Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    #91
    Snygga bilder på mycket vackra fiskar!
    Projekt:

    Kommentar

    • JiWe
      • January 2015
      • 103

      #92
      Ursprungligen postat av xanadu
      Snygga bilder på mycket vackra fiskar!
      Tusen tack!

      //JiWe

      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #93
        Favorit: "sessorna", (fina bilder) .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • JiWe
          • January 2015
          • 103

          #94
          Ursprungligen postat av Inger H
          Favorit: "sessorna", (fina bilder) .

          //Inger
          Tack Inger!

          Själv har jag svårt för att välja någon favorit, dom har alla något som gör att dom sticker ut,
          både i beteende och i utseende .

          //JiWe

          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #95
            Ursprungligen postat av JiWe
            Tack Inger!

            Själv har jag svårt för att välja någon favorit, dom har alla något som gör att dom sticker ut,
            både i beteende och i utseende .
            Jag har bara haft sessor, men jag förstår att dina andra fiskar också har intressanta beteenden .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              #96
              En som jag verkligen kan rekommendera om du skulle bli sugen på Tanganyika, det är Lamprologus Similis.

              Fysiskt väldigt liten ciklid, men med en väldigt härlig attityd. Kommer det någon större fisk in bland deras snäckor,
              så spärrar den ut alla fenorna, och gör sig så stor som möjligt, och kör bort inkräktaren
              Det är inte illa för en fisk som är 3-4 cm, verkar som den inte har förstått hur liten den är

              Annars så är dom väldigt snälla, inga strider inbördes alls.

              Är ju perfekt att ha ett gäng i ett mindre kar, så tar det ju nästan ingen plats heller...

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • JiWe
                • January 2015
                • 103

                #97
                Prinsessorna har legat i

                Ikväll när jag satt och kollade i karet, så noterade jag att Prinsessorna uppförde sig lite anorlunda.
                Hannen som har patrullerat området kring grottan på ett lugnt sätt, tillät nu inte någon att komma i
                närheten. Han körde bort dom direkt dom närmade sig.

                Efter lite spionerande så fick jag syn på dom; en kull med yngel som svärmade i grottan

                Väldigt dum vinkel att filma eller fota i, men här kommer en liten film. Kvalitén är ingen höjdare, men körde med smartphonen så då blir det så här.

                Titta i mitten, där syns en öppning till grottan, där syns dom små liven

                Mina Prinsessor har lekt, visste att dom var på gång, då främst honan har grävt i en grotta den sista veckan.

                //JiWe

                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Ursprungligen postat av JiWe
                  Ikväll när jag satt och kollade i karet, så noterade jag att Prinsessorna uppförde sig lite anorlunda.
                  Hannen som har patrullerat området kring grottan på ett lugnt sätt, tillät nu inte någon att komma i
                  närheten. Han körde bort dom direkt dom närmade sig.

                  Efter lite spionerande så fick jag syn på dom; en kull med yngel som svärmade i grottan

                  Väldigt dum vinkel att filma eller fota i, men här kommer en liten film. Kvalitén är ingen höjdare, men körde med smartphonen så då blir det så här.

                  Titta i mitten, där syns en öppning till grottan, där syns dom små liven

                  https://www.youtube.com/watch?v=9WwefweOVyU
                  Sesådärja! Det va' la gôtt!

                  Kommentar

                  • JiWe
                    • January 2015
                    • 103

                    #99
                    New Kids On The Block

                    Nu har dom släppt ut nästan alla ur grottan, så frågan är hur länge dom kan skydda dom mot övriga invånare.

                    Ska bli spännande att följa utvecklingen, får passa på att filma lite så länge

                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    //JiWe

                    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • xanadu
                      • January 2013
                      • 157

                      Fasen va skoj! Grattis
                      Projekt:

                      Kommentar

                      • JiWe
                        • January 2015
                        • 103

                        Ursprungligen postat av xanadu
                        Fasen va skoj! Grattis
                        Tusen tack! Ja, det är riktigt kul, hade varit skoj om någon överlevt, men det blir som det blir

                        //JiWe

                        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          Än så länge så är där ungefär 20-25 yngel kvar, Prinsessorna gör ett bra jobb som väktare

                          Det är väl när jag matar, som dom tappar koncentrationen lite, och släpper lite på vaksamheten.

                          När jag matar ynglen med Artemia, så äter föräldrarna oxå friskt, men ynglen får nog i sig så det räcker ändå.

                          Som jag skrev i en tidigare post, så blev jag lite överraskad när dom plockade fram ynglen, så jag hade ju inte förberett med Artemia. Blev att åka in till den lokala zoobutiken på Midsommaraftons förmiddag och shoppa lite. Han bedyrade att denna Artemian var av hög kvalité, och att dom låg på ca 80% kläckningsgrad.

                          Detta var ju rent bs, ligger på ca 20-30% vad jag kan se, och då kör jag både låda och luft/flaska för att jämföra.
                          Jag köpte även något som heter Liquifry, som man kan ge direkt. Det är i vätskeform, så lite förarbete krävdes.

                          Jag fixade till en spruta och lite luftslang, som jag monterade på en glasfiberstav, så att jag skulle kunna mata ynglen utan att behöva stoppa ner en stor hand och skrämma slag på dom.

                          Öppnade kartongen med Liquifry, och tog fram burken/flasken. Sista förbrukningsdag: 2013/09

                          Blir så trött, kommer inte att spendera mer pengar där.

                          Matade ändå med det tills Artemian hade börjat kläcka, så den kanske funkade ändå. Men tycker att om det är en seriös butik, så ska man inte sälja något som har passerat bäst före datum.
                          Senast redigerad av JiWe; 22 June 2015, 16:33.

                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • JiWe
                            • January 2015
                            • 103

                            Hästnosarna leker igen

                            Nu har hästnosarna lekt igen, jag hade turen att komma in i rummet mitt i "akten".
                            Så tog fram kameran och försökte få lite bilder, utan att störa dom.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 23062015-_DSC7764.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,4 KB
ID: 2172120Klicka på bilden för större version

Namn: 23062015-_DSC7765.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,5 KB
ID: 2172121Klicka på bilden för större version

Namn: 23062015-_DSC7767.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,6 KB
ID: 2172122Klicka på bilden för större version

Namn: 23062015-_DSC7772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,7 KB
ID: 2172123

                            Blev även en bild på Prinsessynglen

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Prinsess_yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,0 KB
ID: 2172124

                            //JiWe

                            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • JiWe
                              • January 2015
                              • 103

                              Snäcklekarna har lekt!

                              När jag satt framför karet ikväll, så såg jag plötsligt ett yngel som visade sig i en av snäckorna. Flyttade försiktigt närmare och såg några stycken till. Mamman tyckte inte om min närvaro, så hon simmade in i snäckan och blockerade.

                              Tror att det blir tufft för dom att klara sig, hästnoshannen och Ornatus-paret har sett att där är yngel, så dom kretsar runt och väntar på rätt tillfälle. Så länge dom är i snäckan så är det lugnt, för där kommer dom inte in.

                              Yngel av Prinsessorna, Hästnoshonan går med rom och nu yngel av Lamprologus Similis också, känns som om dom trivs ganska bra i karet

                              Filmade lite försiktigt, och en bit in i filmen kan man se några yngel som visar sig i snäcköppningen
                              Tyvärr så vet jag inte hur man vrider filmen så den kommer på rätt håll...


                              //JiWe

                              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Så roligt! Grattis till yngel!

                                Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...