Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Varför inte använda IKEA:s köksbänkar :-)

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av JiWe
      I helgen kommer jag att hämta två stycken 150-liters kar, som kommer att fungera som yngelkar ett tag. Tre kullar Prinsessor samsas nu, och av Ornatusen har jag nog 6 kullar (men små kullar) så behöver flytta väck en del. Funderar just nu på olika varianter på fiskfällor, får se om jag kommer fram till något som funkar. Hade ju varit skönt att slippa plocka bort all sten
      Halloj!
      Att flytta sten och röja runt i karet nu är lika med katastrof och hela strukturen i karet får börja om från början.
      Några yngel kommer du inte att kunna plocka upp. Enda sättet, som du själv påpekar, är att lyfta ur inredningen, och det är väl inte någon option, kan jag tänka mig…


      Får jag fråga varför du skall plocka ur yngel?


      Yngelproblemet löser sig självt efter en tid.
      De yngel som blir undanjagade (och det blir dom) kommer - om de inte kan hitta egna små revir och etablera sig där - att söka sig upp i hörnen av karet, utefter rutorna. Det är då du passar på att nappa upp ynglen, ett och ett, med håven.
      Prinsessynglen kan du bara låta vara tillsvidare, då kan du kanske få se nya par och kolonibeteende.

      Kommentar

      • JiWe
        • January 2015
        • 103

        Hej Mats,

        Anledningen till att jag vill plocka bort lite av ynglen är att dom börjar bli rätt många nu. Ornatusen har 25-30 stycken där hälften är så stora att föräldrarna börjar jaga bort dom. Problemet är att dom har inte någonstans att ta vägen, då snäcklekarna har mitten av karet, och Prinsessorna andra änden av karet. Det är tre kullar av Prinsessorna nu, och dom är ca 60-70 stycken totalt.

        Har alltså inga intentioner att plocka bort alla ynglen, utan mer "tunna ur" kullarna, om du är med på vad jag menar

        Och att plocka bort massa sten och rota runt i karet är inget alternativ, då får det hellre rulla på som det är så länge.

        När jag hade mitt förra kar, så hamnade jag i ungefär samma sits. Det var ett 540 med Tropheus och Frontosor, och Troffarna lekte regelbundet och det var ju alltid några yngel som överlevde, så till sist så var det dags att plocka ut lite fisk.

        Det karet hade ännu mera sten än detta, och det var givetvis helt omöjligt att håva upp någon. Men minns att jag fick någon form av "fälla" av en av "gubbarna" i akvarieklubben, och efter några veckor så hade jag lyckats med att få upp rätt många.

        Har lite gamla akvarieprylar i källaren, och även på vinden, så får väl börja leta. Kommer nämligen inte ihåg hur fällan såg ut...

        //JiWe

        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av JiWe
          Hej Mats,

          Anledningen till att jag vill plocka bort lite av ynglen är att dom börjar bli rätt många nu. Ornatusen har 25-30 stycken där hälften är så stora att föräldrarna börjar jaga bort dom. Problemet är att dom har inte någonstans att ta vägen, då snäcklekarna har mitten av karet, och Prinsessorna andra änden av karet. Det är tre kullar av Prinsessorna nu, och dom är ca 60-70 stycken totalt.

          Har alltså inga intentioner att plocka bort alla ynglen, utan mer "tunna ur" kullarna, om du är med på vad jag menar

          Och att plocka bort massa sten och rota runt i karet är inget alternativ, då får det hellre rulla på som det är så länge.

          När jag hade mitt förra kar, så hamnade jag i ungefär samma sits. Det var ett 540 med Tropheus och Frontosor, och Troffarna lekte regelbundet och det var ju alltid några yngel som överlevde, så till sist så var det dags att plocka ut lite fisk.

          Det karet hade ännu mera sten än detta, och det var givetvis helt omöjligt att håva upp någon. Men minns att jag fick någon form av "fälla" av en av "gubbarna" i akvarieklubben, och efter några veckor så hade jag lyckats med att få upp rätt många.

          Har lite gamla akvarieprylar i källaren, och även på vinden, så får väl börja leta. Kommer nämligen inte ihåg hur fällan såg ut...
          Ok. Troffar är ju en annan grej, hyfsat enkla att håva ur. Jullar är värre, så låt bara dessa krypa upp efter rutorna, så kan du ta något yngel då och då.
          Lycka till nu!

          Kommentar

          • JiWe
            • January 2015
            • 103

            Det blir väl den taktiken som gäller (om jag inte hittar den gamla fällan), att plocka något när tillfälle ges.

