Filter-roten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 72mm
    • January 2015
    • 33

    Filter-roten

    Tjenixen

    Har en nano-tank på 20L med ett internt filter som jag vill dölja. Filtret alltså, inte tanken Samtidigt vill jag ha en stor (relativt tanken då) rot som sträcker sig över hela bakgrunden och visuellt "fyller upp" tanken ganska väl. Jag vill däremot inte offra för mycket av den redan ringa och dyrbara vattenvolymen.

    Så föddes idén om en egentillverkad, ihålig rot. En sådan kunde täcka filter/pump, vara exakt anpassad för måtten i tanken, se stor ut men ha väldigt liten riktig volym.

    Om man tillverkar en modell/stomme av skapelsen i kartong och papper och sedan skulpterar fram vad man vill ha i lämpligt material ovanpå denna borde man kunna få till form och yta så som man vill tycker jag. Stommen kan man sedan bara lösa upp i vatten och avlägsna.

    Någon som gjort något liknande förut och i så fall vilket material använde ni? Jag utgår från att jag ändå måste lacka/akvarie-säkra slutresultatet, så jag har funderat på fimolera (modellera som härdas i vanlig ugn) eller cement. Vet inte om cement kan göras så tunn som jag vill dock, någon typ av armering måste ju i så fall till. Det lutar åt att testa med fimolera då den är extremt lättarbetad.

    Någon som har gjort nått liknande förut? Synpunkter? Förslag?
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Som vanligt så rekommenderar jag just detta filter när det handlar om små nanokar: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-powerfilter-edge-p-8496?osCsid=86bc2cbeaa298654ef3beb022ee6712 Har själv använt det under flera år när jag hade ett litet 26 liters i köket och det var otroligt bra och stjäl ingen plats och diskret i karet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • 72mm
      • January 2015
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Som vanligt så rekommenderar jag just detta filter när det handlar om små nanokar: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-powerfilter-edge-p-8496?osCsid=86bc2cbeaa298654ef3beb022ee6712 Har själv använt det under flera år när jag hade ett litet 26 liters i köket och det var otroligt bra och stjäl ingen plats och diskret i karet!
      Ah, missade det. Jag har ganska tight om plats bakom tanken, kanske om jag kör det på sidan dock… Vet du hur mycket plats det tar horisontellt från kanten?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Ca 5cm
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...