projekt byta akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    projekt byta akvariebänk

    Nu närmar det sig (1-2 månader kvar) att byra akvariebänk osv.
    Det har gått upp för mig att jag måste tömma karet helt vid flytten så det inte går sönder.
    Frågan är nu ska jag gå tillväga på bästa och smidigaste sätt.
    Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som ett tillfälle att ge växterna och scapen ett lyft.

    Bottenmatrialet är idag 1-4mm ler kulor som jag ska behålla. Dock behövs det mer botten matrial så tänkte nu när man ändå tar ut detta och sköljer av så är det ju ett ypperligt tillfälle att göra rätt och lägga ner nått för växterna under men vad och hur?

    Scapen
    Tänkte ta ut roten och borra lite hål i den till grottor osv för fiskarnas skull.
    Har ni några idéer hur var den skall läggas.
    Jag vill ha den så står som den är.
    Har även kolsten som kan användas av om det behövs och finns bra idéer.
    Funderar på att lägga i stående plast avgränsare för att få olika nivåer på botten .

    Växt väg
    Planen är att ansa växterna hårt och slänga allt som inte är i perfekt skick.
    Vissa växter funderar jag på att byta ut mot mer långsamt växande.
    Växter som jag funderat på att byta är
    Ludwiga rubin
    Hydrocotyle sp Japan mot nån mossa på roten
    Cabomba corolina.

    Skulle vilja ha tips på nån grön växt som har små blad och blir stor. Har sett nån som ser ut som bollar/klumpar med små blad i topparna vet ej namnet.

    Marsilea hirsutak komner bli svår att plantera om då det är nästan 0.5kvm tät sammanhängande matta.
    Så blir väl att dela upp den och plantera om jämnt och snyggt.

    Belysningen
    Planen idag är att inhandla och sätta i lite av varje.

    Tänkte ha detta
    4x 100w 6500k led med dimmer
    10st 3w 450nm blått med dimmer
    10st 3w 670nm rött med dimmer.
    Behövs det 10k och 20k ljus ? För utseendet eller växterna
    Eventuellt behålla 2st 58w t8 rör ?


    Planen är att flytta alla fiskar till ett 50l kar med lite växter och en av pumparna med befintligt vatten och utan rengöring av filter.
    Fylla en plastback med akvarievatten och lägga resten av växterna samt den andra pumpen.

    Sen använda samma pumpar utan att rengöra dom och samma vatten igen. För att få igång karet igen så snabbt som möjligt.


    Har ni några andra tips?
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Ingen som har nån åsikt ?
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    Arbetssätt...