720 liter i Vägg med servicerum bakom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roxxor_swe
    • April 2015
    • 130

    720 liter i Vägg med servicerum bakom.

    Hejsan alla.

    Lite historia:
    Ny här på forumet men varit gäst och läst mycket genom åren. Är gift och har 4barn i åldrarna 3-15år.
    Haft akvariefiskar mer eller mindre hela livet från 20l kar som barn till 450l innan jag flyttade till hus och valde då att sälja det för jag inte mäktade med att ta med det i flytten. Nu efter att ha bott i huset i 2år så är saknaden efter fiskar för stor. till o med Alvin som nu är 4år saknar fiskarna .. konstigt att han ens kommer ihåg dem.

    Projektet:
    Tanken är att jag i min hall vid huvudèntren skall ha ett 720kar inne i/bakom väggen så man har insyn på långsidan och ena kortsidan. Bakom akvariet kommer det finnas ett utrymme på ungefär 70cm där man kan stå på en pall etc. och pilla i karet. Jag kommer tätskikta hela tjockarongen och ha brunn så det kommer nog ta en tid o bygga.

    Karet:
    Karet blir ett 720l och det skall vara vit sand med lite växter och discussssar .. älskar discus. De jag hade i 450l karet blev minst 15år gammla och var som små hundar när man kom =). Kanske blir ett större stim med kardinaltetror (50-100st) och lite bottenfiskar.

    Progress:
    Allt börjar för mig med en liten skiss. Rena ritningar med mått osv är jag inte så mycket för då jag har det i huvudet istället, vilket ibland straffar sig men sån e jag haha.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20150419_213542.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,3 KB
ID: 2185427

    Jag har hittills hållt på och riva i tre dagar och nedan kan man se resultatet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20150421_195212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,4 KB
ID: 2185428
    Senast redigerad av roxxor_swe; 01 May 2015, 15:56.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ska bli riktigt roligt att följa detta projekt. Skulle gärna vilja ha samma lösning då vi har en garderober i hallen men jag har en trappa som är på den väggen så jag kommer aldrig att kunna göra det i detta hus :-)
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Välkommen hit roxxor. Roligt när du växlar upp från gäst till att bli aktiv. Låter som ett spännande projekt som med stort intresse ska följas, med favoriter som innevånare. Diskus är verkligen något speciellt. Hoppas att du fortsätter som nu och tar mycket bilder. Skulle vara intressant om du kunde visa på en ritning hur det är tänkt att fungera. Ok med en simpel bild på en skiss. Bara man kan få en inre bild av projektet.
      När du sätter karet i hallen, som har varit en av alla idéer hemma hos mig. Om du då har karet är vänd så att frontrutan blir just mot hallen. Hur löser du det då för folk som vill titta länge? Pall? Saccosäck Om frontrutan är vänd mot ett vardagsrum/allrum då försvinner ju detta "problem" Hemma så har jag en bunt meditationskuddar som är stabila som är sköna att sitta på när man vill bänka sig alldeles framför karet. Har barnbarn som gärna sitter med morfar och tindrar framför fiskarna. Typ såna här:
      Klicka på bilden för större version

Namn: nyttadesign_kuddstapel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,4 KB
ID: 2171142
      Ja du, det blev inte några konstruktionsidéer. Bara mystips Men som sagt: -Ritning?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • roxxor_swe
        • April 2015
        • 130

        #4
        Lite uppdatering:
        Långsidan vätter mot hallen men faktiskt oxo mot vardagsrummet till viss del. Ska ta lite kort på det senare. Det där med kuddarna var en riktigt bra idé för då har ju folk nått att sitta på när de ska ta på sig skor oxo =). Det där med ritning skrev jag ju att jag inte är mycket för då jag har den i huvet men fick skissa ner den så ni blir glada ..
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150426_130937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,2 KB
ID: 2171303

        Igår och idag håller jag på med att bygga upp regelverket till väggarna, med 45x95or då jag vill att det blir lite extra starkt eftersom den väggen inte kommer få reglar som går från tak till golv. Man vet ju hur det kan bli i en hall med ungar och på helger när folk råkar ha druckit en öl eller två haha .. kommer förhoppningsvis bild senare idag på regelverket på plats.

        (synd man inte kan länka till bilder så de syns direkt i forumet)
        Senast redigerad av roxxor_swe; 01 May 2015, 15:56.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Härligt projekt., Ska bli kul a tt följa.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Kul med en ritning.
            Dra du vattenrör in från tvättstugan?

            Det går att få bilderna direkt i inläggen men bara om man är guld medlem.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • roxxor_swe
              • April 2015
              • 130

              #7
              Webo: Inte bestämt om jag ska ha kran inne i det lilla rummet än, isf blir det en sån där utslagsvask lösning på kortsidan om man säger så. Dock är det ju bara 2m till vasken i tvättstugan så det är rätt ok som det är. Får fixa guldmedlem ikväll efter ungarna nattats då ..

              Progress:
              Idag så har hela regel konstruktionen rests. Känns redigt stabilt med 95 reglar kan jag säga. Sen har jag inte bestämt riktig vad jag skall ställa karet på för lösning innanför väggen. Antingen bygger jag upp nått med leca-block typ eller så kör jag med en alu-ställning som bara höjjs upp till rätt höjd (där det senare känns enklast och smidigast).

