720L Tanganyika med vänner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    720L Tanganyika med vänner

    Tjenna!

    Tänkte prova på det här med projekt; som rubriken lyder så är det ett 720L kar med en besättning bestående av:
    7st Cyphotilapia Frontosa (eller snarare Gibberosa om man är petig)
    3st Neolamprologus Leleupi (Mamma, pappa och yngel)
    2st Julidochromis Regani Kipili (Lekpar enligt föregående ägare)
    3st Altolamprologus Compressiceps (2hanar och en hona tror jag. Osäker på variant)
    1st Altolamprologus Calvus (vet inte vilken sort men han är grå)
    1st Gyrinocheilus Aymonieri var. 'gold'
    1st Epalzeorhynchos Bicolor
    2st Glyptoperichthys Gibbiceps

    Teknik:
    2st Kvicksilver lampor av märket hemmabygge på 250W styck (tror det är kvicksilver iaf, annars metallhalogen)
    Pump: Eheim någonting, ligger på ca 2000l/h

    Jag satsar ju som ni förstår mest på Tanganyika men en del andra invånare har kommit med när t.ex. en släktings kar gick sönder osv. Lite förslag på förbättringar är aldrig fel men det som händer närmast i tiden är väl att karet ska flyttas och eventuellt en ny bänk.

    Då jag inte är guldmedlem så kommer bilder och videor laddas upp på externa sidor. Lär pröva mig fram helt enkelt

    Lite bilder:





    Är det någon som har bra koll på det här med metallhalogen och kvicksilver? Fick nämligen mina av en som sålde ut lite grejer och han hade inte heller någon direkt koll på det

    Mvh Jimmy
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Var tvungen att gå in och se om det var min man som startat tråden för han har ett snarlikt projekt på gång. Ska bli kul att följa.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Oj reagerar på att du fläskar på med 500watts belysning... Det är väl ganska bananas och inte tror jag dina fiskar uppskattar grilljuset, eller?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Jag fick dom som sagt gratis av en snubbe som skulle avveckla sina kar och den rampen jag hade innan åkte med ett annat kar. Det känns som att det bara är frontosorna som faktiskt reaggerar på det, men det kan ju vara för att jag 'installerade' det igår och dom inte har vant sig än(?). Själv tycker jag att det är för gult ljus samt lite för mycket watt..

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #5
          Resten av fiskarna verkar faktiskt gilla ljuset, allra helst eldstjärten, malarna och ynglet (föräldrarna är lite mer avvaktande )

          *Edit* Jag är också ett stort fan av lyset
          Senast redigerad av man nam1; 21 February 2015, 23:19.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Liten uppdatering; Jag var på Biltema och handlade lite Plexi som jag har som täckglas, det var förvånansvärt bra och böjer sig inte samt att det var näst intill perfekta mått! (60x40cm)

            Jag funderar på om det går att använda sig av typ strålkastarfilm eller solfilm för att dämpa ljuset en aning? vad tror ni om det? nya lampor kostar ju en hel del

            Mvh Jimmy

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Yngel!
              Såg precis minst ett Frontosa-yngel precis (var bara ett yngel framme i taget iaf.). Honan står och vaktar dock så är det en leleupi och en julle som står utanför och vaktar så det ser rätt mörkt ut för dessa små fiskar . Lär inte heller kunna fiska upp dom då jag är rädd att jag kommer jaga ut dom till dom större fiskarna. Får vara mer beredd nästa gång hon tuggar antar jag..

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Dom är ca en halv centimeter långa

                Kommentar

                Arbetssätt...