Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiWe
    • January 2015
    • 103

    #31
    Ursprungligen postat av Erikderek
    Snygg akvarium! Jag är svag för steniga inredningar och ditt är spot-on.

    EK
    Tackar så mycket

    //JiWe

    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • JiWe
      • January 2015
      • 103

      #32
      Ibland drar hjärnan igång precis när man ska somna, och igår dök tanken upp att man kanske kan odla egna mygglarver?

      Jag har ju en splitter ny tunna, som jag fick av en kompis. Om jag sågar av locket, sätter ut den på lämplig plats i trädgården, och fyller på lite vatten, så kanske det funkar?

      Nackdelar: om man bortser från det uppenbara; att inte sätta den vid tomtgränsen in till grannen , finns det några andra saker man bör tänka på?

      Man kanske ska sätta ett nät över, så man slipper löv och annat jox i? Eller det kanske är bra med löv i?

      Om någon har några tankar om detta, så tar jag tacksamt emot feedback

      //JiWe

      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • JiWe
        • January 2015
        • 103

        #33
        Testat att filma lite med ajfånen, vilket gick så där. Problemet ligger hos undertecknad, inte hos ajfånen.
        Har gått för nära, rutan är inte helt ren, något skakigt...

        Men lägger upp den ändå

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
        Senast redigerad av JiWe; 29 April 2015, 09:36.

        //JiWe

        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Halloj!
          Jag har både tunnor och en liten damm i trädgården - där jag halvårsvis hämtar merparten av den mat jag ger mina fiskar.


          Låt regnvatten och naturen sköta rubbet, bara ställ ut och vänta. Det gör ingenting om det hamnar lite blad och skit i vattnet, bara låt det vara och håva ur godsakerna.
          Det fina är att du inte bara får mygglarver, utan massvis av vattenloppor och andra smådjur också - mums för fiskarna.
          Dina Prinsessor kommer att gå apeshit när de får lite vattenloppor att käka!


          Här en liten film av den lilla dammen i trädgården:

          Kommentar

          • JiWe
            • January 2015
            • 103

            #35
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj!
            Jag har både tunnor och en liten damm i trädgården - där jag halvårsvis hämtar merparten av den mat jag ger mina fiskar.


            Låt regnvatten och naturen sköta rubbet, bara ställ ut och vänta. Det gör ingenting om det hamnar lite blad och skit i vattnet, bara låt det vara och håva ur godsakerna.
            Det fina är att du inte bara får mygglarver, utan massvis av vattenloppor och andra smådjur också - mums för fiskarna.
            Dina Prinsessor kommer att gå apeshit när de får lite vattenloppor att käka!


            Här en liten film av den lilla dammen i trädgården:
            https://www.youtube.com/watch?v=G5oENHX_oO4

            Det låter bra Mats


            Fullt med godis för firrarna på filmen, kan se framför mig vilket party det blir i karet när man puttar i en laddning


            Förr gick vi ju alltid ut i skogen, och håvade från diverse vattendrag, men känns inte som om jag vågar det idag.
            Tycker att risken att få med något skit är för stor.

            //JiWe

            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #36
              Ursprungligen postat av JiWe
              Testat att filma lite med ajfånen, vilket gick så där. Problemet ligger hos undertecknad, inte hos ajfånen.
              Har gått för nära, rutan är inte helt ren, något skakigt...

              Men lägger upp den ändå


              https://www.youtube.com/watch?v=WkDH...m-upload_owner

              Det står att videoklippet är privat så det går inte att kolla

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #37
                Ursprungligen postat av JiWe
                Det låter bra Mats
                Fullt med godis för firrarna på filmen, kan se framför mig vilket party det blir i karet när man puttar i en laddning
                Förr gick vi ju alltid ut i skogen, och håvade från diverse vattendrag, men känns inte som om jag vågar det idag.
                Tycker att risken att få med något skit är för stor.
                Ja, jag lovar att det blir ett drag av titaniska mått när de får levande mat.
                Nu brukar jag försöka att ge mina fiskar levande föda i så hög grad som möjligt - det är ju lite svårare på vinterhalvåret, men då får man köra sina egna mixar och annat.

