Betongakvarium 4m³

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gravforsarn
    • November 2002
    • 80

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20191211_204750.jpg
Visningar: 1094
Storlek: 256,6 KB
ID: 2411598
    Lite provisoriskt droppfilter.
    En filtermatta i den övre backen och en massa hål i botten fördelar vattnet till backen under.
    Där finns ännu mer matta, både grov och fin, och på sidan ett utlopp som leder ner till sumpen.
    Från sumpen pumpar två stycken Eheim 2017 ytterfilter samt en Eheim 1260 (eller 1262, blev lite osäker) tillbaka till akvariet.
    Ytterfiltren är inte röra på snart två år. Det blir inga större partiklar som kommer igenom resten av systemet och fram till dem,
    så flödet håller sig i princip konstant fortfarande.

    Och en liten bild på några av karets mista innevånare:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20190228_213915-EFFECTS.jpg
Visningar: 1056
Storlek: 415,2 KB
ID: 2411599

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Inspirerande och imponerande av dina filtreringsanläggningar. Men lite svårt att få en helhetsbild, du verkar vara en ingenjörstyp så du har säkert en ritning på helheten som visar var de olika delarna du mycket förmånligt lagt upp bilder på passa ihop.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Denna tråden är makalös, verkligen en maffigt bygge,

        Kommentar

        • gravforsarn
          • November 2002
          • 80

          Ursprungligen postat av c90368
          Inspirerande och imponerande av dina filtreringsanläggningar. Men lite svårt att få en helhetsbild, du verkar vara en ingenjörstyp så du har säkert en ritning på helheten som visar var de olika delarna du mycket förmånligt lagt upp bilder på passa ihop.
          Avslöjad...
          En liten principskiss:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Flödesschema.PNG
Visningar: 547
Storlek: 10,6 KB
ID: 2411621

          Kommentar

          • gravforsarn
            • November 2002
            • 80

            Klicka på bilden för större version

Namn: 20191217_180942.jpg
Visningar: 1049
Storlek: 502,8 KB
ID: 2411639
            En ögonblicksbild.
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20191217_180905.jpg
Visningar: 1024
Storlek: 299,5 KB
ID: 2411640
            Påfågelabborren har börjat skifta i grönt. Dålig bild, för det är otroligt vacker nyans i verkligheten, speciellt
            runt fläcken på fenan.
            Klicka på bilden för större version

Namn: 20191217_180738.jpg
Visningar: 1011
Storlek: 339,0 KB
ID: 2411641
            Redtail har inte så röd stjärtfena.
            Beror det på gener, foder eller något annat?
            De verkar trivas bra, så jag tror inte det är problemet.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Det här är otroligt häftigt att se! Vilket projekt!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Jag är som alla andra grymt imponerad av ditt bygge och dina filterlösningar. Men fiskvalet är väl lite så där, ok att få se Oskar i ett akvarium anpassat för fisken, kan bli kul att se hur de utvecklas. Så ett förslag för att få in lite mer SA är Flaggciklid, stryktålig och finns med på i stort sett alla filmer som visar SA floder. Vore väldigt intressant att se hur ett gäng på säg sex stycken skulle utvecklas i ditt kar. Men de behöver mycket vegetabiliskt foder typ ärtor, broccoli, gurka och annat som ligger i kylskåpet och blir gammalt
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  Coolt! Men kommer inte redtailmalen käka upp det mesta när den bli 1m?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • gravforsarn
                    • November 2002
                    • 80

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Jag är som alla andra grymt imponerad av ditt bygge och dina filterlösningar. Men fiskvalet är väl lite så där, ok att få se Oskar i ett akvarium anpassat för fisken, kan bli kul att se hur de utvecklas.
                    Detta kar kommer att leva länge, det är inget man bär ut om ett år eller två!
                    Jag hinner nog med fler arter framöver.
                    Körde faktiskt lite sällskapsfisk i början, och det var kul att se Leoparddanio i dessa volymer!


                    Ursprungligen postat av åheim
                    Coolt! Men kommer inte redtailmalen käka upp det mesta när den bli 1m?
                    Jo, troligen. I Zebraciklidernas fall är det planerat, men just nu växer abborren snabbast, så den blir nog kvar!

                    Kommentar

                    • BlueFizz
                      • January 2019
                      • 19

                      Grymt bygge och coolt kar. Men är det inte väldigt bökigt att underhålla karet om något behöver göras inuti själva burken?

                      Kommentar

                      • gravforsarn
                        • November 2002
                        • 80

                        Ursprungligen postat av BlueFizz
                        Grymt bygge och coolt kar. Men är det inte väldigt bökigt att underhålla karet om något behöver göras inuti själva burken?
                        Jo, jag var också lite orolig för det, men jag har bara "badat" en gång på två år, så det går bra!
                        Då allt är robust byggt har inte en sten flyttat sig ännu, och om jag vill peta på något använder jag en "förlängd arm", alltså en liten gripklo på en pinne.
                        Det har visat sig fungera mycket bra så långt.

                        Kommentar

                        • webbsmurfen
                          • February 2005
                          • 27

                          Ser vansinnit bra ut.
                          Jag har dock en fråga angående det fluidiserande sandfiltret, då jag själv jobbar på en mindre variant som skall sitta på insidan av akvariet.

                          Det finns alldeles för lite information på nätet angående skötselråd, jag förmodar att man någon gång får skölja igenom/byta ut delar av sanden säg var tredje månad/halvår etc. Men hur?

                          Jag har hört att folk helt enkelt backar på flödet, men detta lär inte fungera i min då den lär suga upp allt och spotta ut sanden i akvariet (starkare sugförmåga än tryck i min pump). Hur gör du?

                          Kommentar

                          • gravforsarn
                            • November 2002
                            • 80

                            Ursprungligen postat av webbsmurfen
                            Ser vansinnit bra ut.
                            Jag har dock en fråga angående det fluidiserande sandfiltret, då jag själv jobbar på en mindre variant som skall sitta på insidan av akvariet.

                            Det finns alldeles för lite information på nätet angående skötselråd, jag förmodar att man någon gång får skölja igenom/byta ut delar av sanden säg var tredje månad/halvår etc. Men hur?

                            Jag har hört att folk helt enkelt backar på flödet, men detta lär inte fungera i min då den lär suga upp allt och spotta ut sanden i akvariet (starkare sugförmåga än tryck i min pump). Hur gör du?
                            Jag tror inte sanden behöver röras. Den bakteriemassa som fäster på sanden blir knappast större än näringstillgången, och i mitt fall kommer inte några fasta partiklar in i sanden, så rätta mig om jag har fel, den borde vara underhållsfri.
                            Jag har inte kört så många månader ännu, och det enda jag noterat är att höjden på den fritt svävande sanden varierar +/- 10cm, trots att jag har kostant flöde.
                            Kan det bero på bakteriemängden på sandkornen, som förändrar dess densitet så att de svävar lättare med mer bakterier? Jag trodde ett tag att sanden nöttes och fick procentuellt fler små lätta korn, men nivån har både stigit och sjunkt. Möjligen kan det ha att göra med hur sanden flödar i botten dör vattnet kommer in (genom en bit filtermatta), men om jag bryter cirkulationen och "startar om" så blir det i princip alltid samma nivå som innan.
                            Bara en teori, tacksam för lite idéer runt detta!

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Hur går det i akvariumet? Vore kul att få en uppdatering Hur det ser ut samt hur fiskarna har utvecklats

                              Kommentar

                              • Orpheon
                                • February 2019
                                • 38

                                2021 bump. Hur går det med monsterakvariet nu för tiden?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...