Sumpbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    Spöket vet vad han snackar om.. en enkel, billig (jämfört med många andra alternativ typ 2 eheim 2080 + streamers etc) och framförallt extremt effektiv filtrering.. overkill kanske men gillar man byggardelen av hobbyn är det ju perfekt..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      #17
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Spöket vet vad han snackar om.. en enkel, billig (jämfört med många andra alternativ typ 2 eheim 2080 + streamers etc) och framförallt extremt effektiv filtrering.. overkill kanske men gillar man byggardelen av hobbyn är det ju perfekt..
      Jonte, behöver jag ens nämna att nämnda spöke och jag knarkar sumplösningar tillsammans h24 just nu, kul med en galning till i kommunen!!


      Sent from my iPad using Tapatalk HD

      Kommentar

      • peter.nockner
        • April 2015
        • 77

        #18
        Snook, kan du förklara lite närmare vad du menar med filtermatta i bitar.

        jag tänkte mig en eller två "klossar"filtermatta (50x30x10)

        Kommentar

        • Spook
          • March 2015
          • 39

          #19
          Jah tänkte ha ett antal kuber som fyller den första kammaren för att inte en massiv filtermatta ska becks igen för fort. Även om jag sätter 20 cm 10PPI så kommer de första centimetrarna att ta det mesta. Att skära ut ett antal kuber5x5 cm och packa lätt i detta första fack gör att det håller längre. Det kommer å andra sidan att släppa igenom finare partiklar men det tar den filtermatta som sitter mellan moving bed och lamares med pumpen för återmatning att ta.

          Kommentar

          • Spook
            • March 2015
            • 39

            #20
            Ursprungligen postat av jozi81
            Jonte, behöver jag ens nämna att nämnda spöke och jag knarkar sumplösningar tillsammans h24 just nu, kul med en galning till i kommunen!!


            Sent from my iPad using Tapatalk HD
            Jag håller fortfarande jozi81 som skyldig till mitt återfall. Han hjälpte mig att vända burken och sätta solskyddsfilm som bakgrund som plåster på såren, jag tror han har lite dåligt samvete.

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #21
              Sumpbygge

              Ursprungligen postat av peter.nockner
              Snook, kan du förklara lite närmare vad du menar med filtermatta i bitar.

              jag tänkte mig en eller två "klossar"filtermatta (50x30x10)
              Jag filmade en helkass film på hur det ser ut hos mig, mycket panoreringar men tror ni fattar, denna funkar awesome!
              Senast redigerad av jozi81; 18 April 2015, 14:23. Anledning: j

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Ursprungligen postat av jozi81
                Jag filmade en helkass film på hur det ser ut hos mig, mycket panoreringar men tror ni fattar, denna funkar awesome!
                http://youtu.be/DDNCGrifjeg
                Fantastiskt!

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #23
                  Ursprungligen postat av jozi81
                  Jag filmade en helkass film på hur det ser ut hos mig, mycket panoreringar men tror ni fattar, denna funkar awesome!
                  http://youtu.be/DDNCGrifjeg
                  Makalöst bra Daniel! Toppklass!

                  Kommentar

                  • Spook
                    • March 2015
                    • 39

                    #24
                    Ursprungligen postat av jozi81
                    Jag filmade en helkass film på hur det ser ut hos mig, mycket panoreringar men tror ni fattar, denna funkar awesome!
                    http://youtu.be/DDNCGrifjeg
                    Min inspiration kommer från denna sump med skillnaden att jag sträcker utt det i rad utan böj.

                    Kommentar

                    • peter.nockner
                      • April 2015
                      • 77

                      #25
                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Jag filmade en helkass film på hur det ser ut hos mig, mycket panoreringar men tror ni fattar, denna funkar awesome!
                      http://youtu.be/DDNCGrifjeg
                      kanske inte den mest pedagogiska filmsnutt jag sätt 😉, men man ser tillräckligt.

                      tack för dit svar.

                      Kommentar

                      • peter.nockner
                        • April 2015
                        • 77

                        #26
                        Ursprungligen postat av Spook
                        Jah tänkte ha ett antal kuber som fyller den första kammaren för att inte en massiv filtermatta ska becks igen för fort. Även om jag sätter 20 cm 10PPI så kommer de första centimetrarna att ta det mesta. Att skära ut ett antal kuber5x5 cm och packa lätt i detta första fack gör att det håller längre. Det kommer å andra sidan att släppa igenom finare partiklar men det tar den filtermatta som sitter mellan moving bed och lamares med pumpen för återmatning att ta.
                        Okej, då förstår jag tanken.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...