Diskus, nu eller nästa gång ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonpet
    • February 2008
    • 469

    Diskus, nu eller nästa gång ?

    Ja, då var det snart dags för vattenpåfyllnad. Bakgrunderna är på plats, filtren är fyllda och sanden är i.
    Men vi tar det från början …..

    I mitten på december -14 så jobbade sambon helg och jag satt framför datorn och kollade runt. Hamnade till slut på Zoopet och fastnade där….
    Jag läste väldigt mycket om allt…. Men kom sen in på projekt och började läsa mitt i någon tråd och fattade inte riktigt, så jag bläddra tillbaka och började från början.

    Åå vad jag läste … tror det var Einarsson (Diskus och annat) först, sen hela Tommy V ( Mitt först Diskuskar ).
    Det var så intressant och följa dessa projekt med alla funderingar, frågor och få följa utveckling.
    Sen kom avgörandet för min del ….. Johnny, Bluewing ( Drömmen om ett Diskuskar ) Började med inlägg 1 och satt sen i timtals och bara läste.
    Ja vad skall man säga, vilka uttryck, vilken känsla, vilken inlevelse, sån passion, ja ni som läst förstår nog.

    Jag har haft akvarium till och från i 40 år, mest till. Senast för två år sen sålde jag mitt 600 liters kar med bl.a..Scalarer. Men drömmen har alltid varit att få ha ett gäng fina diskusar, men det har aldrig blivit så, av olika anledningar.

    Men efter jag läst Johnnys tråd så hade jag bestämt mig. Ett, och endast ett, mellan stort kar skall jag bara ha, nu! Och varför bara ett, jo det har flera gånger skenat iväg med massor av kar ( 12 som mest) och så orkar jag inte med att hålla alla i det skick jag vill och tröttnar.
    Så nu blir det bara ETT.

    Nu i Januari har jag flera gånger om dan varit inne och läst om allt från sjuka fiskar till växter, ja i princip allt. Zoopet är bättre än vilken bok som helst. Har inte kommenterat så mycket men läser det mesta.

    Men nu ….
    Ja nu skall jag börja ett projekt som jag inte riktigt vet hur det slutar. Och vill inte heller riktigt veta vart det bär iväg utan det får tiden utvisa.
    Målet är ett lugnt och rofyllt kar med malar och räkor längs ner tillsammans med nån mindre ciklid. Och sen en grupp med Diskus…. Men har inte bestämd mig än. Det kan också bli Scalarer, helst vildfångat eller Altum, med vetskapen att det inte blir lika lugnt som med Diskus. Sambon sa att jag skulle gå på magkänslan… hmm.. hoppas den kommer. Älskar Scalarer, men älskar även Diskus.

    Började med att det var dags för vattenfyllning och det blir det imorgon.
    Men om vi backar lite till ….
    För ett par veckor sen köpt jag ett begagnat Juwel Rio 300 med sitt original filter i och har sen dess rengjort allt och satt i BTN slime. Klädde även filtret vilket jag tycker blev rätt så bra.
    Var inne på att köpa Biltemas blästersand men det blev Julas ist. Tycker Biltemas var lite för ljus. Jag har köpt lite rötter som jag skall börja med, blir mer senare. Köpte även nya filterpatroner, bara de grova och en ny box med Cirax.

    Här är jag idag, alltså dags för vattenpåfyllning under morgondagen.

    Hoppas att jag får goda råd, förslag, hjälp och synpunkter framöver med allt, för det vet jag att jag kommer behöva.

    Lite mer om mina planer för karet och invånarna i det, kommer under väntan på de goda bakterierna växer sig starka.

    // Tony
    Juwel Rio 300, Diskus
    "Sluta vara den du var och bli den du är"
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Låt inte ryktena om diskus svårighetsgrad skrämma dig, det är itne så illa som det låter, visst, ibland går det fel, man tappar någon fisk, men det är en del av processen och händer alla. Men det borde inte hindra dig ifrån alla andra njutningar man får av diskusarna. Låter på dig som om du vill ha diskusar så kör! Du bor dessutom i Trollhättan där du runt hörnet har en fantastisk diskusleverantör (tonysdiskus).
    350L Diskus

