Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiWe
    • January 2015
    • 103

    Ursprungligen postat av HeidiH
    Så roligt! Grattis till yngel!

    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
    Tusen tack,

    Det är riktigt kul, känns som ett kvitto på att dom trivs i karet

    //JiWe

    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • JiWe
      • January 2015
      • 103

      Något fel i karet?

      Har precis kommit hem efter att tillbringat lite över två veckor i Norge, i jakt på laxen. Har varit en härlig resa, och även fisket har varit bra!

      Men i karet så är det inte lika bra; samtliga hästnosar har dött, och även Prinsess-hannen har lämnat in. Har haft hjälp med tillsyn av karet och matning.

      Jag mätte upp små portioner och fiskarna fick mat varannan dag, så det är inte övermatat. Temperaturen har hela tiden legat som den ska, och filter och annan utrustning har inte lagt av.

      Ser att en av Prinsess-honorna är "uppsvullen" och står och "tuggar" i ett hörn hela tiden. Skriver tuggar i brist på bättre beskrivning, munnen rör sig hela tiden, och hon lutar åt ena hållet, som om hon håller på att kappsejsa.

      Ska försöka håva upp henne, men det är inte så lätt, mycket sten att gömma sig under.


      Är det någon som har något förslag på vad det kan vara? Bukvattensot?

      Tacksam för all input och förslag!

      //JiWe

      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • JiWe
        • January 2015
        • 103

        Har efter kontakt med Kent i Nol, som också trodde att det är Bukvattensot, börjat medicinera med Octozin.

        Plockade ut i princip alla stenar för att kunna se om det låg några döda fiskar i någon grotta. Hittade en snäcklekare som plockades bort.

        Därefter bytte jag 50% av vattnet, och påbörjade medicineringen.
        En tablett per 22,5 liter vatten i 3 dagar, ingen matning under medicineringen.

        31/7 16 tabletter (en snäcklekare bortplockad, inga andra visar några symptom nu)
        1/8 16 tabletter
        2/8 16 tabletter
        5/8 Vattenbyte ca 50%

        Akvariet är på 420 liter, och borträknad volymen på grus och sten, så har jag kommit fram till antalet tabletter. Detta är en ganska halvgrov uppskattning, men tror den är nära sanningen.

        Ovanstående skriver jag främst för mitt eget minnes skull, känns enklast att samla allt som händer i denna tråden.

        Skrev även ett inlägg i sjukdomstråden, och Mats skrev en väldigt tänkvärd kommentar, som jag helhjärtat instämmer i
        Senast redigerad av JiWe; 05 August 2015, 21:46.

        //JiWe

        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • JiWe
          • January 2015
          • 103

          Just nu så ser det ljust ut på sjukdomsfronten, inga fler som visar några symptom och samtliga verkar pigga och uppför sig normalt!

          Är medveten om att det är för tidigt att ropa hej, men håller tummarna att det är löst

          Strax innan släckning igår, då jag satt på golvet framför karet och detaljstuderade allt och alla med skarpaste glasögonen på, så såg jag att Jullarna hade yngel... I "deras" stenröse var det några småttingar som syntes, simmandes upponer i en grotta, ska bli spännnande att se hur det går!

          //JiWe

          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • JiWe
            • January 2015
            • 103

            Det verkar som om det har löst sig i karet, inga fler som har blivit sjuka. Efter ett antal vattenbyten och försiktig matning så
            är karet omstartat igen, alla värden är som dom ska.

            Skönt att det gick över utan att fler dog, men nu får det rulla på ett tag utan några förändringar.

            Prinsess-ynglen växer så det knakar, och snäcklekarna är på g igen. Från deras första kull så är det ett par stycken
            yngel som har överlevt, ska bli spännande att se hur det går när nästa kull kläcks

            Vad jag kan se så är det bara ett yngel som har klarat sig av Jullarnas kull, men det verkar som det snart
            ska bli lite action där igen!

