350 L SA med röda växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    350 L SA med röda växter

    Det här trodde jag inte att jag skulle skriva. Iaf inte nu, men maken kom hem idag och sa att om jag inte hittat ett lämpligt objekt på begagnatmarknaden till siste mars, då åker vi och köper ett sprillans nytt Rio 300.

    Så nu är jag helt plötsligt i planeringsfasen för hur jag på bästa sätt skall kunna flytta över invånarna i mitt 180L på ett så smidigt, stressfritt och snyggt sätt.

    Varför just ett 300? Juwels kar är prisvärda och kommer med en möbel. I möbeln kan man knö in en massa fula saker, hinkar, håvar osv. Varför inte ett 400? Jo, det finns begränsad mängd vägg i hemmet. Den vägg där vi i dagsläget har ett 100 cm långt 180L är exakt 142 cm innan en hylla ovanför en öppen spis tar vid, eller en vägg börjar åt andra hållet. I ett 240 skulle jag få klämma ner en extra uppsättning ljus, mer pengar för färre liter. Alltså 350L.

    Det jag funderar över nu är 1) hur jag skall kunna flytta hela gamla karet med fisk i till en temporär plats medan jag ställer möbel och nytt kar på plats. 2) Jag kommer byta ut all sand eftersom jag har en knasig blandning av vitt grus och svart aluminiumsilikat (som kan vara giftigt). Växter och inredning vill jag däremot ha kvar. Kan jag dra upp växter och rötter försiktigt medan fiskarna är kvar?

    Fråga 3. Hur ska jag kunna vänta en hel månad? Jag är ju permanent biten av Nuven. Då vill man allt NUUUUU!!!

    Nu skall jag sova, imorgon kommer nog ett inlägg om vad som bor i 180L.

    /Elin
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Gjorde själv en sådan flytt genom att tömma karet på nästan allt vatten (lite kvar för fiskarna). Lyfte försiktigt upp bänk med akvarie på lasthjul av typen "tre små hjul på en trekantig träplatta" ca. 4cm höga som klarar 100kg/st. Köpta på Hornbach för övrigt. Rullade sedan undan karet till ny plats, placerade och vägde av med vattenpass, vattenfylde osv. Gott att kunna inreda nya akvariet i lugn och ro..

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Gjorde själv en sådan flytt genom att tömma karet på nästan allt vatten (lite kvar för fiskarna). Lyfte försiktigt upp bänk med akvarie på lasthjul av typen "tre små hjul på en trekantig träplatta" ca. 4cm höga som klarar 100kg/st. Köpta på Hornbach för övrigt. Rullade sedan undan karet till ny plats, placerade och vägde av med vattenpass, vattenfylde osv. Gott att kunna inreda nya akvariet i lugn och ro..
      Mycket bra tips om de där plattorna på hjul! Tack så mycket.

      /Elin

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: 1970 01 01_2120.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,7 KB
ID: 2166495
        180L 2015-01-01

        Klicka på bilden för större version

Namn: 180L 150227-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,9 KB
ID: 2166496
        180L 2015-02-27

        Så här ser det ut i dagsläget. Vissa saker har kommit till, vissa saker har minskat. Mossan har vuxit rejält och det visade sig att svärdsplantorna var väldigt smaskiga.

        I 180L bor
        13 st neontetror
        en röd ancistrus, 10+ cm, Ralf
        en albino ancistrus, 10+ cm, Viktor
        7 platy (som märkligt nog inte producerar yngel?)
        en L-333, 5 cm, Åke
        4 koi scalarer (som jag tror gillar platyyngel...) Den minsta är kanske 7-8 cm TL, den största ca 13 cm.

        180L är för litet för scalarerna, därför är jag väldigt glad att slippa lämna bort två. Planen var att skaffa fyra och låta dem para ut sig, nu kan jag behålla alla .

        Kollade priser på sand idag. Svart akvariesand är inte ett alternativ. Det får bli ca 50 kg av Biltemas vanliga sand.

