Nystart? på 240 liters akvarium , Tips behövs =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Nystart? på 240 liters akvarium , Tips behövs =)

    Hej

    Sedan en månad tillbaks har mitt 240 liters akvarium fått problem och alla scalarerna där inne har dött vilket fick mig o tappa intresset för akvarium ett bra tag

    nu sitter jag med ett 240 liter som är igång men där inga fiskar i syns nästan


    just nu innehåller akvariet
    6 Långsträckta pansarmalar
    6 Pansarmalar
    3 Ancistrus
    4-6 Amanoräkor
    Helena Snäckor
    Malaysiska snäckor.
    1 Ellioti


    1 Ytterfilter
    1 Innerfilter
    Luftstenar 2x


    Funderar över vad för fiskar jag borde "börja" om med , har testat en del fiskar som funkat väldigt bra som tex ellioti , guppys,platys,malar , etc som jag flyttat över till andra akvarier etc.

    Jag kan tänka mig ha i några guldfiskar (slöj) eller KANSKE discus

    frågan är , vilka fiskar måste bort ifall jag ska ha in några från ovan?
    och hur ofta ska man göra vattenbyte ifall man nu bestämmer sig för discus då alla säger olika?

    Hur många guldfiskar~~ tycker ni man kan ha i?
    Kan jag ha räkor (amano) med guldfiskar eller kommer dem bli käk?
    Hur många discus?
    (ps det är antingen guldfisk eller discus ej båda samtidigt såklart)

    borde jag starta om akvariet helt? rensa all bottenmaterial , byta ut växterna o rensa allt på nytt o börja om eller ska jag bara göra stora vattenbyte sen in med dem nya fiskarna?

    för övrigt vet jag ej varför mina scalarer dog , alla andra fiskar är fullt friska och beter sig normalt.
    Senast redigerad av blaze1337; 09 April 2015, 12:17.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Har du problem med att hålla scalarerna vid liv är kanske discus inte lämpliga kandidater, samt att akvariet är lite för litet för discus. Börja ifrån början är ingen rolig resa, så ifall du inte har andra planer för att byta/ändra bottenmatr./inredning så är det betydligt lättare att köra vidare som det är nu.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Har du problem med att hålla scalarerna vid liv är kanske discus inte lämpliga kandidater, samt att akvariet är lite för litet för discus. Börja ifrån början är ingen rolig resa, så ifall du inte har andra planer för att byta/ändra bottenmatr./inredning så är det betydligt lättare att köra vidare som det är nu.

      Hålla scalarer vid liv vet jag inte ifall det var själva problemet , dem bara dog på ett mystiskt sätt och alla hade olika sorters skador , vissa utan sår andra med medans andra småfisk (guppys/tetra) och lite större som tex ellioti var helt oskadade .
      Många rekommenderar tom botten för guldfiskar är det bra eller ej? aldrig haft guldfisk , att akvariet är för litet för discus kan jag faktist hålla med om kanske sätt i butik hur stora dem kan bli vissa är gigantiska!

      Gällande köra vidare det gäller mer om jag borde rensa om allt ifall det var någon sjukdom som tog död på scalarerna men aa ,

      hur ser det annars ut från ovan fiskar som jag har tycker du det passar med guldfisk? går guldfisk med räkor? borde jag ta ut elliotin (har en vän som kan ta den)

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2885

        #4
        Ser inte guldfisk som en akvariefisk egentligen, mera lämpliga för dammar etc. Bättre att satsa på en fredlig ciklid eller gurami.
        Senast redigerad av Sleaper; 09 April 2015, 15:37.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Ser inte guldfisk som en akvariefisk egentligen, mera gjord för dammar etc. Bättre att satsa på en fredlig ciklid eller gurami.
          tänker du dem riktiga guldfiskarna eller slöjstjärt som jag tänkte ha?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2885

            #6
            Jag tänkte guldfisk. Slöjstjärt (som också blir rätt stora ?) är väl också rätt "brötiga" och skräpar ner mycket, passar väl bäst i art-akvarium. Svårt för att se dessa i ett sällskapsakvarium, men det är vad jag tror..

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Jag tänkte guldfisk. Slöjstjärt (som också blir rätt stora ?) är väl också rätt "brötiga" och skräpar ner mycket, passar väl bäst i art-akvarium. Svårt för att se dessa i ett sällskapsakvarium, men det är vad jag tror..
              verkar som du har koll låter som de stämmer att slöj vill vara för sig själv men skulle dem ej gå bra med pansarmalar o räkor? då dem ej kan skada slöjstjärterna

              Kommentar

              • miloo
                • December 2014
                • 36

                #8
                Att ha slöjstjärtar i ett 240l tror jag inte är några problem med storleken. Men de skitar ner väldigt mycket så man får bytta vatten ofta.
                Vad man får tänka på är att slöjstjärtar inte är så snabba och har väldigt lockande fenor för fenbitare som tex ciklider.
                Slöjstjärtar äter i stort sätt allt som får plats i munnen, Men eftersom de inte är så snabba så hinner de flesta undan.
                Jag tror inte det är något problem att ha slöjstjärt tillsammans med pansarmalar, ancistrus eller räkor. Men ellioti tror jag inte funkar.

                Nu är inte jag någon expert på slöjstjärtar så ni andra får gärna rätta mig om jag har fel.

                Kommentar

                Arbetssätt...