Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Halloj JiWe!
    Välkommen till forumet (säger jag också).
    Vad kul att se en ny projekttråd, speciellt med Tanganyika - det är oftast lite mindre av den varan här på Zoopet.

    Känner så väl igen mig när jag tittar på bilden av de stenar som du funderar på att använda. Just när det gäller Tanganyikainredningar är det väldig fiffigt att lägga dom som du har gjort där, och så kan man kolla lite olika alternativ innan man drar ner bygget i karet.

    Det skall bli jättekul att följa ditt projekt! Vad tänker du köra för fisk?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Sen av någon underlig anledning så ser den jättestora högen med stenar plötsligt ut att vara rätt liten när de väl hamnat på plats i akvariet och man fyllt upp med vatten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sen av någon underlig anledning så ser den jättestora högen med stenar plötsligt ut att vara rätt liten när de väl hamnat på plats i akvariet och man fyllt upp med vatten
        Haha! Visst är det så!

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #19
          Kul med en ny projekttråd, skall bli intressant att följa. Välkommen!
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • JiWe
            • January 2015
            • 103

            #20
            Härligt att känna sig välkommen!

            Mats, det har byggts många olika varianter, först på liggunderlaget, sen i karet.
            Tycker det är väldigt roligt att testa lite olika placeringar, och varianter
            Sen när väl karet är igång, så kanske det ser helt annorlunda ut än "torrbygget"

            Kommer att börja med några hästnosar och en av Prinsess-varianterna, och ett par malar
            Blir en mjukstart, och så får karet komma igång i lugn och ro.

            //JiWe

            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Ursprungligen postat av JiWe
              Härligt att känna sig välkommen!

              Mats, det har byggts många olika varianter, först på liggunderlaget, sen i karet.
              Tycker det är väldigt roligt att testa lite olika placeringar, och varianter
              Sen när väl karet är igång, så kanske det ser helt annorlunda ut än "torrbygget"

              Kommer att börja med några hästnosar och en av Prinsess-varianterna, och ett par malar
              Blir en mjukstart, och så får karet komma igång i lugn och ro.
              Ja, man kan pussla i oändlighet, men det brukar ge sig av sig självt trots allt när man drar igång.


              Härligt fiskval! Som sagt, det skall bli enormt kul att få följa utvecklingen!

              Kommentar

              • JiWe
                • January 2015
                • 103

                #22
                Efter mycket pusslande och provande, så kändes det som om jag hade fått till en inredning som jag gillade.
                Grus och vatten tillsattes, och lite nöjd var jag allt
                Jag tycker att det finns alltid detaljer man kan pilla med i evighet, men känner att det har i mitt tycke blivit ganska ok, så nu fick det vara bra.
                Om inte annat, så tackade ryggen mig, man står ju böjd som en ostbåge när man håller på att grejar

                Någon kanske noterar att jag beskriver något som har hänt, och inte händer nu... Får erkänna att det jag beskriver här ovan, hände i början av förra veckan.

                Tyvärr tänkte jag inte på att starta denna tråden då, vilket var korkat

                Därför har jag tagit mig friheten att beskriva som om det händer nu, men kände nu att det var lika bra tala om hur det ligger till.

                Hoppas ingen tar illa upp för detta, men ville gärna ha med dom olika momenten i tråden, istället för att slänga in en bild på karet direkt.

                Karet fylldes i tisdags i förra veckan, och i fredags hämtade jag dom första invånarna

                Ska försöka få till några bilder, så ni får se hur det ser ut nu

                //JiWe

                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • JiWe
                  • January 2015
                  • 103

                  #23
                  Inte det lättaste att fota fisk, men fick till ett par bilder som jag tycker är ok.
                  Bilderna på karet blev jag inte alls nöjd med, men får väl träna så kanske man kommer på hur man ska göra

                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC7017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,0 KB
ID: 2171189Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC6974.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,2 KB
ID: 2171190Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC6975.jpg
Visningar: 2
Storlek: 128,2 KB
ID: 2171191

                  //JiWe

                  Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #24
                    Snyggt. Vad är det för sten?
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • JiWe
                      • January 2015
                      • 103

                      #25
                      Ursprungligen postat av Faltaren
                      Snyggt. Vad är det för sten?
                      Tack


                      Har för mig att det är diabas, kommer ursprungligen från ett stenbrott i närheten.
                      Jag gillar färgen och strukturen på dessa, har använt det tidigare i flera kar.

                      Har förstått att en del säger att dom kan orsaka problem (googlade diabas lite snabbt) när
                      man har dom i akvarium, men som sagt, har har haft dom tidigare och inga problem då,
                      så räknar med att det ska funka nu med

                      Dom kommer för övrigt ursprungligen från ett numera nedlagt stenbrott i närheten.

                      //JiWe

                      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #26
                        Aha lyx att ha sånt nära 😃
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          #27
                          Ja, men där man kan hitta stenen idag, där är det naturreservat, så det kan bli dyrt om man hämtar där

                          Jag hade turen som hade en del kvar (måste nog vara lite knasig som sparar sten i många år) och dessutom av en ren slump hittade en hög i närheten av där jag bor. Gissar att det är någon som har haft dom i sin trädgård kanske, och sen tröttnat. Låg slängda vid en grusväg

                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #28
                            Själv hade jag nog valt en annan färg på stenen, men roligt att se någon som vill ha stora stenrösen till sina ciklider. Kommer bli skitbra det där för firrarna

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #29
                              Snygg akvarium! Jag är svag för steniga inredningar och ditt är spot-on.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • JiWe
                                • January 2015
                                • 103

                                #30
                                Kollade en hel del på olika typer/färger på stenar, finns ju ganska mycket på marknaden att välja mellan.
                                Men är lite svag för mörka stenar, så det fick bli det igen

                                Hoppas också att invånarna kommer att trivas

                                //JiWe

                                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...