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ska bli kul att följa även denna tråd.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Även jag kommer att haka på här.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Underbar uppstart, Tony. Förstår din tvekan mellan Altum och Diskus så här i början faktiskt. Men vill du ha en fisk som simmar i karet eller vill du ha en relation med dem? Altum är ju ståtlig som få och människor som ser dem tycker ju att de är oerhört vackra, vilket de ju också är. Men du tror inte du ångrar dig om du inte får uppleva ett band mellan dig och en diskus i karet? Om du läste min tråd så vet du att det var på håret att det blev skalarer även för mig istället för Diskus eftersom jag kände mig trygg med Skalarer men diskus kändes mera nervöst. Om du nu hållit på med fisk i 40 år så gissar jag att du inte började på BB direkt och då lär du ju vara en man i sina bästa år. Skulle det inte vara häftigt att fast du är en mogen person få uppleva en Bambi på hal is-känsla med darriga ben ibland. Just genom att du aldrig är säker egentligen ger diskushållningen en nerv som få andra arter som i sin tur är ett föryngringspiller av guds nåde. Du känner dig ung igen faktiskt. Lite som att trycka reset på datorn och rensa hårddisken. Skallen, känslorna blir lite mer levande skulle man kunna säga.
          Men Altum är ju tryggt och lugnt och du kommer snabbt att känna igen dig. Det har du varit med om förr....
          Men vad triggades du av i våra Diskustrådar då, Tony? Vad vill du uppleva?
          För egen del inser jag att en broms för mig med Diskus var krasst stålarna. 800:- styck gånger 10 det skapade för en arbetarunge som mig en lätt skärrad känsla. Nu har ju dessutom 2 dött. Bye bye 1600:-.... Några kan gå samma väg och ändå sitter jag och glor på diskus som kostar minst dubbelt så mycket i hemlighet.
          Nu känner jag ju inte dig (ännu) och vet inte hur du funkar men anar en nyfiken kille med stor potential för diskushållning. Nu vet du hur jag ser på det hela. Kommer uppmärksamt läsa varenda enskild bokstav i tråden.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Underbart att du nu startat upp denna projekttråd, skall bli kul att få följa dig och ditt projekt oavsett vilken riktning du väljer. Och givet skall denna tråd handla om just dig och dina projekt men jag måste först bara få inleda med att säga att det känns stort att bli omnämnd tillsammans med så erfarna akvarister som Blåvinge och Einarsson. De är ju faktiskt några av mina förebilder och mentorer inom den ädla konsten att hålla diskus. Att jag nu fått vara en av de som inspirerat dig till det som nu kanske komma skall känns faktiskt på riktigt hedrande och inspirerar onekligen mig till att fortsätta skriva ned alla mina konstiga tankar och funderingar som ibland troligen är helt obegripliga för någon annan än mig själv.

            Själv så är jag en väldigt novis men stolt diskusskötare som inte började med dessa fantastiska fiskar som de flesta kunniga köper och börjar med (från tex Tonys diskus) utan jag köpte ett gäng betydligt mindre och billigare individer hos en lokal zoo handlare i Göteborg. Det var första av många ”fel” jag gjort i min resa fram tills nu eftersom jag byggt mitt kar allt eftersom jag byggt på min egen kunskap. Många gånger under denna resa så har mina Mentorer här på Zoopet talat om för mig att nu får du faktiskt lugna ned dig och inte belasta dina invånare med så många förändringar. Men jag ångrar verkligen ingenting, det som karet, invånarna och också gemenskapen här på Zoopet gett mig är verkligen långt över förväntan. Skulle karet fullständigt krascha idag så skulle jag aldrig vilja ha denna resa ogjort.

            Nu skrev jag inte detta bara för att beskriva vilket märklig typ jag är utan snarare för att förmedla någon form av känsla över hur oerhört mycket ett diskuskar faktiskt kan ge, att det är allt annat än ett gäng stillastående och tråkiga fiskar. Tvärtom så består en grupp diskus av ett antal personligheter som tillsammans bildar en grupp med ett väldigt fascinerande gruppbeteende. Men det är klart, är man mest intresserad av att få hem någon form av action film där effekterna i filmen är viktigare än storyn, där numerären explosioner är viktigare än att lära och förstå filmens alla karaktärer ja då kanske diskus kan upplevas som något tråkiga.

            Precis som blåvinge säger så känner ju inte vi varandra (ännu) men jag upplever dig som någon som är gediget intresserad av akvaristiken, vem annars skulle läsa hela blåvinges tråd, den är ju gigantiskt. Jag upplever dig som vetgirig och någon som gillar att förstå vad som händer även bakom kameran och inte bara den färdigt redigerade produkten.

            Jag tror du kommer älska förmånen att få vara diskusskötare.

            (Nu får jag sluta, varför kan inte jag bara skriva några rader?)
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #7
              Spännande projekt!

              Sen säger jag som många andra, discus är en utmaning, men för att dom ska må bra är det inte raketforskning som behövs. Bra vatten och bra mat i rätt mängd räcker långt.
              Sen för att dom ska må fantastiskt kan man behöva tweeka till det lite.
              Med det sagt..
              Kör nu discus, ge dig ut i mitten på rinken.
              Den dag man tittar tillbaka på sitt liv är det alltid just dom tillfällena då man tog ett kliv man minns som avgörande för ens fortsatta utveckling!!

