180 liter Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerka_R
    • October 2005
    • 43

    180 liter Tanganyika

    Akvariet är beställt från Hornbach. Ett spontanköp då jag egentligen skulle köpa käk till dotterns dvärghamster.
    Leverans nu på fredag tror jag. Ett vitt Juwel Rio 180. Detta skall kompletteras med ett JBL 901 ytterfilter.

    Har även beställt snäckskal från tanganyikasjön. Minns inte om jag beställde 10 eller 15st. Fick ett sms nyss om att dom anlänt till postombudet i alla fall.
    Beställt 25 kg vit hålsten och 25 kg 1mm kalksand från kalmar. 99kr i frakt hem till dörren förvånade mig en smula. Leverans nästa vecka.

    När akvariet är igång så skall följande fisk införskaffas i den mån jag får tag på dom. Åtminstone är det planen.

    6 st av Snäcklekaren L. multifasciatus
    4 st nån A. comprecissiceps helst den lilla sumbu
    6 st apelsinciklider
    2 st gökmalar dvärgvarianten.

    Snäcklekarna känns som ett måste, men i övrigt är jag öppen för förslag.
    Några idéer, tankar eller tips?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Jerka_R
    Akvariet är beställt från Hornbach. Ett spontanköp då jag egentligen skulle köpa käk till dotterns dvärghamster.
    Leverans nu på fredag tror jag. Ett vitt Juwel Rio 180. Detta skall kompletteras med ett JBL 901 ytterfilter.

    Har även beställt snäckskal från tanganyikasjön. Minns inte om jag beställde 10 eller 15st. Fick ett sms nyss om att dom anlänt till postombudet i alla fall.
    Beställt 25 kg vit hålsten och 25 kg 1mm kalksand från kalmar. 99kr i frakt hem till dörren förvånade mig en smula. Leverans nästa vecka.

    När akvariet är igång så skall följande fisk införskaffas i den mån jag får tag på dom. Åtminstone är det planen.

    6 st av Snäcklekaren L. multifasciatus
    4 st nån A. comprecissiceps helst den lilla sumbu
    6 st apelsinciklider
    2 st gökmalar dvärgvarianten.

    Snäcklekarna känns som ett måste, men i övrigt är jag öppen för förslag.
    Några idéer, tankar eller tips?
    Dubbla upp (eller till och med trippla) antalet snäckskal, lägg dem sedan i en hög. Multin är kolonihuserande, man ser ofta att snäckorna placeras ut i jämna rader...

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Du har inte funderat på ocellatus istället för multisar?

      Kommentar

      • Jerka_R
        • October 2005
        • 43

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Du har inte funderat på ocellatus istället för multisar?
        Nej, inte förrän nu. Berätta mer vetja.

        Kommentar

        • Jerka_R
          • October 2005
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av simpson
          Dubbla upp (eller till och med trippla) antalet snäckskal, lägg dem sedan i en hög. Multin är kolonihuserande, man ser ofta att snäckorna placeras ut i jämna rader...
          Min erfarenhet av multisar är att det inte spelar någon roll hur varken du eller jag tycker snäckorna skall ligga. Men jag kan ju börja med en hög i alla fall. Tack.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Jag älskar mina Neolamprologus caudopunctatus. De kan jag rekommendera, men de gräver en del.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av Jerka_R
              Nej, inte förrän nu. Berätta mer vetja.
              Den skall tydligen vara argare, revirhävdande och ej kolonilevande. Det är ju en lite annan typ av fisk på det sättet...

              From one of the African Great Lakes, Lake Tanganyika is home to the Lamprologus Ocellatus ''Gold'' or Gold Occie. A shell-dwelling cichlid, this spunky litt...

              Kommentar

              • plusskenford
                • August 2011
                • 252

                #8
                Jag kanske är jätte tråkig och säger detta men prinsessan av Burundi är väldigt underskattad fisk tycker dom är häftiga och vackra att kolla på. Men som sagt dom förökar ju sig som ogräs också.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Här borde Mats B lägga in en länk till sitt magiska kar
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Jerka_R
                    • October 2005
                    • 43

                    #10
                    Kan vara läge med occelatus. Kul med en fisk man inte kört tidigare.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av HWH
                      Här borde Mats B lägga in en länk till sitt magiska kar
                      Precis!

                      Kommentar

                      • plusskenford
                        • August 2011
                        • 252

                        #12
                        Sen undrar jag ska du inte ha ett par jullar julidochromis regani väldigt snygg !!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av HWH
                          Här borde Mats B lägga in en länk till sitt magiska kar
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Precis!
                          Ser att karet nämnts två gånger - så, visst kan jag lägga en länk till sidan i stugtråden där karet drogs igång.
                          Prinsessorna, i detta fallet Neolamprologus gracilis, hölls i ett strikt 540-liters koloni-kar - och så kanske inte Jerka R. har tänkt sig sitt kar.
                          Men, man kan ju kika lite ändå, för skojs skull...


                          Kommentar

                          • Jerka_R
                            • October 2005
                            • 43

                            #14
                            Jag kan erkänna att jag inte plöjt igenom hela tråden. Men jag började för någon vecka sedan när jag hittade tillbaka till akvariesvängen. Kan lätt kommentera den tråden hittills med ett ord. Enastående.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13126

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Du har inte funderat på ocellatus istället för multisar?
                              Jag vet hur besvärliga de kan vara när harmonin ibland bryts i gruppen, vilket den alltid gör tillslut eftersom nya revir utanför gruppen är omöjlig i ett akvarium, och en långdragen, tärande och skoningslös mobbing startar och slutar ofta med död...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...