540l till 720/960l asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElviraBerg
    • September 2014
    • 26

    540l till 720/960l asien

    Det är med projekttrådar har inte varit min starka sida men jag ger det ännu ett försök då jag kommer behöva en hel del hjälp med tips och ideér till detta kar.

    Jag håller på att flytta så storleken på det nya akvariet är inte bestämt än, jag hoppas det kan gå in med 200cm på längden. 80 eller 60 djup är inte bestämt än.
    Det kommer inte bli ett biotopakvarium, men mest fokus mot asien.

    befintlig population i 540l

    7 silverhajar
    3 öronålar
    1 black ghost
    3 sewellia
    3 praktbotior
    5 siamesiska algätare
    12 jättedanior

    tanken till det större karet är att behålla det jag har men skaffa några fler praktbotior samt några flera jättedanior. En mal utav större sort är något jag också skulle vilja ha. Annars är jag nöjd med mitt fiskbestånd.

    Jag har haft mycket problem med växterna i mitt 540l, det enda som överlever är anubias, de med lite finare blad har som tynat bort. Silverhajarna är rätt så benägna att tugga på det mesta jag stoppar i.

    Jag har sand i akvariet och kan även vara att det bli för packat så att det inte kommer någon näring till rötterna. Jag hade detta problem innan silverhajarna också.

    Så just nu funderar jag på ett finare grus i det större akvariet, mycket rötter men även en hel del öppen simyta för silverhajarna. Vill gärna ha vallisneria i karet( som inte alls har fungerat i det nuvarande)

    Det är väll tankarna jag har just nu
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kul, alltid roligt om man byter upp sig. Mitt råd är ett 960, grymma mått och de extra 20 centimetarna på djupet gör otroligt mycket!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      ^ det där..

      ett 960 är fan dubbelt så stort som ett 720 hur konstigt det än kan låta..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • ElviraBerg
        • September 2014
        • 26

        #4
        hmm, får hålla tummarna på att jag får in det, tror inte det är något problem dock då det mest är längden jag är lite orolig över..
        sambon samtycker inte riktigt när jag säger att han klarar sig med mindre datorbord.. men förhoppningsvis löser det sig när vi får in allt.

        Men det verkar vara svårare att få tag på 960l akvarium. Jag är letar främst efter begagnat så jag inte kan lägga hur mycket som helst, speciellt inte när vi precis flyttar..
        eller har någon ett bra förslag på någon som säljer bra men inte allt för dyra akvarier? Jag har tittat runt och när man ska ha ljusramp och benställning sticker det iväg väldigt fort..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Håll koll på Blocket, men du får nog räkna med ca 10 papp för ett komplett bra 960.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Rovfisk.se

            stora kar och inta drömpriser..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Detta låter som en rolig tråd att följa. Jag gillar Asien och stora kar.

              Ang växter och sand. De växer alldeles utmärkt i sand så det kan inte vara problemet.

              Jag måste säga att det är kul/skönt att höra att någon annans silverhajar också äter på alla växter. Trodde mina var ensamma om det... Har du provat cryptocoryne? Mina rör inte dem alls och de växer bra i sand bara du har bottennäring till dem. Tex sådana näringskulor. Sedan låter de mina Crinum vara i fred. Och ibland jättevallen. Två av dem tuggar på den ibland. Men vanliga Valle och svärdsplantor funkar inte alls här hemma. Javaplantorna rör dem inte heller. Så det är de jag har i mitt kar, och anubias såklart.
              Sedan har jag provat diverse andra växter jag inte minns namnen på men de gnagde på allt.

              Jag har även märkt att mina gillar att äta mittendelen på zucchinin. Dock har jag inte märkt av att de knaprar mindre växter när det får det. Men kan vara ett tips i övrigt.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Om jag förstår Diamantaquariens hemsida (http://www.diamantaquarien.de/Aquari...oehe::226.html) rätt så ska ett 960-liters akvarium kosta cirka 620 euro inklusive frakt till Sverige. Kanske kan vara ett tips
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • ElviraBerg
                  • September 2014
                  • 26

                  #9
                  Håller koll på blocket varje dag, får även hålla koll på rovfisk nu

                  Om sanden har jag fått för mig att det blir för packat, att näringen inte tar sig ner i sanden. Jag ha Biltemas blästersand.

                  Någon som har hört något om diamantaquarien? Är dom bra? Det är nära priserna man kan få här i Sverige, det sticker ju i pris med beställning och speciellt armaturen..

                  Kommentar

                  • ElviraBerg
                    • September 2014
                    • 26

                    #10

                    akvariet så det ser ut nu, dock är den stora fina gröna växten äten på och inte lika glad längre..

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      540l till 720/960l asien

                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1421856562.802573.jpg
Visningar: 1
Storlek: 362,8 KB
ID: 2165716
                      En del av mitt ena kar med sand. = Inga problem med sand. Tror det där är en gammal myt. Just nu har jag Rådasand som är nån mm större korn än blästersanden men jag har haft julas blästersand och det var inga problem alls. Hur många som helst har växter i sand så det går. Alltså borde det vara något annat som spökar. (Om du inte har nån specialväxt som absolut vill ha grus. )

                      Som jag har förstått det så tar de flesta växterna upp näring via bladen. En del behöver dock näring via rötterna också och då passar näringskulor bra.
                      Senast redigerad av Likan; 21 January 2015, 16:16.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • ElviraBerg
                        • September 2014
                        • 26

                        #12
                        Okej! Jag har ett kar på ca 375 också med sand och dör går allt bra, har aldrig riktigt fått växterna bra i det stora.. Men skönt då kan jag köra på sand, sen satsar jag på näringskulor många av mina fiskar vill ju ha sand

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #13
                          I mitt första akvarium hade jag engelskt flodgrus (eller vad det nu kallas), ganska grovt grus och i dom två senaste Julas blästersand, det växte faktiskt mycket bättre i dom med blästersanden. Men det kan ju också bero på att det inte fanns PMDD när jag hade mitt första
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • ElviraBerg
                            • September 2014
                            • 26

                            #14
                            Det går lite trögt här. Men nu är vi inflyttade i lägenheten och det är bestämt var akvariumet hamnar och tyvärr kommer det blir för stort med 80 i djup. Så just nu hänger jag på blocket och hoppad det kommer upp ett 720l kar inte allt för långt bort inom snar framtid..

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Kolla på annonsguiden istället. Så får du koll på annonser från en del andre ställen plus blocket och du kan få mail när något nytt kommer in.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...