Nygammal akvarist söker tips och information.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiDDrA
    • September 2006
    • 83

    Nygammal akvarist söker tips och information.

    Hej!

    Som en gammal akvaristfantast så tycker jag det är helt underbart att sitta och följa dessa forum, jag har ytterst sällan medverkat i några trådar och ännu mer sällsynt delat med mig av några egna erfarenheter.

    Jag var en väldigt aktiv akvaristungdom i mina dagar i Motala och jag höll på tills jag fyllde folköl sen dess har mitt intresse tyvärr legat på is, förutom under ngt år under studenttiden.

    Jag har dock alltid haft minst två baljor igång dock utan någon speciell inriktning. Åren har gått och jag har väl nu, som man säger slagit mig ner och rotat mig ordentligt. Jag är hyfsat ny ägare av en villa och har två glada ungar, varav en på 4 och en på 6 månader.

    Det är lite därför jag nu väljer att skriva till er, jag kommer i juli gå hem på en längre föräldrarledighet och det är ingentligen nu jag känner att jag äntligen har förutsättningarna (läs tid, plats och pengar) för att återigen starta upp mitt akvaristintresse lite mera på allvar.

    Jag har alltid varit mycket mera intresserad av Sydamerikanskaprojekt än de afrikanska så därför är min tanke att jag själv skall ge mig på ett sådant projekt. Jag kommer utesluta discus, det är iof något jag alltid drömt om men jag vill själv se att jag har passionen kvar först för jag vet hur mycket tid och motivation det krävs för att lyckas med dessa kungar av akvariumen.

    Det jag har tänkt mig är en balja på runt 400 l, det kan säker bli större men det gäller då att jag hittar en balja till ett bra pris. Det jag säkert kan säga är att det inte kommer bli mindre.

    Eftersom att jag är i planeringsstadiet så har jag några snabba frågor. Jag har tänkt mig att invånarna skall bestå av ett större gäng scalarer, någon sorts dvärgciklider, cordyroras, malar och ett gäng tetror.

    Här är mina frågor:

    - Kan ni rekommendera någon sida på nätet där man kan inhandla akvarium till bra priser? Jag är inte sugen på att köpa ett begagnat, om det inte dyker upp ngt riktigt bra.

    - Altumscalare, är dem lika aktuella nu förtiden som förr? Jag har kollat runt lite men hittar väldigt gamla sidträffar när jag kollar. I sådana fall, kan ni rekommendera ngn handlare? Jag är inte rädd för att åka en bit med bilen.

    - Vilken sorts tetra går bra ihop med med min kombi? Med tanke på att det skall vara lite temp i baljan, runt 27 grader så utesluts väl min favorit rödmunstetran? Jag vill ha ett gäng tetror som verkligen lever upp till namnet stimfisk, med andra ord verkligen håller ihop.

    Det var några korta frågor, det lär komma flera.

    Jag bor i Karlstad och jag hoppas att ni orkar ta er tid att besvara frågorna som jag stallde, även med tanke på att jag knappt vart ngn aktiv medlem här på länge

    //Fredrik
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av JiDDrA
    Hej!

    Som en gammal akvaristfantast så tycker jag det är helt underbart att sitta och följa dessa forum, jag har ytterst sällan medverkat i några trådar och ännu mer sällsynt delat med mig av några egna erfarenheter.

    Jag var en väldigt aktiv akvaristungdom i mina dagar i Motala och jag höll på tills jag fyllde folköl sen dess har mitt intresse tyvärr legat på is, förutom under ngt år under studenttiden.

    Jag har dock alltid haft minst två baljor igång dock utan någon speciell inriktning. Åren har gått och jag har väl nu, som man säger slagit mig ner och rotat mig ordentligt. Jag är hyfsat ny ägare av en villa och har två glada ungar, varav en på 4 och en på 6 månader.

    Det är lite därför jag nu väljer att skriva till er, jag kommer i juli gå hem på en längre föräldrarledighet och det är ingentligen nu jag känner att jag äntligen har förutsättningarna (läs tid, plats och pengar) för att återigen starta upp mitt akvaristintresse lite mera på allvar.