              Vy från norr, från huvudentrén.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150426_182516.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,8 KB
ID: 2171304

              Vy från sydväst, från vardagsrummet.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150426_182452.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,4 KB
ID: 2171305

              Vy från nordost, mot kök och vardagsrum.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150426_164708.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,0 KB
ID: 2171306
              Senast redigerad av roxxor_swe; 01 May 2015, 15:58.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Vad ballt det blir. Du har en likadan chillaxstol på altanen som jag har här förövrigt..
                350L Diskus

                Kommentar

                • roxxor_swe
                  • April 2015
                  • 130

                  #9
                  Einarsson: Hehe .. jag har två och de är farliga .. man kan somna ifrån sina projekt.

                  Insåg nu när man rest regelverket hur jäkla stort och maffigt karet kommer bli.
                  Har några frågor jag är helt säker på att ni kan hjälpa mig med.

                  Vart kan ni rekommendera mig att inhandla allt jag kommer behöva.
                  Tonys diskus verkar ju vara redigt najs vad gäller fiskarna men jag behöver

                  • Fiskar
                  • Stora rötter
                  • Pumplösning (Kan man köra med vanliga ytterfilter i 720kar typ eheim XL)
                  • Växter

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Ursprungligen postat av roxxor_swe
                    Einarsson: Hehe .. jag har två och de är farliga .. man kan somna ifrån sina projekt.

                    Insåg nu när man rest regelverket hur jäkla stort och maffigt karet kommer bli.
                    Har några frågor jag är helt säker på att ni kan hjälpa mig med.

                    Vart kan ni rekommendera mig att inhandla allt jag kommer behöva.
                    Tonys diskus verkar ju vara redigt najs vad gäller fiskarna men jag behöver

                    • Fiskar
                    • Stora rötter
                    • Pumplösning (Kan man köra med vanliga ytterfilter i 720kar typ eheim XL)
                    • Växter
                    Tony har fin fisk ja. Stora rötter har jag alltid fått åka runt lite överallt och leta. Elände.

                    Ytterfilter funkar kanon, stort tips är ju att ha två så du kan rengöra ett i taget.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Ursprungligen postat av roxxor_swe
                      Webo: Inte bestämt om jag ska ha kran inne i det lilla rummet än, isf blir det en sån där utslagsvask lösning på kortsidan om man säger så. Dock är det ju bara 2m till vasken i tvättstugan så det är rätt ok som det är. Får fixa guldmedlem ikväll efter ungarna nattats då ..

                      Progress:
                      Idag så har hela regel konstruktionen rests. Känns redigt stabilt med 95 reglar kan jag säga. Sen har jag inte bestämt riktig vad jag skall ställa karet på för lösning innanför väggen. Antingen bygger jag upp nått med leca-block typ eller så kör jag med en alu-ställning som bara höjjs upp till rätt höjd (där det senare känns enklast och smidigast).

                      Vy från norr, från huvudentrén.


                      Vy från sydväst, från vardagsrummet.


                      Vy från nordost, mot kök och vardagsrum.
                      Hade det inte varit skönt att slippa 2m och ha allt i samma rum så man slipper dra slang och koppla osv? Har du det inne i rummet så är det ju väldigt enkelt att göra vattenbyten t.ex. (beroende på om du ska ha sump eller ej alltså).
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • roxxor_swe
                        • April 2015
                        • 130

                        #12
                        Jo det blir brunn o vatten i samma rum efter lverläggning med mig själv.

                        Jag var hos Kaj.P o Jörgen o kollade på fisk igår ... maajgååd ... trevligt bemötande, massa bra tips och gud va fina fiskar.

                        Jag tänkte köra på detta va tror ni 20st corydoras punctatus i en vecka innan man släpper i discusarna ?
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 236-thickbox_dm.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,6 KB
ID: 2171307
                        Tänkte mig 6st 12cm discusar att börja med. Ungefär där ekonomin börjar brista denna månaden ..
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 287-thickbox_dm.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,2 KB
ID: 2171308
                        Senast redigerad av roxxor_swe; 01 May 2015, 16:00.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Ännu en tråd som man har missat på något sätt.
                          Det där kommer att bli skitbra när det bli färdigt och jag kommer att följa allt!

                          Kommentar

                          • roxxor_swe
                            • April 2015
                            • 130

                            #14
                            Ja, då har man gipsat som en galning och blivit klar med det momentet ..
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20150429_203610.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,7 KB
ID: 2171309

                            Ansökt/betalt för att bli Gold Medlem .. Check

                            Förberett lite inför morgondagens moment som är att gjuta upp golvet. Först fylla upp 15cm med lättklinker sen flytspackla helt plant. Kommer lägga golvet i nivå med golvet i tvättstugan så får eventuella översvämmningar rinna in dit då det är hästafall på det golvet .. spara massa jobb och lite pengar på den lösningen. Vid ett senare tillfälle när jag renoverar toaletten som ligger vägg i vägg så sätter jag in en "utslagsvask" och kopplar på mig på det avloppet.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20150429_203034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,7 KB
ID: 2171310

                            Har satt en tidsplan .. grr .. farligt.
                            Jag ska ha akvariet på plats med iaf vatten och sand i senaste 8:e maj när jag fyller år för ska ha hem folk den 9:e ..
                            wish me luck.
                            Senast redigerad av roxxor_swe; 01 May 2015, 16:01.

                            Kommentar

                            • Sannive

                              • June 2013
                              • 56

                              #15
                              Härligt! Det kommer att flyta på skall du se Och jag tror små Cory's blir fint, jag skall själv dra mig iväg till akvarielagret för att dräggla lite nu till helgen, kanske kanske får några följa med mig hem om jag törs!
                              430 L Sydamerika
                              54 liter Froglife
                              30 liter Räkfrossa
                              40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...