Betongakvarium 4m³

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långmalen
    • October 2016
    • 58

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av gravforsarn

      Jag bestämde mig för att bara jobba i källaren när det var dåligt väder...
      Gissa hur det har gått sedan början av maj!

      Vi tar det om några veckor, men allt fungerar fint fortfarande!
      Det har gått några veckor nu, faktiskt rätt många...
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ah bra bump där c90368, hoppas gravforsarn ser detta. Det var ett mäktigt och mastodont projekt som jag följde med spänning. Så ja, vi är mer än nyfikna på hur det gått sen sista uppdateringen.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Bumb!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Bumpar också, ser att Gravforsaren inte varit inloggad sen juli-18. Hoppas dock han läser här och ser vår önskebump. Hans 4m3 projekt var ett av de mäktigaste jag läst och följt. Skulle vara hur kul som helst att få ta del av en uppdatering och hur ”bassängen” ser ut idag.

            Kommentar

            • gravforsarn
              • November 2002
              • 80

              Det har varit bedrövligt med uppdateringar...
              Jag får skylla på att jag jobbat sjukt mycket senaste året, startat ett företag vid sidan om, dödsfall i familjen och resten av livspusslet.
              Egentligen vill jag göra ordentliga inlägg med bilder och allt, men kan så länge rapportera att det fungerar otroligt bra!
              I princip underhållsfritt, inga alger, bra vattenvärden.
              Jag har satt in ett blödvattenflöde, så det rinnger igenom 5l/h konstant vilket håller vattenvärden på bra nivåer.
              Belysningen är dämpad så länge ingen är i rummet, så alger är inget problem.
              Vattenreningen i pannrummet bredvid fungerar finfint! Ett fluicerande sandfilter är just igångkört (3" transparent PVC-rör, 1m långt).
              Och fiskarna då?
              Jo, det blev tillslut Red Tail igen, tillsammans med påfågelciklider och en påfågelaborre, samt ogräset zebraciklid:



              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Äntligen, tack för den trevliga uppdateringen. Perfekt Zoopet Julklapp!!!
                Ser kanonfint ut!!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Häromdagen satt jag och funderade på att bumpa tråden, men avstod. Så tack för uppdateringen, ser fram mot det lite mer utförliga inlägg du lovat
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • gravforsarn
                    • November 2002
                    • 80

                    I pannrummet bredvid där jag har min vattenrening kommer 3" röret från mitt bottenavlopp ut.
                    Där går det upp i en 90° vinkel, och nivån bestäms av höjden på överrinningen, där det sedan rinner igenom
                    ett antal filter ner i sumpen och pumpas tillbaka.
                    För att inte nivån i akvariet ska påverkas så mycket av flödet från sumpen ville jag ha så stor diameter (90mm) som möjligt där det rinner över.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20181123_183943.jpg
Visningar: 611
Storlek: 266,0 KB
ID: 2411457
                    Jag gjorde en 3D-modell av överrinningen och printade den. 30h senare var det klart!
                    Där passade jag på att sätta en del anslutningar för slangar som för vattnet ner till filter, och det som "blir över"
                    får rinna ut i ett avlopp som går rakt ner i sump.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20181223_112806_001.jpg
Visningar: 584
Storlek: 216,3 KB
ID: 2411458
                    (Den blå slangen gick tillfälligt till ett ytterfilter och hör inte hit)
                    Det fungerar riktigt bra!
                    Den gula sprack då jag klantade mig efter några månader, så den ersattes med en som jag gjorde några centimeter högre.

                    Kommentar

                    • gravforsarn
                      • November 2002
                      • 80

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20181103_150512.jpg
Visningar: 590
Storlek: 164,4 KB
ID: 2411461
                      I tvättstugan satte jag en liten rotameter (svävkroppsmätare) för att kunna justera mängden vatten kontinuerligt som byts ut.
                      Överskottet rinner sedan ur sumpen inne i pannrummet.
                      I slutet av sommaren satte jag in en pump (manuellt startad än så länge) som pumpar ut vattnet till växthuset.
                      Tomaterna växer finfint på gammalt akvarievatten!

                      Kommentar

                      • cambru

                        • September 2008
                        • 209

                        Jag är så imponerad av det här akvariet du gjort, helt makalöst. Jag brukar oxå vattna blommorna med fd akvarievatten, köper aldrig blomnäring längre, det behövs inte

                        Kommentar

                        • gravforsarn
                          • November 2002
                          • 80

                          Eftersom det är dämpad belysning mest hela tiden så är det lite svårt med växter.
                          Jag brukar odla Javaormbunke i ett annat akvarium och låta dessa växa fast i lavasten.
                          Sedan kan jag "sjunkbomba" den gröna och fina växten på önskat ställe,
                          Den lever där något halvår innan den rivits upp av fiskarna.
                          För att få lite kväveupptagning har jag istället en grund låda med lecakulor i botten i vattenreningen genom vilken en del av vattnet passerar.
                          Där växer och frodas det tack vare en växtlampa:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20191211_204721.jpg
Visningar: 565
Storlek: 465,4 KB
ID: 2411478
                          Med jämna mellanrum rensar och klipper jag bort lite av djungeln.

                          Kommentar

                          • gravforsarn
                            • November 2002
                            • 80

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20190925_221401.jpg
Visningar: 572
Storlek: 92,2 KB
ID: 2411488
                            En blå LED-spot ger nattbelysning.

                            Kommentar

                            • gravforsarn
                              • November 2002
                              • 80

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20191211_204815.jpg Visningar:	0 Storlek:	275.2 kB ID:     	2411511
                              Det fluidiserande sandfiltret. Innehåller drygt 1liter finkorning sand.
                              Jag satte det på utsidan av mitt "reningsskåp", och dit leds en del av vattnet som rinner tillbaka från akvariet.
                              På så sätt blir det alltid kostant tryck och flöde genom filtret, oberoende av pumpar och igensatta filter.
                              Det är bara fallhöjden som bestämmer trycket, och den är konstant inom någon millimeter.
                              I bakgrunden skymtar kranen för bottenavtappningen.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av gravforsarn; 14 December 2019, 17:26.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Grymt! Jag älskar dina lösningar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...