascinerande hur olika de är i beteende de två arterna. En cool 'hänger här en stund'-sort och en som fladdrar runt så du inte ens kan räkna antalet firrar.

          Det tog mig några dagar att klura ut vilken sort den udda fågeln var. Så nu ska jag kolla upp hur uselt hen kommer att må i mitt nano. Kanske borde jag fånga in hen och ta tillbaka så hen får art-kompisar? Får kolla artbeskrivningarna.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Boraras-arterna är mycket trevliga och funkar också bra ihop med räkor.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ullo
              • February 2015
              • 181

              #7
              Får liva upp den här tråden lite.

              Nanot har nu 17 moskitorasboras och en jämrans mängd körsbärsräkor, två otocinclus med svart rand, troligen Vittatus, som ska få tre till kompisar idag och snäckor, snäckor, mera snäckor... Samt en Helena. Det fick aldrig nån nitrit/nitrat/ammonoium-spik-problematik utan hela karet bara växte in i sig själv på nåt sätt.

              Vi kör problematik i form av hjorthorns-alger i stället. Låter man dem växa lite för fritt så ser det ut som könshår i karet.

              Nu är karet satt på begränsat ljus och alla karen har fått handdukar/filtar på sidan mot fönstrena. Solen speglar sig i huset mittemot och rakt in i akvarierna under ganska många timmar per dygn just nu. Hade inte räknat med solen som ett potentiellt alg-problem, norrfönster som jag har. Så då vet vi det. Metallfasader på husen mittemot kan orsaka algtillväxt.

              Nanot har även det fått en artkompis. Ännu ett sött litet 23l Fluval Edge har flyttat in på köksbordet. I det bor två par Endlers och en okänd mängd av deras avkomma. Även där finns snäckor, snäckor och mera snäckor. Har tänkt skaffa även detta kar fem små otocinclusar, helst Affinis. Och så ska de få flytta in en skock med duktiga städbetjänter i form en laddning Caridina-räkor, helst vill jag hitta mandariner. Vilket nog är lättare sagt (skrivet) än gjort... Kanske blir några vit-iga, eller grön-iga, för de hittar jag lite här och där tycker jag.

              Rapporterar när shoppingen genomförts.

              Kommentar

              • ullo
                • February 2015
                • 181

                #8
                Nynanot har nu fått fem styck städbetjänter, Snow White (caridina). Spontant ser alla ut som honor... En mindre som kanske kan vara en hane. De har också fått mer mossa och ett par flytande ormbunkar att gömma sig i.

                De fyra vuxna endlerna däri hade tre st avkomma i olika storlekar igår em. Idag har de ytterligare ett 20-tal miniatyrer i karet och hanarna jagar energiskt honan som födde. Hon försökte frenetiskt äta och undvika karlarna så jag gav lite rotifer och en halvtimme senare lite pellets och hoppas hon hämtar sig nu. Funderar på om inte hanarna ska få flytta till stora karet och chilla med de svarta neontetrorna där... Men det ger sig nog, de låter ju den andra honan vara ifred just nu iaf.

                Kommentar

                • ullo
                  • February 2015
                  • 181

                  #9
                  Och första-nanot har nu ytterligare tre ottosar. De två äldre har börjat äta av zucchinin, men de nyare är för skygga än. Fyra dagar gör tydligen stor skillnad.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    mera bild.. =d jag hittade nanokar för mer överkomliga priser än ca 900.. överväger köpa ett =D

                    Kommentar

                    • ullo
                      • February 2015
                      • 181

                      #11
                      Svart sand i gamla nanot, med boraras brigittae och körsbärsräkor (neocaridina, fire red och sakura), och nu även några otocinclus.

                      Ljus dans i nya nanot, med Endlers och caridina-räkor (snow white). Och fiskyngel...
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        snygga , jag blir så sugen... =D Men jag måste får ordning på 54an först tror jag innan jag startar nytt...

                        Kommentar

                        • ullo
                          • February 2015
                          • 181

                          #13
                          Fem st otocinclus (troligen hoppei) har nu flyttat in i guppy-nanot. Två av de har även tagit på sig rollen som moralens väktare - de försöker stimma med guppysarna när hanarna jagar en av honorna! Gissar att hanarna är lite konfunderade just nu...

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #14
                            Är det en avocado på bilden eller ser jag i syne ?... så bra nån håller reda på dom, i mittkar är det fiskporr mest hela dagen nu sedan de nya brudarna kom...

                            Kommentar

                            • ullo
                              • February 2015
                              • 181

                              #15
                              Det är snuttbiten på en zucchini!

                              Lustigt hur olika ottosarna är.
                              De vittatus (tror jag iaf det är) som går i boraras-karet är skygga och försiktiga.
                              De hoppei som är nyinflyttade i guppykaret är kaxiga och är redan på zucchinin och glufsar.
                              Jag lyfte i alla tio med handen istället för med håv. Vittatusen spelade död och flydde för livet när de nådde vattnet. Hoppeisarna simmade lugnt och stilla iväg, förutom en som sög sig fast på ett finger och satt där nån minut innan han drog...
                              De kommer också från olika butiker och har nog varit i butikerna olika länge innan jag köpte dem, så de kanske är olika trygga från butiken.

                              Snow white-räkorna har visat sig ha en rombärande hona i sitt sällskap. Små svarta klasar under magen. Körsbären har ju gröna klasar, men inte de här. Svart är tydligen grejen i deras gäng. Jag hoppas bara att jag har nog med skydd i karet för att några yngel ska överleva guppysarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...