    Jag har alltid varit mycket mera intresserad av Sydamerikanskaprojekt än de afrikanska så därför är min tanke att jag själv skall ge mig på ett sådant projekt. Jag kommer utesluta discus, det är iof något jag alltid drömt om men jag vill själv se att jag har passionen kvar först för jag vet hur mycket tid och motivation det krävs för att lyckas med dessa kungar av akvariumen.

    Det jag har tänkt mig är en balja på runt 400 l, det kan säker bli större men det gäller då att jag hittar en balja till ett bra pris. Det jag säkert kan säga är att det inte kommer bli mindre.

    Eftersom att jag är i planeringsstadiet så har jag några snabba frågor. Jag har tänkt mig att invånarna skall bestå av ett större gäng scalarer, någon sorts dvärgciklider, cordyroras, malar och ett gäng tetror.

    Här är mina frågor:

    - Kan ni rekommendera någon sida på nätet där man kan inhandla akvarium till bra priser? Jag är inte sugen på att köpa ett begagnat, om det inte dyker upp ngt riktigt bra.

    - Altumscalare, är dem lika aktuella nu förtiden som förr? Jag har kollat runt lite men hittar väldigt gamla sidträffar när jag kollar. I sådana fall, kan ni rekommendera ngn handlare? Jag är inte rädd för att åka en bit med bilen.

    - Vilken sorts tetra går bra ihop med med min kombi? Med tanke på att det skall vara lite temp i baljan, runt 27 grader så utesluts väl min favorit rödmunstetran? Jag vill ha ett gäng tetror som verkligen lever upp till namnet stimfisk, med andra ord verkligen håller ihop.

    Det var några korta frågor, det lär komma flera.

    Jag bor i Karlstad och jag hoppas att ni orkar ta er tid att besvara frågorna som jag stallde, även med tanke på att jag knappt vart ngn aktiv medlem här på länge

    //Fredrik
    http://www.petworld.se har många akvarier för beställning med bra priser, tyvärr tar dom en hel del i frakt, annars så kan alla Djurmagazinet-butiker beställa hem akvarier av märkena Juwel, Ciano, Aquael och Eheim, min erfarenhet är att dom håller ungefär samma prisbild som nätbutikerna gör med frakt inräknad och det kan ju kännas tryggare att köpa dom lokalt så att man kan reklamera mot en fysisk butik.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Jag köpte mitt Juwelkar genom Djurmagazinet och det var ingen skillnad i pris mot vad jag kunde se på nätet och ingen fraktkostnad utom fika till sonen som hjälpte till att bära och montera

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Ursprungligen postat av JiDDrA
        Hej!

        Som en gammal akvaristfantast så tycker jag det är helt underbart att sitta och följa dessa forum, jag har ytterst sällan medverkat i några trådar och ännu mer sällsynt delat med mig av några egna erfarenheter.

        Jag var en väldigt aktiv akvaristungdom i mina dagar i Motala och jag höll på tills jag fyllde folköl sen dess har mitt intresse tyvärr legat på is, förutom under ngt år under studenttiden.

        Jag har dock alltid haft minst två baljor igång dock utan någon speciell inriktning. Åren har gått och jag har väl nu, som man säger slagit mig ner och rotat mig ordentligt. Jag är hyfsat ny ägare av en villa och har två glada ungar, varav en på 4 och en på 6 månader.

        Det är lite därför jag nu väljer att skriva till er, jag kommer i juli gå hem på en längre föräldrarledighet och det är ingentligen nu jag känner att jag äntligen har förutsättningarna (läs tid, plats och pengar) för att återigen starta upp mitt akvaristintresse lite mera på allvar.

        Jag har alltid varit mycket mera intresserad av Sydamerikanskaprojekt än de afrikanska så därför är min tanke att jag själv skall ge mig på ett sådant projekt. Jag kommer utesluta discus, det är iof något jag alltid drömt om men jag vill själv se att jag har passionen kvar först för jag vet hur mycket tid och motivation det krävs för att lyckas med dessa kungar av akvariumen.

        Det jag har tänkt mig är en balja på runt 400 l, det kan säker bli större men det gäller då att jag hittar en balja till ett bra pris. Det jag säkert kan säga är att det inte kommer bli mindre.

        Eftersom att jag är i planeringsstadiet så har jag några snabba frågor. Jag har tänkt mig att invånarna skall bestå av ett större gäng scalarer, någon sorts dvärgciklider, cordyroras, malar och ett gäng tetror.

