Betongakvarium 4m³

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lordsenna
    • November 2016
    • 4

    #76
    Ja, varför nöja sig med några simpla doppvärmare när man kan gräva en kulvert! Herregud människa, det här var bland det mest seriösa projekt jag någonsin sett - alla kategorier!
    Otroligt underhållande läsning också!

    Kommentar

    • gravforsarn
      • November 2002
      • 80

      #77
      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170831_173320.jpg Visningar:	1 Storlek:	396.0 kB ID:     	2372866
      Lösningen på problemet som uppstod när formen satte sig.
      Vi kapade överdelen några millimeter på varje sida och svetsade ihop igen. Då bör det bli rakt.
      När det ska svetsas rostfritt med finess är det bra att ha en Patrik på jobbet som man kan låna hem!

      Observera också förvandlingen av dörren i bakgrunden; det är en stor fotorealistisk dekal.
      Senast redigerad av gravforsarn; 18 September 2017, 09:56.

      Kommentar

      • gravforsarn
        • November 2002
        • 80

        #78

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20170910_130206.jpg
Visningar: 310
Storlek: 247,2 KB
ID: 2372893
        Putsat och rengjort inför limmning av ruta 1!
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20170910_130220.jpg
Visningar: 304
Storlek: 376,1 KB
ID: 2372894
        Jag har mätt avståndet mellan glas och ram när glaset står på plats och noterat detta. Tanken är att jag ska trycka
        det på plats enligt dessa mått för att undvika att bygga in någon spänning när det monteras med silikon
        I bilden ovan är de undanställda så att jag kommer åt att limma.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #79
          Helt klart att man blir exalterad när man ser en ny uppdatering i detta projekt från Gravforsarn. Hum, limning av rutor. Nervöst moment eller?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #80
            Ja, det är ett redigt mäktigt projekt - ordning och reda. Blir ju ett kar av klass och rang detta.
            Sedan måste jag säga att det skall bli vansinnigt intressant att följa inredningsprocessen - och senare, vilka fiskar som skall gå i miljön.

            Kommentar

            • gravforsarn
              • November 2002
              • 80

              #81
              Ursprungligen postat av ICC
              Helt klart att man blir exalterad när man ser en ny uppdatering i detta projekt från Gravforsarn. Hum, limning av rutor. Nervöst moment eller?
              Jo, lite spännande är det, men om jag monterar det som jag tänkt utan attt bygga in någon spänning, och med det faktum att det blir en rejält bred fog så ska det nog gå bra.
              Vattnet måste ju krypa 15-20mm + 19mm längs fogen innan det kommer ut, och på den sträckan ska jag nog ha lyckats få det tätt.
              Senast redigerad av gravforsarn; 20 September 2017, 06:47.

              Kommentar

              • gravforsarn
                • November 2002
                • 80

                #82
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, det är ett redigt mäktigt projekt - ordning och reda. Blir ju ett kar av klass och rang detta.
                Sedan måste jag säga att det skall bli vansinnigt intressant att följa inredningsprocessen - och senare, vilka fiskar som skall gå i miljön.
                Tack för berömmet!
                Inredning och fiskar??
                Vem har råd med det efter det här?

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #83
                  Ursprungligen postat av gravforsarn
                  Inredning och fiskar??
                  Jag personligen tror mig att du har rätt klar vision för dig själv vad som skall flytta in i akvariet. Du håller oss bara på streckbänken, och det gör du rätt i. Spännande!

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1022

                    #84
                    Ursprungligen postat av ICC

                    Jag personligen tror mig att du har rätt klar vision för dig själv vad som skall flytta in i akvariet. Du håller oss bara på streckbänken, och det gör du rätt i. Spännande!
                    Planen vid trådstarten var en Redtail catfish, förhoppningsvis har han nu en bättre vision.

                    Kommentar

                    • gravforsarn
                      • November 2002
                      • 80

                      #85
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170921_214656.jpg
Visningar: 314
Storlek: 237,8 KB
ID: 2373049
                      I ett tidigare inlägg förberedde jag för ventilation via skorstenen för att hålla fukten bort.
                      Det visade sig vara ett större problem än jag anade!
                      Man undrar hur man tänkte den gången murstocken gjordes?
                      Min tanke var att ansluta den oanvända kanalen till en annan oanvänd genom att göra ett hål och
                      helt enkelt koppla samman de gamla rökgångarna för att sedan mura igen inspektionshålet.
                      MEN som jag erfarit tidigare får dessa eländiga kanaler kort och tvärs, och en om börjar i ett hörn kan sluta i ett
                      annat ute på taket. Många hål blev det, och jag måste hela tiden undvika de tre aktiva rökgångarna för att
                      inte bli ovän med sotaren.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170923_200105.jpg
Visningar: 302
Storlek: 260,1 KB
ID: 2373050
                      Men till slut hittade jag rätt!
                      Lite oortodoxa metoder blev det, som att spruta deo i mina provhål och helt enkelt lukta i skorstenen på taket var det kom fram,
                      eller att skicka ner en röd diodlampa och kika in, samt att mäta hur djupa de var och jämföra...

                      Kontentan av detta är att det tog flera kvällar i anspråk som kunde ha använts till något roligare.
                      Som att limma glas....
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170910_130810.jpg
Visningar: 314
Storlek: 296,9 KB
ID: 2373051
                      Avslutar med en liten cliffhanger....

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        #86
                        Ursprungligen postat av gravforsarn
                        Avslutar med en liten cliffhanger....
                        Väntan är oliiiiidlig. börjar bli trött i armarna att hänga här

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          #87
                          Här väntas det också eller (följer med spänning)
                          /Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #88
                            Jag följer också med spänning

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Delta2004
                              • November 2016
                              • 77

                              #89
                              Samma här! :-)

                              Kommentar

                              • gravforsarn
                                • November 2002
                                • 80

                                #90
                                Då jaktsäsongen dragit igång på allvar, och jag i ett svagt ögonblick anmälde mig till landslagsuttagning i Running Target (skytte) så är tiden knapp....
                                Men här kommer en snabb uppdatering:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170910_135704.jpg
Visningar: 294
Storlek: 423,6 KB
ID: 2373113
                                Ruta nr.1 monterad!
                                Som man ser i mitt senaste inlägg modifierade jag en pip till sprutan så att jag fick rätt fogbredd och djup på en gång.
                                Jag har tidigare mätt på ett antal punkter längs ramen så att jag vet hur den ska sitta.
                                Det var ett smart drag, för med silikon svällande ur fogarna är det svårt att se med blotta ögat.
                                Jag vill absolut inte bygga in några spänningar!
                                Tvingarna och trästöttorna sitter väldigt löst och har bara använts för att försiktigt pressa in glaset till rätt position.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170910_135713.jpg
Visningar: 312
Storlek: 229,4 KB
ID: 2373114
                                Det fyllde upp fint. Någon liten tendens till uttryckt luftbåsa på något ställe bara.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170910_135424.jpg
Visningar: 305
Storlek: 232,3 KB
ID: 2373115
                                Känns bra såhär långt, nu får det bara härda ordentligt innan renskärning, och så att det håller att kliva över
                                inför ruta nr.2. Sedan skall alla kvarvarande springor fylla med silikon.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...