            I övrigt så vill jag ju inte rota i karet i onödan, då allt rullar på så bra. Även snäcklekarna har ju lekt, första kullen så överlevde ett yngel, och i den senaste så blev det fem stycken som glider runt mellan snäckorna. Dom är för goa, är nog den tuffaste ciklid som jag har haft (och då har jag haft mycket Malawi förr), backar inte för någon annan fisk, oavsett storlek.
            När någon Julle eller Prinsessa närmar sig "deras" revir, så blir dom bortkörda direkt

            Tackar för input, alltid kul när någon skriver i ens tråd!

            //JiWe

            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av JiWe
              Det blir väl den taktiken som gäller (om jag inte hittar den gamla fällan), att plocka något när tillfälle ges.

              I övrigt så vill jag ju inte rota i karet i onödan, då allt rullar på så bra. Även snäcklekarna har ju lekt, första kullen så överlevde ett yngel, och i den senaste så blev det fem stycken som glider runt mellan snäckorna. Dom är för goa, är nog den tuffaste ciklid som jag har haft (och då har jag haft mycket Malawi förr), backar inte för någon annan fisk, oavsett storlek.
              När någon Julle eller Prinsessa närmar sig "deras" revir, så blir dom bortkörda direkt

              Tackar för input, alltid kul när någon skriver i ens tråd!
              Visst är det kul när det rullar på i trådarna, man blir alltid lite uppspelt när det finns något kul att gagga om.
              Om du har någon typ av fälla, som inte stör karet i övrigt, så kan ju detta vara ett sätt att få ut lite yngel. Men, det brukar ge sig av sig självt i den typ av T-kar du har. Det ingår i "modellen" så att säga.
              Det vore kul att se någon film på ditt kar vid tillfälle - om det går att fixa.
              Ha det gôtt nu!

              Kommentar

              • JiWe
                • January 2015
                • 103

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Visst är det kul när det rullar på i trådarna, man blir alltid lite uppspelt när det finns något kul att gagga om.
                Om du har någon typ av fälla, som inte stör karet i övrigt, så kan ju detta vara ett sätt att få ut lite yngel. Men, det brukar ge sig av sig självt i den typ av T-kar du har. Det ingår i "modellen" så att säga.
                Det vore kul att se någon film på ditt kar vid tillfälle - om det går att fixa.
                Ha det gôtt nu!
                Ska försöka få till en film efter helgen, nu är fokus på lite annat. Har påbörjat bygget av bänken till dom två nya karen, men ska ju hämta dom imorgon, så får ställa dom på golvet så länge. Med lite tur så hinner jag få bänken klar i början av veckan som kommer, men det får bli som det blir. Är ju gött att ha något att pilla med också, så om det tar längre tid än beräknat så gör det ju inget

                Önskar Trevlig Akvariehelg till alla som tittar in!

                //JiWe

                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • JiWe
                  • January 2015
                  • 103

                  Nu står det två 152-liters kar på golvet i min sambos syrum Gäller bara att få tummarna ur dom närmaste dagarna och bygga ihop bänken, men det löser sig. Hämtade dem hos Kent i Nol, en fantastiskt trevlig människa med en underbar butik, full med allsköns ciklider. Fick lite funderingar när jag gick där och kollade, men ska låta det "mogna" innan jag åker dit med en frigolitlåda...

                  Halvvägs hemma när tröttheten börjar sätta in, så funderar jag på om man är normal som åker över 30 mil enkel resa, för att handla akvarium och kolla på fisk.

                  Och ja, jag kom fram till att det tycker jag. Har man intresset för Ciklider så har jag inte varit i någon annan butik som kan mäta sig med Kents.

                  Missförstå mig inte, jag har varit i många affärer som i mitt tycke är fantastiska, men man får sina favoriter, och varför är inte alltid så lätt att förstå.

                  Det är väl så enkelt att jag trivs hos Nols Ciklidhobby

                  //JiWe

                  Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • JiWe
                    • January 2015
                    • 103

                    Nu är nästan bänken klar, skivan ska bara skruvas fast också, sen går det att använda den.
                    Funderar på hur jag ska klä in den, får se vad jag kommer fram till.
                    En bild på bänken och en bild på Tanga-karet
                    Bifogade filer

                    //JiWe

                    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj!
                      Hur går det i T-burken? Måste vara en hel del yngel nu, va!?!
                      Fick du sållat bort lite yngel, som du hade funderingar på?
                      T-karet ser helskönt ut på bilden i senaste inlägget!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ja vi är några som är nyfikna.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...