            //JiWe

            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              Tillbaka!

              Det finns tillfällen i livet då det känns som man inte räcker till, och jag har haft en ganska lång period där det har varit så. Därav att det har varit tyst i min tråd, men tänkte att jag skulle väcka den till liv igen

              Efter sjukdomen i karet så har det rullat på. Jullarna har nu lekt tre gånger, men det blir inte så många yngel som klarar sig, men det gör inte så mycket. Har ju inte varit min tanke att odla.

              Även snäcklekarna har yngel, tror det är två kullar nu. Svårt att avgöra, för dom har grävt ut mycket under snäckorna, och det är där dom håller till.

              Prinsess-ynglen växer så det knakar, dom största är ca 3 cm, vilket är väldigt kul!

              Som någon kanske minns, så dog Prinsess-hannen när jag var i Norge i juli.
              Så jag har haft planer på att skaffa en ny till hennne, så hon slipper gå själv.

              Men, igår kväll när jag kollade till karet strax innan släckning, så såg jag något som rörde sig på botten
              i hennes grotta. Hittade inte mina glasögon, så hade svårt att se vad det var.

              Idag när jag matade, så såg jag att det var yngel, ca 30 stycken, och både Prinsess-honan och hennes yngel vaktade dom.

              Då det inte har funnits någon hanne i karet på över två månader, så måste jag erkänna att jag inte fattar...

              Vet ju inte om något av hennes första yngel kan vara könsmoget, men dom är ju inte så stora ännu.

              Kliar mig i huvudet, och fattar nada....

              Och nej, jag är helt nykter

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jungfrufödsel?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • JiWe
                  • January 2015
                  • 103

                  Det föreslog min sambo oxå

                  När jag läser det jag har skrivit, så verkar det som om jag är knäpp, men det har ju inte
                  funnits någon hanne i karet sen mitten av juli.

                  Som jag ser det, så finns det tre alternativ:

                  Någon har släppt i en hanne, som håller sig gömd....
                  Den döda hannen går igen... (eller simmar igen...)
                  En av Julle-hannarna maskerade sig till Prinsess-hanne, för att få lite action...



                  Och nej, det är inte ett lördags-skämt!

                  //JiWe

                  Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Gissar på alt. 2 eller 3 .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • JiWe
                      • January 2015
                      • 103

                      Tog en film med på småttingarna, blev inte så bra, fick använda smartphonen eftersom kameran inte var
                      laddad.

                      Men man ser iaf att där finns yngel, så ingen tror att jag hallucinerar


                      //JiWe

                      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Den filmen är bevis nog, härligt att se småttingarna .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          Det rullar på som det ska i karet, alla verkar trivas och mår bra.
                          Ornatus-paret leker regelbundet, och där finns yngel från minst fyra olika tillfällen. Dom är inte många,
                          men ungefär 4-5 från varje tillfälle. Antalet är ju bara en uppskattning, då dom har lagt
                          beslag på det vänstra stenröset, och där finns många möjligheter att gömma sig.

                          Vad det gäller snäcklekarna, Similis, så är det bara ett yngel som syns regelbundet.
                          Planerar att lägga ner ytterliggare ett gäng snäckor, samt utöka gruppen med 2-4 fiskar.

                          Bifogar ytterligare en halvtaskig film, på två generationer av Princess-yngel


                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • JiWe
                            • January 2015
                            • 103

                            Här kommer en liten filmsnutt på hela karet. Tittar man noga på vänstersidan, så ser man några Ornatus-yngel.
                            Nu har dom nog fem generationer yngel, det är tur att det blir väldigt få i varje kull.

                            I mitten så håller snäcklekarna till, tanken är att komplettera med några till.

                            Högersidan är Prinsessans med två generationer yngel.

                            Ganska nöjd just nu


                            //JiWe

                            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ditt videoklipp kan inte ses. Har du gjort det publikt?
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Går inte att se, klippet är privat.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...