        Här är mina frågor:

        - Kan ni rekommendera någon sida på nätet där man kan inhandla akvarium till bra priser? Jag är inte sugen på att köpa ett begagnat, om det inte dyker upp ngt riktigt bra.

        - Altumscalare, är dem lika aktuella nu förtiden som förr? Jag har kollat runt lite men hittar väldigt gamla sidträffar när jag kollar. I sådana fall, kan ni rekommendera ngn handlare? Jag är inte rädd för att åka en bit med bilen.

        - Vilken sorts tetra går bra ihop med med min kombi? Med tanke på att det skall vara lite temp i baljan, runt 27 grader så utesluts väl min favorit rödmunstetran? Jag vill ha ett gäng tetror som verkligen lever upp till namnet stimfisk, med andra ord verkligen håller ihop.

        Det var några korta frågor, det lär komma flera.

        Jag bor i Karlstad och jag hoppas att ni orkar ta er tid att besvara frågorna som jag stallde, även med tanke på att jag knappt vart ngn aktiv medlem här på länge

        //Fredrik
        Yes! En Karlstadbo!!
        Angående burk så rekommenderar jag att du åker till Pets i Skåre! De borde kunna hjälpa dig med vad för akvarium du än är ute efter... Bör även kunna hjälpa dig med Altum.

        Kommentar

        • JiDDrA
          • September 2006
          • 83

          #5
          Tack för tipsen!

          Vad härligt med ytterligare värmlänningar här inne! Pets är ju min lokala affär eftersom jag bor i Stodene
          Helene, finns det några riktigt bra affärer i vår omnejd? Eller rankar du Pets högst?

          Får ta mig en tur ner och kolla lite, frågan är ju vad priset landar på om man måste special beställa hem fiskar?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av JiDDrA
            Tack för tipsen!

            Vad härligt med ytterligare värmlänningar här inne! Pets är ju min lokala affär eftersom jag bor i Stodene
            Helene, finns det några riktigt bra affärer i vår omnejd? Eller rankar du Pets högst?

            Får ta mig en tur ner och kolla lite, frågan är ju vad priset landar på om man måste special beställa hem fiskar?
            Akvarium Karlstad har Altum inne. Pets kan nog förmodligen hjälpa dig bäst ändå förmodligen då det är där kompetensen jobbar.

            Gött med lite mer värmlänningar här inne, det finns för få tycker jag. Vi ses!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Ursprungligen postat av JiDDrA
              Tack för tipsen!

              Vad härligt med ytterligare värmlänningar här inne! Pets är ju min lokala affär eftersom jag bor i Stodene
              Helene, finns det några riktigt bra affärer i vår omnejd? Eller rankar du Pets högst?

              Får ta mig en tur ner och kolla lite, frågan är ju vad priset landar på om man måste special beställa hem fiskar?
              Japp jag rankar definitivt Pets högst!
              Kostar inte mer om du vill beställa hem fiskar... Rekommenderar att du åker dit och pratar med dom!

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Finns bara två butiker värda namnet. Pets är nr 1 och akvarium karlstad nr 2. Tycker absolut du ska vända dig till Pets.

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Sen finns ju alltid Thomas Zoologiska i Karlskoga! Också riktigt bra!

                  Kommentar

                  • Styfv
                    • November 2012
                    • 176

                    #10
                    Tjena. Grattis till husköp i pittoreska Stodene, här har vi allt. Dessutom ligger ju Den otroliga djuraffären "Pets" precis runt hörnet med otroligt shysst och duktig personal som tagit hem fisk på beställning flera gånger åt oss.



                    Styfv, Karlstad

                    Kommentar

                    • JiDDrA
                      • September 2006
                      • 83

                      #11
                      Oj vad många Karlstadbor som dök upp Ja Stodene har allt, allt ifrån rådjur i trädgården till Pizzerian!

                      Var på Karlstad Akvarium idag, väldigt fin affär, så det får bli täta kollar där med.

                      Kollade lite på petworld, där står det ju gratis frakt över 500 kr? Eller är det jag som missat ngn parantes nu?

                      Kommentar

                      • JiDDrA
                        • September 2006
                        • 83

                        #12
                        Glöm det, såg nu att det tillkommer en pallavgift på 899:-

                        Kommentar

                        Arbetssätt...