föda upp apisto-yngel till full storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    föda upp apisto-yngel till full storlek

    Jag sitter och spånar lite här hemma.
    Jag har ett par Apistogramma Hongsloi som är helt fenomenala på att ta hand om sina yngel. Så det jag funderar på är om jag skulle satsa lite på att föda upp ynglena till full storlek så de kan säljas/skänkas bort sen. Inte för ekonomisk vinning utan mer som ett roligt projekt.
    Frågan är då bara vad jag skulle behöva i form av akvarium etc?

    Apisto-paret går idag i ett större sällskapskar och det tänkte jag låta dem fortsätta att göra. Från den första kullen överlevde 5 yngel som nu är i 2-3 cm storleken. Nästa kull stödmatade jag inte alls men där överlevde 3 yngel som fortfarande är ganska små. Nu är honan inne på sin tredje kull som hon fortfarande vaktar på.

    De första ynglena har jag tänkt låta gå kvar i karet för att se om det går bättre att ha flera fullvuxna individer tillsammans ifall de har fått växa upp tillsammans.
    Men eftersom honan fortsätter att producera avkommor kan jag tillslut inte ha alla fiskar kvar i samma kar.

    Tanken är då att satsa lite mer på att få kommande yngel till full storlek, i detta sällskapskar har det gått ganska långsamt. Honan ska alltså få fortsätta ta hand om sina yngel bäst hon kan, men när hon slutar vakta så flyttar jag över dem till ett annat akvarium.

    Vad tror ni om den idén?
    Vad skulle jag i så fall behöva i form av akvariestorlek etc? Idag har jag ganska begränsat med utrymme för flera akvarium.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag skulle tro att det räcker med ett 54L om det inte är väldigt många yngel du tänkt dra upp!
    Helst matning flera gånger om dagen och rent vatten!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Instämmer med Johan, mata på flera ggr/dag så att ynglingarna växer som dom ska - vattenbyten därefter inte att förglömma .
      Lycka till med småttingarna .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Platsen där jag helst har akvariet på är 50x40cm i bottenyta. Tror ni det skulle kunna funka? Eller rent av en kub på 40x40x40cm?

        Hittills verkar honan ha kapacitet att klara ca 5 yngel åt gången, så det är inte en massa yngel vi pratar om. Men det kanske kommer bli yngel i olika åldrar som jag försöker dra upp tillsamman.

        Men den viktigaste frågan, finns det någon marknad för dessa fiskar så jag kan bli av med dem sen?

        Matning är en självklarhet, men som jag har lärt mig är frekventa vattenbyten ännu viktigare för att ynglena ska växa fort.
        I sällskapskaret där jag har yngel nu har jag inte alltid varit den bästa på vattenbyten, men där tycker jag mig ha sett en skillnad i tillväxt efter varje gång jag har gjort ett vattenbyte.

        Kruxet med apistogramma är att vattentemperaturen kan påverka könsfördelningen och jag har en väldigt varm lägenhet och till följd av det ganska varma akvarium. I den första kullen ser det ut som jag har fått jämn könsfördelning, men jag är lite orolig att det ska svänga mot att jag bara får hanar. Inte det lättaste att kunna göra sig av med en massa hanar skulle jag tro.

        Kommentar

        Arbetssätt...