720 liter i Vägg med servicerum bakom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    Ursprungligen postat av roxxor_swe

    [ATTACH=CONFIG]78328[/ATTACH]
    Härligt med en uppdatering i en av de mest spännande projekttrådarna jag följt! Ser fram emot ditt framtida sumpbygge

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    Kommentar

    • roxxor_swe
      • April 2015
      • 130

      Vad roligt att ni följer min tråd. Jag ber om ursäkt för jag varit dålig att svara på "eran" input och då särskilt WeBo .. men ni ska veta att jag läser och uppskattar allt ni skriver.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 20151217_210522.jpg
Visningar: 142
Storlek: 94,4 KB
ID: 2345957 En sak jag fått lära mig genom åren är att vi är alla lärlingar oavsett yrke fram tills den dagen man får ett gesällbrev som x-mästare ... och då är man mästar-lärling =)

      Jag har de två senaste veckorna sett att jag fått lite cyano i båda karen men inte direkt reflekterat över det så noga då jag inte har nått emot lite alger o bös i karen. Men just cyano vill man ju kanske inte ha. Dåligt påläst på dessa så fick ta fram stora boken ur hyllan (google) och läsa på helt enkelt.

      Fick snabbt lära mig att det inte är alger utan nån äcklig bakteri som faktiskt kan vara giftig oxo. Tänkte man kanske måste köra en de-tox i karen men gillar inte massa kemikalier så jag läste vidare och såg nån skriva att de hört ryktas om att malaysiska sandsnäckor kanske kan äta dem. Jippi .. lets try and get proof of that .. tänkte jag då jag ganska nyssen skaffat sådana. Båda karen har ju lite cyano men bara ett av dem har sandsnäckor så hade ju ett perfekt vetenskapligt läge. Jag tog helt sonika 4 av de större snäckorna och flyttade till karet för att se vad som hände med cyanofälten.

      Jag kan inte säga/bevisa att den faktiskt "ätit" upp cyano´n men det är onekligen ett tömt spår bakom snäckan. Jag kommer ha detta under hyffsad uppsikt under den kommande tiden vilket bör bli hyffsat lätt då mina cyanofält verkar vara av den sorten som inte flyttar runt. Tycker detta ska bli spännade faktiskt !

      Klicka på bilden för större version

Namn: 20151217_210621.jpg
Visningar: 139
Storlek: 133,1 KB
ID: 2345958


      Malaysiska sandsnäckor .. ja det är ju bara att säga WoW .. fattar inte varför jag aldrig läst eller fått reda på något om dessa super-nytto-djur under alla dessa år jag hållt på med akvarier. Dessa djur är ju helt klart nått som borde stå om i första meningen, på första sidan i varenda akvariebok som behandlar sötvattensakvarier =)
      Här är en bild på en av de fyra första malaysnäckorna jag stoppade ner i stora baljan. Jag beräknar att jag nu efter bara några veckor har nånstans runt 100st. Flyttade ner de stora snäckorna, som jag skrev tidigare, till baljan i källaren och det ska bli spännade o se hur fort de lyckas föröka sig där.

      Slutligen vill jag visa er hur glada och nyfikna mina fiskar är och ser ni monstret ? Klicka på bilden för större version

Namn: 20151217_210629.jpg
Visningar: 125
Storlek: 177,8 KB
ID: 2345959 .. fattar inte vad som hände med mina pyttesmå skalarer jag köpte .. de är ju större än diskusarna typ. Vad e det jag köpt egentligen ?

      Hoppas ni har en bra helg och då framförallt den som kommer nästa vecka .. God Jul på er !!



      Edit: Provat alla nya redigeringsfunktioner och hoppas det ser lika bra ut på era skärmar som här


      //Marcus
      Senast redigerad av roxxor_swe; 17 December 2015, 21:18.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Roligt att du uppdatera oss och dessutom lägger in bilder ☺

        Jag ser du har en fotovägg men kommer inte ihåg om inte det var den du hade innan också. Jag misstänker att det är rätt mycket jobb att sätta det på dörren också ☺
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          Otroligt snyggt projekt! Imponerad!

          Men ett förslag för att lyfta till nästa nivå: Biltema avtagbar svart solfilm på bakrutan. Den är matt, det blir 100% bubbelfritt och skapar väldigt bra kontraster för dina färgrika fiskar.

          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • roxxor_swe
            • April 2015
            • 130

            Tack tack ..