                Jag har inte funderat så mycket på vad för slags skit man skulle få med när man håvar mat i sina trädgårdskärl, men för min del har det fungerat fint och aldrig varit något problem.
                Nu måste jag dock bara tillägga att de metoder jag använder mig av förmodligen ses som helt idiotiska av de flesta akvarister här på forumet - så det som fungerar fint för min akvaristik, kanske inte är optimalt för andra.
                Allt från Tanganyikaciklider till de mest delikata och kräsna Discusar får "vildfångad" mat här (inklusive lite skit, som bara är nyttigt och rensar magen).
                Så kör några tunnor, och kolla vad naturen har att erbjuda!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #38
                  Det var väl inget fel på den filmen

                  Och jag gillar verkligen strenrösena, kommer bli skitsnyggt med en massa prinsessyngel framöver!

                  Kommentar

                  • JiWe
                    • January 2015
                    • 103

                    #39
                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Det står att videoklippet är privat så det går inte att kolla
                    Så blir det när det är skit bakom spakarna, jag som hade gjort fel när jag publicerade det

                    Testa denna länken:
                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    //JiWe

                    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, jag lovar att det blir ett drag av titaniska mått när de får levande mat.
                      Nu brukar jag försöka att ge mina fiskar levande föda i så hög grad som möjligt - det är ju lite svårare på vinterhalvåret, men då får man köra sina egna mixar och annat.

                      Jag har inte funderat så mycket på vad för slags skit man skulle få med när man håvar mat i sina trädgårdskärl, men för min del har det fungerat fint och aldrig varit något problem.
                      Nu måste jag dock bara tillägga att de metoder jag använder mig av förmodligen ses som helt idiotiska av de flesta akvarister här på forumet - så det som fungerar fint för min akvaristik, kanske inte är optimalt för andra.
                      Allt från Tanganyikaciklider till de mest delikata och kräsna Discusar får "vildfångad" mat här (inklusive lite skit, som bara är nyttigt och rensar magen).
                      Så kör några tunnor, och kolla vad naturen har att erbjuda!
                      Ja, nu är det dags att förbereda lite vattenansamlingar ute!
                      Det är roligt att mata med levande!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #41
                        Kul att få se "sessor" på forumet igen .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          #42
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Kul att få se "sessor" på forumet igen .

                          //Inger
                          Roligt att du också gillar dom
                          Har inte haft dom innan, men kände att det var en av dom arter jag ville ha nu när jag återupptog akvaristiken igen.

                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #43
                            Jag har också haft prinsessor, Mats inspirerade mig att skaffa dessa. Jag försökte att efterlikna hans otroligt fina sesskar, men det blev ju inte alls som hans förstås (han hade många kilo sten i det karet), fast blev ganska så nöjd ändå . Dom förökade sig hej vilt, så karet blev för litet till slut, så jag blev tvungen att ge bort dom.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • JiWe
                              • January 2015
                              • 103

                              #44
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Jag har också haft prinsessor, Mats inspirerade mig att skaffa dessa. Jag försökte att efterlikna hans otroligt fina sesskar, men det blev ju inte alls som hans förstås (han hade många kilo sten i det karet), fast blev ganska så nöjd ändå . Dom förökade sig hej vilt, så karet blev för litet till slut, så jag blev tvungen att ge bort dom.

                              //Inger
                              Under genomläsningen av ett stort antal trådar, så fick jag inspiration från många håll. Vad det gäller sessorna, så var det även i mitt fall Mats som inspirerade mig, så det är hans förtjänst att dom bor i mitt kar

                              //JiWe

                              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #45
                                .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...