240L asienprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cercidiphyllum
    • February 2015
    • 6

    240L asienprojekt

    Tjena!

    Beställde idag hem ett akvarium, juwel rio 240L.
    Har tidigare haft två sällskapsakvarium så är väl en nygammal nybörjare men tänkte det vore roligt att prova på biotop, men det ska erkännas att jag är lite rådvill angående fiskval.
    Är det någon som har några bra förslag? Personligen hade jag tänkt kampfisk, kilfläcksrasbora och några räkor men det känns som att det kan bli rätt tomt?
    Alla förslag välkomnas 😃

    mvh
  • Krisping
    • January 2015
    • 33

    #2
    Hej och välkommen en flock praktbotior är ju alltid trevligt tycker jag.

    Kommentar

    • Cercidiphyllum
      • February 2015
      • 6

      #3
      Tackar men hur funkar de med just kampfiskar? Jag har hört att de kan bita på fenorna

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Ja de fungerar inget vidare med kampfisk tyvärr. Just kampfisken begränsar dina val lite, bla då de trivs bäst i lite lugnare vatten och också är lite långsamma och griniga Om du tänkt mindre räkor är risken att de blir mat med. Men har du testat att köra en sökning här på artbeskrivningarna? Kan ju välja asien under "ursprung" i sökguiden och se om där finns nåt du fastnar för, så kanske det blir lättare att få lite åsikter om vad som passar. Finns ju en massa roliga alternativ, om du inte helt har bestämt dig ännu
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Cercidiphyllum
          • February 2015
          • 6

          #5
          Helt bestämt mig har jag nog inte, så jag tar mig en kik på sökguiden

          Kommentar

          • Cercidiphyllum
            • February 2015
            • 6

            #6
            Jag har fallit för guramis och paradisfisk,de håller asientemat Både dvärggurami, chokladgurami och honungsgurami är jämnstora och fredliga. Men hur funkar det om man blandar och de leker? Behöver man separera dem då eller räcker det att "bygga upp" naturliga barriärer? Och se till att göra många gömställen då såklart
            Akvariumet är ju 121x41x55 så hur många guramis bör man ha? Ett par vardera?

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              De brukar vara rätt fredliga mot andra fiskar, men sinsemellan kan det bli en del bråk. Har inte testat att blanda sorter vad jag minns, så vågar inte gissa hur det skulle funka. Har dock testat dvärggurami och kampfisk en gång, och det gick inget vidare- fick flytta kampfisken efter några dagar bara då guramina bestämde sig för att han inte fick vara där.
              De brukar inte vara särskilt fredliga längre när de börjar leka nä, nu är ju karet hyfsat stort ändå, så kanske det skulle funka om du ser till att plantera och möblera så att de inte kan se varandra/andra fiskar. Men det blir ju lite svårare om du har flera lekande par då. Tyckte nog att de honungsguramina jag hade var fredligare än mina dvärggurami, men det verkar vara lite olika det där
              Förhoppningsvis får du lite fler svar från folk som kan mer om guramis, men kan se om du hittar dina gurami här med; http://www.seriouslyfish.com/species/search/gourami
              De brukar ha en del förslag på fiskar som passar ihop bla
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Cercidiphyllum
                • February 2015
                • 6

                #8
                Det verkar som att dvärgguramis är mer stökiga sinsemellan än t.ex. Honungsgurami.
                Men jag har tänkt på en sak! Eftersom de flesta gurami är skumbobyggare, förutom chokladguramin som är munruvare. Borde inte det gå att blanda honung och chokladgurami i ett kar då? Och rasboror och några barber kanske. Jag menar rent logisk så bör ju honungsguramisarna hålla till vid ytan mer under lekperiod så då slipper chokladguramin tjafs jämfört med om man istället skulle haft dvärg och honung ihop. Eller inbillar jag mig?
                Rätta mig om jag har fel!
                Tack så mycket för länken rebah, väldigt bra information!

                Kommentar

                • Cercidiphyllum
                  • February 2015
                  • 6

                  #9
                  Länge sedan jag skrev sist men akvariet är nu i full gång och har varit det i snart två veckor!
                  Invånare för närvarande är:
                  4 honungsgurami
                  22 drottningrasbora
                  10 små pansarmalar
                  och 2 marmorscalarer som min sambo köpte igår ��

                  Som det är nu så är scalarerna rätt små och kommer bra överens med de andra men det kanske är en dum kombo?
                  Annars så är det bra i akvariet, pH ligger på 6,9 - tanken är att få ner det till 6,5. Har gjort vattentester varje vecka och allt pekar åt det normala

                  Asientemat är inte lika "rent" längre, men så får man väl skylla sig själv med

                  Kommentar

                  Arbetssätt...