Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiWe
    • January 2015
    • 103

    Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

    Hej!
    Jag är uppvuxen i en familj där djurintresset alltid har varit stort, farsan höll på med småfåglar och min äldre bror pysslade med akvarium. Fick mitt första kar när jag var sju-åtta år ungefär, och när jag var tio så gick jag med i akvarieföreningen. När jag började sjunde klass så hade jag egen nyckel till vår lokal, och jag och en kompis hade tio-tolv kar där vi odlade allt från levandefödare till ciklider. Till sist så var allt fokus på cikliderna, då vi tyckte dom var mest intressanta. Detta rullade på och till sist så hade jag bara Tanganyika, vilka var mina favoriter. Flyttade till egen lägenhet, och satte upp ett 540 liters i vardagsrummet, med allt från olika Julidochromis till Tropheus Duboisi, och även 6 stycken Frontosor. Karet funkade bra, fick yngel på dom flesta, förutom Frontosorna. Det gick några år, och så kom andra intressen emellan, så jag sålde karet och alla grejor. Så hoppar vi fram nästan trettio år, och befinner oss i nutid. I höstas så började tankarna på ett akvarium komma, och jag började läsa på nätet och söka information. Många timmar har spenderats framför (bakom?) datorn på Zoopet, NCS, Facebook och diverse utländska forum. Samtidigt så kände jag att jag ville låta tankarna mogna, så att jag var riktigt säker på att jag var beredd att lägga den tid som krävs. Måste säga att många projekttrådar här har varit riktigt inspirerande, intressanta men även väldigt roliga. Har också insett att utvecklingen har gått framåt, kanske inte så mycket tekniskt, utan mera praktiskt.

    Så kontentan av ovanstående babbel, det är att jag startar en projektråd för mitt första akvarium på nästan trettio år
    Akvariet är på 420 liter, och invånarna kommer att vara Tanganyikaciklider!

    //JiWe

    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Så kul att intresset har vaknat upp igen efter så lång tid . Det ska bli skoj, att följa din tråd .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Kul med en ny ciklid tråd. Ser jag fram emot.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Välkommen tillbaka till hobbyn. Tanganyika är också väldigt intressanta fiskar. Själv skaffade jag mitt första Tanganyikaakvarium i slutet av 70-talet och jag har fortfarande ett så under årens lopp har jag hunnit med att prova på det mesta i tanganyikaväg.

        Jag hade affär i Kalmar på 80-talet och sålde väldigt mycket Tanganyika så kanske var du då någon gång uppe i Kalmar och handlade fisk i affären.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • JiWe
          • January 2015
          • 103

          #5
          Tack för välkommsthälsningarna, känns skönt!

          Kjell, Jag minns att vi var i Kalmar och köpte fisk vid något tillfälle, och det bör ha varit mellan -82 och -86, men har inget minne av vad affären hette.


          Tänkte jag skulle börja lägga in lite bilder, men har lite problem med att få till rätt storlek. Om jag har förstått det rätt, så får bilder inte vara över en viss storlek, stämmer det?

          Hittade det nu, det står att max är 400x400 pixlar, och om jag exporterar ut en bild i den storleken från Lightroom så blir den väldigt liten... är säkert jag som inte fattar... Men tar en ytterliggare en mugg kaffe, med förhoppningen att hjärnan ska behaga gå igång...
          Senast redigerad av JiWe; 26 April 2015, 07:46.

          //JiWe

          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Jag importerar bilderna helt ofixade i tråden. Om det är där du menar. De skalas ned automatiskt vad jag förstått.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              #7
              Tack för snabbt svar, låter behändigt

              Som en liten parentes så kan jag nämna, att dina trådar tilhör dom som jag har läst från början till slut, och därigenom fått mycket inspiration!

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • JiWe
                • January 2015
                • 103

                #8
                Bestämde mig tidigt för att jag ville ha en invändig bakgrund, och fastnade för Slimline, då den inte bygger så mycket i djupled. Passade på att besöka Herkules Zoo i Göteborg när jag ändå var på tjänsteresa, och i bilen hem så åkte både bakgrund och silikon, även Engelsk sjösten i lite varierande storlekar fick åka med.

                Det enklaste när man ska montera den typen av bakgrund borde vara att lägga karet på rygg, och sen lägga exempelvis böcker eller något annat för att få tryck på den när silikonet torkar. Tyvärr så vill inte alltid min rygg deltaga i den typen av övningar, så jag löste det på ett annat sätt.

                Jag tog några gängstänger (M8) och kapade ner dom till ca 33cm (då får man ut 3 per meter).
                Därefter skruvade jag dit två muttrar och brickor, samt trädde på ett rör i varje ände.

                Limmade därefter dit bakgrunden.

                Tog en remsa mdf-skiva som jag ställde på en kartong mot framrutan, och ett antal överblivna bitar laminatgolv som jag satte mot bakgrunden.

                Mellan remsan och laminatbitarna spände jag (försiktigt) mina hemmagjorda "tryckverktyg" för att få lagom tryck på Slimlinen när silikonet torkar.