            Angående bakgrunden så håller jag på o försöka rodda fram en av dem som WeBo länkade till tidigare som är 4m bred och 2m hög. Dom verkar dock inte fatta vad jag menar riktigt .. eller faktiskt inte alls. Så just nu lutar det år att jag målar ett parti, som är 2m högt, av akvarierummet i matt svart färg. Någon bakgrund direkt på rutan kommer det inte bli har jag bestämt då jag insåg hur fantastiskt mycket lättar det var att fixxa i karet när jag faktiskt kunde se vad jag gjorde =)

            Nu önskar jag er en God jul o ett vått nytt år ..

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ja det är inte alltid lätt att få allt rätt vid internet köp.

              Kanske du kunde använda en rullgardin som du har en bild på som sitter bakom karet och som du kan rulla upp när du är inne och fixar men annars har nere och då behövs där inte så stora bilder
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • roxxor_swe
                • April 2015
                • 130

                Ja rullgardin var ju en fräsig ide

                NU har jag beställt PVC-rör .. så snart drar nästa etapp igång

                Kommentar

                • roxxor_swe
                  • April 2015
                  • 130

                  I helgen ska jag bygga ihop och testköra den här mackapären är planen. Så löjligt enkel och genial design så man nästan blir häpen.

                  Ska sätta den på hårdtest innan den tillämpas i karet.

                  Tanken är i slutänden att jag ska ha en sump och ett konstant vattenbyte
                   

                  Kommentar

                  • spojjo
                    • December 2011
                    • 16

                    Hej!
                    Ny på denna tråd, läste igen hela ikväll, så spännande!
                    Fantastiskt fint akvarium!! Men jag måste fråga.. Hur gick det med den "elaka butiken"?

                    Kommentar

                    • Robot
                      • February 2004
                      • 1174

                      Trevlig tråd, kul med inbyggda akvarier!

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        Mitt 1125-liters i akvarierummet är inte borrat så jag har en sådan som filmen visar. Det har läckt ett par gånger - vilket inte är en fara där ute. Det har i mitt fall berott på 2 fel

                        1/ Jag limmade feta plaströr med silikon. Det blir inte tätt. Jag har nu limmat om med Tangitlim och då verkar det funka
                        2/ Jag har kopplat en slang från utblåset på en eheimdiffusor. Detta kopplat överst till den. Detta för att dra igång hävert. Jag fyller ju inte på hela tiden utan använder den för vattenbyten. Om pumpen är för smutsig och inte lika stark så slutar det funka. Så jag måste se till att de har rena filterpatroner.

                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • roxxor_swe
                          • April 2015
                          • 130

                          Spojjo: Fortfarande inte löst sig .. nån här som vill följa med på en resa o hämta saker ?
                          Admin: Har pvc-lim så det ska nog inte bli nått problem, rören verkar hålla tätt utan att limma dem t.o.m hehe ..
                          Jag hade gärna borrat mitt kar men vågar fan inte det med vatten o allt i .. chicken ..

                          Kommentar

                          • roxxor_swe
                            • April 2015
                            • 130

                            Pillat en del med pvc-overflowet det senaste och testkör det nu i karet och testerna går riktigt bra. Ska försöka få tag i glasen till de tre sumparna, jupp du läste rätt, och de 2 bryggorna, jupp du läste rätt igen, och bygga ihop det medans mina tester av overflow systemet utvärderas.

                            Mina Skalarer verkade iallafall gilla att det blev lite bättre rotation/byte av vattten i baljan så de passar på o busar lite =)

                            Har 3 skalarer varav två är hanar och en hona. Hon har lagt ägg och hanarna tvistar om vems offspring det ska bli =)
                            Äggen är på anubisbladet och är inte vita i verkligheten, än iaf =)

                            Kommentar

                            • roxxor_swe
                              • April 2015
                              • 130

                              Tydligen så gillar alla invånare det här Overflow-röret på olika sätt.
                              Discusarna tycker tydligen det är skitbra att lägga ägg på. Två par turas om att lägga ägg ömsom äta upp varandras ägg.
                              Det är de blåa och blå-turq som tydligen båda har bildat par nuförtiden.

                              Nästa steg blir väl att införskaffa en kub o försöka göra nått av detta =)

                              Kommentar

                              • roxxor_swe
                                • April 2015
                                • 130

                                Då fick det bli att pyssla lite i servicerummet. Måla Svart !!
                                Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker blev snyggast men klart är ju att kontrasterna blev större ..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...