        Jag kommer heller inte skaffa någon BTN-liknande bakgrund utan kommer nog satsa på svart.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Layout 37 (140L).jpeg
Visningar: 2
Storlek: 61,6 KB
ID: 2166497
        Tropica layout 37, www.tropica.com

        Vill fortfarande åt detta hållet, men eftersom jag gärna vill ha ett gäng Corydoras sterbei i på sikt så blir det utan marktäckarna/ gräsmattan.

        Kommer däremot leta efter en rejäl rot/gren som sträcker sig ganska högt och långt. Mossan trivs så bra, men nu är det bara en klump. Ett 300 är dessutom 10 cm högre.

        Pumpen på Juwelkar sitter på höger sida. Det ska gå att ta loss och silikona om på vänster sida. Någon som har tips om vad jag skall tänka på då?
        Bifogade filer
        Senast redigerad av ElinR; 04 March 2015, 11:54.

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5
          Där kom det viss med en bild på karet när det var vattenfyllt första gången... Jag får inte bort den.

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            #6
            Tänk att en ynka månad kan gå så långsamt! Hade jag "nöjt mig" med ett 240 har det dykt upp ett antal på Blocket, men jag vill gå så stort jag kan.

            Väntar, glor på fiskarna, har fått m maken på att göra en skiva att ställa möbeln på. Golvet lutar och är nog inte helt sviktfritt M en skiva mellan golv och möbel sprids vikten ut över en större yta som förhoppningsvis heller inte är lika rörlig som golvet.

            Tålamod är akvaristens bästa vän.

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #7
              Helt plötsligt ringde maken och undrade om jag inte kunde kolla priserna igen på akvariet, han trodde de gått upp. Det hade de inte, än. Så helt plötsligt hade jag ett Rio 300 m bänk instuvat i Battlecruiser Galactica (Saab 9-5).

              Klicka på bilden för större version

Namn: 180L 150317.jpg
Visningar: 2
Storlek: 141,9 KB
ID: 2166815

              Ett styck 180L flyttades till andra sidan rummet.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7381.jpg
Visningar: 2
Storlek: 143,4 KB
ID: 2166816

              Ett styck bänk monterades och sedan var jag ganska trött. (Erkänner följande: monterade både bottenskivan och toppskivan upp-och-ner och fick göra om. Och grannen fick hjälpa maken att bära in karet eftersom jag är klen. Han kommer nog få komma på besök igen när det är dags att få upp karet på bänken.

              Dagens plan är att skaffa en skiva att ha mellan bänken och golvet, för att sprida trycket över en större yta. Gammal ekstavsparkett är ojämn och opålitlig ur akvarieperspektiv.

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #8
                Akvariet bars in. Någon sa "en studsmatta" och började hoppa på kartongen med möbeln, någon annan började tugga på den nya roten.

                Gårdagen innebar shoppingturné. Eller, det kändes så, men det var egentligen bara Jula för 50 kg sand och en rulle frostad fönsterfilm och Hornbach för frigolit, bottengödning, akvariesilikon och en skiva att lägga mellan golvet och bänken.

                Dagens projekt blir att försöka bli vän med någon form av såg så jag kan kapa ca 10 cm från skivan. Jag tror mina tår kommer tacka mig om skivan inte sticker ut utanför bänkens mått.

                Sedan kommer en (annan) av de kluriga bitarna. Jag vill flytta filterboxen till vänster sida. Ska klura lite på det. Som det ser ut kommer utblåset då spruta parallellt med kortsidan och vinklas mot 1/3 ner på motstående långsida. Som det sitter från början sprutar det ut parallellt m långsidan men vinklas mot 1/3 ner på motsatt kortsida. Kan inte riktigt se att det skulle bli någon skillnad på syresättning och cirkulation. Ska läsa i Bluewings tråd om inte han gjort en sådan flytt.

                Det går lite långsamt. Akvariepyssel kan bara utföras när barnen inte är med, men alla tunga saker som behöver lyftas måste vänta på makens hemkomst från jobbet. Lådan med karet i har tejpats igen (igen) efter att en viss mängd av bubbelplast avlägsnats. Men karet är hemma och det går framåt :-D

                Kommentar

                Arbetssätt...