                En något flummig beskrivning, men lägger upp ett par bilder som kanske förtydligar vad jag menar

                Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC6860.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2171143Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC6861.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,9 KB
ID: 2171144

                //JiWe

                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av JiWe
                  Tack för snabbt svar, låter behändigt

                  Som en liten parentes så kan jag nämna, att dina trådar tilhör dom som jag har läst från början till slut, och därigenom fått mycket inspiration!
                  Ja det är det. Nu var jag ju ofin nog att inte säga att jag önskar dig varmt välkommen hit, både du som person och med en spännande tråd dessutom

                  Tack det värmer och gör mig glad att du upplevt trådarna som givande
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • JiWe
                    • January 2015
                    • 103

                    #10
                    Bluewing, jag tackar för välkomnandet!

                    Tycker inte du var ofin alls, du svarade på min fråga, och hjälpte mig därigenom med ett problem

                    Som en ytterliggare parentes, så måste jag säga att under tiden som jag har tillbringat med att läsa igenom dom trådar som jag har funnit intressanta (och dom är många) så har jag flera gånger reagerat på den "goa" stämning som råder här på Zoopet, upplever att det finns en genuin hjälpsamhet och vänlighet som skapar en "familjekänsla", i brist på annat ord.

                    Det är tyvärr inte alltid så vanligt på nätet, så det ska alla som hänger här ta till sig, för det är er förtjänst att det är så!

                    //JiWe

                    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ja den stämning som du beskriver JiWe, är en stor del av skälet till att jag hela tiden återkommer hit. Så gillar du den gissar jag att du kommer att bidra till den stämningen, du också.
                      Det som känns extra intressant är ju att du kommer att sats på Tanganyika. Hoppas det också innebär att du kan skapa en nyfikenhet hos andra för dessa arter. På Zoopet så är ju SA förhärskande över allt annat. Tanganyika syns inte så ofta trots att även admin har och har haft vidunderliga kar. Bryzell hade ju t.ex. ett sagolikt Princesskar.
                      Salt och växtkar syns bara sporadiskt. Men mest osynligt är just de asiatiska arterna faktiskt. Du hittar ytterst få kar med ren asiatisk inriktning. Så allt som breddar och ger öppningar mot nya arter är varmt välkommet!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av JiWe
                        Kjell, Jag minns att vi var i Kalmar och köpte fisk vid något tillfälle, och det bör ha varit mellan -82 och -86, men har inget minne av vad affären hette.
                        Hade ju flera så det beror på när du var där - först var det Lindsdals Akvarium, sedan Akvariecentrum och sist Utopia Zoo. Den sista var ju då Europas största akvarieaffär så den drog besökare från hela Sverige.

                        Tänkte jag skulle börja lägga in lite bilder, men har lite problem med att få till rätt storlek. Om jag har förstått det rätt, så får bilder inte vara över en viss storlek, stämmer det?

                        Hittade det nu, det står att max är 400x400 pixlar, och om jag exporterar ut en bild i den storleken från Lightroom så blir den väldigt liten... är säkert jag som inte fattar... Men tar en ytterliggare en mugg kaffe, med förhoppningen att hjärnan ska behaga gå igång...
                        Nja. maxstorlek för Zoopet är 1250 pixlar samt 976,6 KB. Klicka på "Hantera bifogade bilder" nedan så kan du läsa detta.
                        Jag krymper alltid själv fotot (de flesta kameror tar ju idag foton som är mycket större (3.000-5.000 pixlar och 3-10 MB) eftersom automatkrympningen försämrar kvalitén något.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          #13
                          Lägger upp en bild på karet med bakgrunden monterad, känner mig ganska nöjd

                          Är inte lika snygg som en av dom djupare inredningarna från BTN, men då jag bara har
                          50 cm djup att leka med, så tycker jag att det är en bra kompromiss.

                          Och ja, jag har bottenfilter i karet. Detta av flera anledningar; det följde med , men framförallt att jag har kört med både ytterfilter, innerfilter och bottenfilter tidigare, i andra kar. Samtliga har fungerat bra, tycker att det finns både för- och nackdelar med alla typer av filter. Sista karet som jag hade, ett 540 med många Tanganyika-ciklider, det hade första året bara bottenfilter, och det funkade bra. I takt med att fiskmängden ökade, och framförallt när jag skaffade 6 stycken Frontosor, så ökade även behovet av filtrering, så då körde jag även med ett ytterfilter.

                          I detta karet så är tanken att inte ha så mycket fisk, och inte heller så stora, så det kanske räcker med bottenfiltret.

                          Annars så får det bli ett ytterfilter också, men det får tiden utvisa.

                          Även frigoliten är på plats på bilden, och lägger även upp en bild på ett gäng stenar som jag funderar på att använda. Kanske inte alla, men antagligen ett gäng av dom

                          Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC6867.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,0 KB
ID: 2171187Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC6871.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,0 KB
ID: 2171188

                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Bottenfilter funkar ofta rätt Ok om du inte har grävande fiskar i akvariet.
                            Sen rent allmänt så gillar tanganyika rätt bra snurr på vattnet och det blir det ju inte med ett bottenfilter men du kanske skall komplettera med en streamer och då spelar detta ju ingen roll
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • JiWe
                              • January 2015
                              • 103

                              #15
                              Kjell, det blir nog en streamer också

                              //JiWe

                              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...