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #8
                Intressant detta kommer att följas
                som ovanstående välskrivande personer säger , diskus är en fisk som du garanterat kommer att skapa en nära relation med om du väljer att gå den vägen , du kommer isåfall ha en resa framför dig med många härliga timmar i och framför akvariet men även några bakslag , dessa bakslag är precis som Einarsson mfl säger en del av det hela men det viktigaste är att inte börja tvivla på sig själv direkt utan ha is i magen , lycka till med detta projekt oavsett vilken väg du väljer att gå .
                oavsett vilket tycker jag att du ska höra av dig till Tony och ta en titt på vad han har
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  #9
                  Jag skriver detta i din tråd, men det gäller såklart alla! Bryzell, blåvinge, Likan, Tommy L och alla andra helsköna människor. Om ni är hos Tony, fundera ett tag på pm det inte vore galet crazy att slänga in ett gäng naturligt vackra discusar i bilen och köra en sådär 150 mil norrut för en särdeles god kopp kaffe i mitt garage... Bara planterar idén

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Kommer att följas med stort intresse av mig med . Om du har gluttat lite i min tråd, så bli absolut inte avskräckt utan köp Diskusar av bra kvalitet - du har tur du, som bor "granne" med Tony

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Jag skriver detta i din tråd, men det gäller såklart alla! Bryzell, blåvinge, Likan, Tommy L och alla andra helsköna människor. Om ni är hos Tony, fundera ett tag på pm det inte vore galet crazy att slänga in ett gäng naturligt vackra discusar i bilen och köra en sådär 150 mil norrut för en särdeles god kopp kaffe i mitt garage... Bara planterar idén
                      Det vill till att det kaffet är något alldeles speciellt
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Ursprungligen postat av jozi81
                        Jag skriver detta i din tråd, men det gäller såklart alla! Bryzell, blåvinge, Likan, Tommy L och alla andra helsköna människor. Om ni är hos Tony, fundera ett tag på pm det inte vore galet crazy att slänga in ett gäng naturligt vackra discusar i bilen och köra en sådär 150 mil norrut för en särdeles god kopp kaffe i mitt garage... Bara planterar idén
                        Jag var där igår men tyvärr så glömde jag.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • tonpet
                          • February 2008
                          • 469

                          #13
                          Planerna för dagen sprack med en gång.
                          Gnuggade igång ögonen strax efter 7 och gick ner, tände en brasa, på med en kanna kaffet och sen var planen att lägga ner ett gäng Red moorwood rötter och sen fylla karet.
                          Men de flöt fortfarande i baljan med vatten, där de legat nertryckta ett tag. Så det blev ut på Zoopet och kolla lite hur andra gjort….. Och här sitter jag

                          Har nu iaf. bestämt att jag lägger ner dom och tynger ner dom med nått. Och börjar fyllningen därefter.
                          Tackar för all respons. Ni alla är så underbara mot varandra här ute och det är med all säkerhet detta som också gör detta forum så populärt och bra. Går inte att jämföra med något annat liknande forum.

                          Men vad triggas du av i våra Diskustrådar då, Tony? Vad vill du uppleva?

                          Jaa, vad vill jag?
                          Jag är typen som kan sitta timmar framför karet och studera hur de olika individerna beter sig. Revir, ställningar i gruppen, tillväxt, rangordning och ja allt. Och tankarna som ofta då kommer är när, varför, hur eller vad, sker nu. Efter ett tag kan man förutse och förstå en del av de frågorna och då tycker jag man börjar bli ett med karet och individerna där i.

                          Diskus, Jag har under många år kallat den fisk för akvariets kung, lika väl som havets drottning för mig är Hälleflundra. Ja, jag är också sportfiskare, men de är en annan sida av mig.

                          Skall vara riktigt ärlig och säga att det som gjort att jag tvekat på Diskus under åren är allt man har hört om att hur svåra och krävande dom är, blir lätt sjuka och liknande.
                          Men efter all läsning jag har gjort så förstår jag att det är en krävande fisk när det gäller vattenkvalitet och temperatur, vilket nu gjort att jag inte känner någon riktigt rädsla över. Är ju lite av grunderna inom denna hobby att skapa rätt förutsättningar för de individer vi väljer.
                          Och med all den kunskap som finns här och med mina egna erfarenheter så tror jag att jag mogen för att …… Diskus eller Scalare, hmm…. Börja väga över känner jag...
                          Nä, nu skall karet igång först, rötterna och sen vatten.
                          Återigen tack, för era synpunkter. *värmer*
                          // Tony
                          Juwel Rio 300, Diskus
                          "Sluta vara den du var och bli den du är"

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Härligt med ännu en Discustråd! Det är bara att trampa igång grejerna - och hjälp kommer du garanterat att få av alla fantastiska discusmänniskor här, om det skulle knasa till sig!
                            Skall bli riktigt härligt att följa detta - att få se nya, sköna inredningar och miljöer - och att få se vart just du tar detta nya projekt!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Tony, fyll en bit av en nylonstrumpa med sand och lägg över rötterna, mycket bättre än sten som lätt kan åka av .
                              Ibland kan redmoore ligga månader i vatten innan dom blir vattenmättade. Lycka till!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...