Guldfiskkällaren, ev 384 + 768 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    Guldfiskkällaren, ev 384 + 768 liter

    Så, då är det påbörjat. Kanske inte den populäraste fisken här på Zoopet men jag har fastnat för den, eller i vart fall dammvarianten främst. Guldfisk!

    Har idag en damm med 11 guldfiskar i och har funnit att det är riktigt riktigt trevlig. allt ifrån pillandet till att göra inget alls. Och eftersom man kan vara lite lat ibland så passar guldfiskar mig bra, dammen sköter sig själv rätt bra med bara en del underhåll. Koi hade varit kul men det blir för mycket jobb i mina ögon.

    Men, så har man ju funderingar, har ett utrymme i källaren där det står ett piano idag, utrymmet är i behov av en uppfräschning. Så planen är att placera akvarium på denna yta, och ganska så stora sådana! Utrymmet är 270cm brett och 90 cm djupt.

    Planen: Måla om, flytta pianot (hu, det kommer bli jobbigt), börja bygga en stabil bänk, placera akvarium där passande för guldfisk av lite olika typ. Jag skulle ju helst ha dammguldfisk av typ Wakin (vanlig guldfisk men med delad stjärt så som slöjstjärtar har. Men det kan bli svårt, och slöjstjärtar är visserligen fina och har fenor enligt mina önskemål men jag är inte mycket för deras kroppsform och ömtålighet. Får se, man kanske kan få fram egna wakin-liknande?

    Bänk: Skall täcka hela facket, bör ju vara av bastant modell så det funkar. Landar väl på att bygga själv om ingen kan tipsa. Dags att börja fundera på hur det skall konstrueras!

    Akvarium: Tänker mig just nu två akvarium på bänken, ett 80*80*60 och ett 160*80*60 samt ett mindre dolt under bänken för karantän osv. Men det kanske får justeras en del beroende på syfte med dem. Lutar just nu åt att måttbeställa via Kjell på Nols Ciklidhobby. Kanske att de blir 70 djupa istället, beror på vad som blir snyggt med.

    Filtrering: Hm, svårt, kanske en kombination av bakom bakgrunden och ytterfilter. Behöver ju mycket filtrering till grisarna.

    Bakgrund: Tja, beror delvis på filtreringen, har inte funderat ännu

    Belysning: Ja, nästan rädd för att börja fundera på det ännu, gillar ju led men kostnaden....

    Fisk: Siktar på att kunna ha ett fokus på guldfisk för dammen och att kunna föda upp fisk jag gillar. Får se vad jag får tag på. Funderar på om man kan avla vanliga guldfiskar med slöjstjärtarna. Idealet är en guldfisk som betraktas ovanifrån men som är frisk och klarar svenska vintrar. Möjligtvis en dålig idé att ge sig på.

    Och här är rummet i dagsläget. Får se vart det bär hän nu.

    Klicka på bilden för större version

Namn: renovera_s.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,5 KB
ID: 2185201

    Tips, funderingar och tankar kring det hela mottages med tacksamhet.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Det ser ju ut som ett perfekt utrymme för akvarium! Men tänk på att det kan bli svårskött om det är högt och djupt om du inte kommer åt det från sidorna.
    // Annicka

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Det är helt sant, och det är lite andra nackdelar med så stort. Exempelvis för mindre yngel. Är fortfarande i stadiet "det går, därför vill jag". Får se om sunt förnuft kontra "det går och guldfisk behöver stora akvarium" kan komma fram till något bra i slutändan. Inser ju att ett 60 cm högt akvarie gör så att jag precis når botten med handen bara utmed framrutan nu när jag mätte lite. Hu, mina små grå kommer att bli utslitna innan jag kommit fram till beslut.

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #4
        Renoveringen fortskrider så smått. Tak och väggar är klart, pianot är flyttat på, dags att börja slipa golv för att sedan måla. Har funderat på hur bänken skall se ut och har väl kommit fram till i grova drag tre fack, ett för att ha akvarie i under bänken, ett för filter och ett skåp för tillbehör. Total bredd runt 260 cm.

        Akvarierna funderar jag mycket på fortfarande, men tänkte se om man kan beställa sådana som är 70 djupa för att passa bra i denna vrå.

        Kommentar

        Arbetssätt...